جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۱۱ راه درمان خانگی عفونت قارچی واژن

۱۱ راه درمان خانگی عفونت قارچی واژن

فهرست مطالب

آیا به راستی سیر، سرکه و بوریک اسید می توانند به خلاص شدن از شر عفونت قارچی کمک کنند؟ در ادامه به این مسئله پی میبرید که درمان خانگی عفونت قارچی واژن، چگونه ممکن است از علائم این بیماری بکاهد.

راه های درمان خانگی عفونت قارچی واژن:

در این متن 11 روش درمان عفونت قارچی واژن را توضیح خواهیم داد.

ماست یونانی:

پروبیوتیک ها در مقابل کاندیدا آلبیکانس مفید و اثرگذارند و ماست یک پروبیوتیک محسوب می شود، زیرا حاوی باکتری های زنده مثل لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می باشد. این باکتری ها به ایجاد یک محیط سالم در واژن کمک می‌کنند و شناسایی رشد بیش از حد باکتری ها را که به خاطر عدم تعادل به وجود آمده اند تسهیل می کنند.

دربررسی انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که یک کرم واژینال علائم عفونت قارچی واژن را بهبود میبخشد.این کرم ترکیبی از ماست ساده و عسل زنبور بود.مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ نشان میدهد که مصرف ماست باعث گشاد شدن میکروبیوم روده می شود و قارچ داخل بدن را کاهش می دهد. اگر به ماست علاقه ندارید، مکمل پروبیوتیک مصرف کنید یا دیگر غذاهای پروبیوتیک را مصرف کنید.

هشدار:ماست نباید هیچ گونه قند افزوده، طعم دهنده یا میوه ای داشته باشد. قند افزوده ممکن است به رشد قارچ کاندیدا، دامن بزند. برای بهره مندی از فواید ماست آن را مصرف کنید، به آلت تناسلی بمالید و با استفاده از یک اپلیکاتور تامپون تمیز یا انگشتانتان آن را داخل واژن قرار دهید.

ماست یونانی

بوریک اسید:

بوریک اسید یک ضدعفونی کننده قوی است و برخی از مردم مدعی اند که این ضدعفونی کننده می تواند عفونت های قارچی را که در برابر دیگر داروها مقاوم است درمان کند. شیاف های واژینال بوریک اسید در ترکیب با داروهای دیگر به منظور درمان عفونت واژینال استفاده می شوند. با این حال، مصرف زیاد بوریک اسید خطرناک است و می تواند منجربه آسیب به کلیه، نقص شدید دستگاه گردش خون و درصورت مصرف زیاد، سبب مرگ شود.

هشدار: از استعمال بوریک اسید روی ترک های پوستی خودداری کنید و هرگز آن را به شکل خوراکی مصرف نکنید. در صورتی که باردار هستید به هیچ وجه از بوریک اسید استفاده نکنید. همچنین چنان چه پوستتان حساس است، می توانید راه علاج دیگری را لحاظ کنید. اگر احساس درد کردید مصرف را متوقف کنید.

روغن پونه کوهی:

روغن پونه کوهی و روغن عصاره ای پونه کوهی، متعلق به یک گیاه هستند اما کاربردشان متفاوت است. روغن پونه کوهی مثل پونه کوهی یا مرزنجوش که معمولا در بخش ادویه فروشگاه یافت می شود رایج نیست. برای تسکین عفونت  قارچی واژن به دنبال عصاره روغن پونه کوهی باشید که از پونه کوهی وحشی یا مرزنگوش استخراج می شود.

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که عصاره پونه کوهی برای تغییر رشد کاندیدا آلبیکانس مفید و موثر است. به منظور استفاده، ۳ قطره از روغن عصاره ای را با هر اونس از روغن های پایه مثل روغن زیتون یا بادام شیرین مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دیفیوزر آن را با ماساژ یا استنشاق روی پوست بمالید. این روغن عصاره ای را در نزدیکی واژن استفاده نکنید.

هشدار: هیچگاه روغن عصاره ای را قورت ندهید. این روغن ها به عنوان بخشی از رایحه درمانی استنشاق می شوند یا با روغن ماساژ به منظور استفاده در طول ماساژ دادن مخلوط می شوند. به علاوه، روغن عصاره ای برای مصرف داخلی نیست و فقط برای استعمال خارجی است.

روغن آویشن کوهی

روغن عصاره‌ای آویشن کوهی

ضد میکروب، موثر برای درمان درجه اسیدی واژن

مفید و موثر برای تغییر رشد کاندیدا آلبیکانس

استعمال داخلی

به هیچ وجه نباید در نزدیکی واژن مالیده شود.

روغن عصاره‌ای را به صورت خارجی روی پوست به همراه روغن پایه مصرف کنید. (قسمت داخلی مچ دست، پشت گوش‌ها و پشت گردن)

 

روغن پونه کوهی

شیاف های پروبیوتیک و مکمل ها:

پروبیتویک ها به درمان تعادل بین قارچ-باکتری در سراسر بدن کمک می کنند. مصرف پروبیوتیک های خوراکی که حاوی سویه های باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس هستند، خواص زیادی برای سلامتی دارند مانند برگرداندن توزان دستگاه گوارش و فلورواژن.

اثرگذاری مکمل های خوراکی از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد. از این رو برخی از مردم به جهت اینکه سریع تر نتیجه حاصل شود از پروبیوتیک ها به عنوان شیاف واژینال استفاده می کنند. شواهد نشان می دهند که شیاف های پروبیوتیک هم مداوای واژینوز باکتریال را تسهیل می کنند.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل یک روغن چرب است که از مغز نارگیل به دست می آید. این روغن تاثیرات مثبتی روی سلامتی دارد مانند خواص ضد قارچی. تحقیق نشان میدهد که روغن نارگیل در برابر کاندیدا آلبیکانس موثر است و این درمان خانگی را تبدیل به یکی از چندین درمان خانگی می کند که مستنداتی پشت آن است.

برای درمان عفونت قارچی واژن با استفاده از روغن نارگیل از ارگانیک بودن و خالص بودن آن جهت خریداری اطمینان حاصل نمایید. می توانید روغن را مستقیما روی محل آسیب دیده بمالید.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای یک اسانس روغنی است که به از بین بردن قارچ، باکتری و ویروس کمک می کند. در حقیقت تحقیقات خواص ضد قارچی روغن درخت چای را تایید می‌کنند. تحقیقات در سال ۲۰۱۶ ثابت می کنند که ترکیب پروبیوتیک و شیاف های واژینال حاوی روغن درخت چای، به درمان عفونت واژینال کمک می کنند. نتایج بیشتر که اخیرا از تحقیقات آزمایشگاهی به دست آمده است، فعالیت ضد میکروبی روغن درخت چای را اثبات می کنند.

روغن درخت چای یک روغن عصاره ای به شدت قدرتمند است. بنابراین اگر قرار است با پوست برخورد کند، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که این روغن را با روغن های پایه مثل جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنید و فقط جهت یادآوری، روغن های پایه نباید هرگز به صورت داخلی استعمال شوند. اگر می توانید ترجیحا شیاف های آماده واژینال درخت چای را خریداری کنید. این شیاف های واژینال مطمئن ترین روش هستند.

هشدار: روغن درخت چای  را فقط بعضی اوقات استفاده کنید و هیچ گاه قورت ندهید. در صورتی که پوست حساسی دارید بهتر است که از این روغن استفاده نکنید. اگر پس از استعمال احساس سوزش یا ناراحتی داشتید مصرف را متوقف کنید.

سرکه سیب:

یک درمان پرطرفدار برای عفونت قارچی حمام سرکه سیب است. سرکه کاربردهای پزشکی زیادی دارد که برخی از آن ها نسبت به بقیه کاربردها مورد تایید تحقیقات است. اما وقتی نصف فنجان سرکه سیب را به وان حمام ولرم اضافه می کنید و به مدت ۲۰ دقیقه دوش میگیرید، عنصر اسیدی سرکه، از بین بردن هرگونه باکتری مضر مثل قارچ را تسهیل می کند.

حمام سرکه سیب مثل دوش واژینال برای شستن باکتری از واژن طراحی نشده است. دوش واژینال شما را بیشتر در معرض وقوع مجدد عفونت قارچی قرار می دهد. بنابراین از گرفتن دوش واژینال با سرکه سیب یا هر ماده دیگری پرهیز کنید. شما باید پیش از اینکه سرکه به پوستتان صدمه بزند آن را با آب رقیق کنید. علاوه بر این، می توانید سرکه سیب را به رژیم غذاییتان بیفزایید.

سیر:

شواهد نشان می دهند که سیر هم در نابودی کاندیدا نقش دارد. اما ثابت شده است که برخی از سویه ها از دیگر سویه ها مفید ترند. با آنکه به بررسی و مطالعات بیشتری نیاز است، یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ به بررسی تاثیر استفاده از محلول سیر روی زخم های دهانی پرداخت و نشان داد که سیر به شکل اثربخشی رشد کاندیدا را محدود می کند.

گفتنی است که سیر از یک داروی ضد قارچ به نام نیستاتین اثرگذاری کمتری دارد. چنانچه قصد مصرف سیر به منظور درمان عفونت قارچی را دارید، بهتر است سیر بیشتری را به رژیم غذایی اضافه کنید.

هشدار: برخی وب سایت ها قرار دادن سیر داخل واژن را توصیه می کنند اما ما این روش را پیشنهاد نمی کنیم. دلیل این امر این است که ترکیبات فعال سیر باعث درد و سوختگی روی پوست یا مخاط می شود. مخاط یا پرده های مخاطی نوعی بافت مرطوب است که دهان و چشم ها و دیواره های واژن را می پوشاند.

هیدروژن پراکسید:

هیدروژن پراکسید یک ضدعفونی کننده است که قارچ و باکتری را از بین می برد. باکتری لاکتوباسیلوس در واژن به عنوان بخشی از فعالیت زیستی، هیدروژن پراکسید تولید می کند. برخی از مردم وقتی دچار عفونت قارچی می شوند، به استفاده از هیدروژن پراکسید اعتقاد شدیدی دارند.

افزودن هیدروژن پراکسید به وان یا رقیق کردن آن در آب پیش از مالیدن به پوست، احتمال دارد به رشد قارچ در آلت تناسلی دامن بزند. با ترکیب کردن میزان مساوی آب و هیدروژن پراکسید آن را رقیق کنید. فقط به خاطر داشته باشید که احتمال دارد هیدروژن پراکسید روی هرگونه ای از قارچ اثرگذار نباشد و هیچ تحقیق قوی ای برای درمان عفونت واژن، استفاده از هیدروژن پراکسید را تایید نمی کند.

علل ایجاد زگیل دهانه رحم

هشدار: توصیه میشود از دوش واژینال با هیدروژن پراکسید خودداری کنید. هیچ گاه آن را به طور داخلی استعمال نکنید و از مصرف آن به مدت طولانی پرهیز کنید.

ویتامین سی:

ویتامین سی تقویت کننده ی سیستم ایمنی است و همچنین در سلامت پوست هم نقش دارد. سیستم ایمنی قوی به بدن این امکان را می دهد که خودش را به حالت تعادل برگرداند. ویتامین سی که اسکوربیک اسید هم نامیده می شود حاوی عناصر ضدمیکروبی است.

از این رو برخی برای درمان رشد بیش از حد کاندیدا آن را به رژیم غذاییشان میفزایند. شما می توانید با بالا بردن جذب ویتامین سی، توانایی بدن را در از بین بردن عفونت قارچی افزایش دهید.

هشدار:ویتامین سی را در قسمت بافت حساس واژن استفاده نکنید.

ویتامین ای :

برخی از پزشکان برای انواع مشخصی از التهابات واژنی مصرف ویتامین ای را توصیه می کنند. در‌ واقع تحقیق آزمایشگاهی نشان می دهد که ویتامین ای در کاهش التهاب ناشی از کاندیدا آلبیکانس موثر است. گذشته از این، شواهد حاکی از آن است که شیاف ویتامین ای رفع آترپفی واژن را تسهیل میکند. آتروفی واژن همان نازک شدن دیواره های واژن به خاطر عدم وجود استروژن است.

آتروفی واژن سبب تغییراتی در محیط اسیدی واژن می شود و خطر ابتلا به عفونت قارچی و باکتریایی را افزایش می دهد. به علاوه، می توانید شیاف های ویتامین ای را که برای استفاده واژینال هستند، خریداری کنید یا روغن آن را به واژن یا بخش بیرونی آلت تناسلی زنانه بمالید. ویتامین ای خارش، سوختگی و التهاب را تسکین می دهد. چنانچه ویتامین ای اثرگذار نبود، قدم بعدی درخواست کمک از یک متخصص سلامت جهت راهنمایی بیشتر است.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: