جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت لکه های قهوه ای روی پوست واژن

علت لکه های قهوه ای روی پوست واژن

فهرست مطالب

علت لکه های قهوه ای روی پوست واژن چیست؟ علل متعددی باعث تیرگی واژن می شوند. برخی علل مانند افزایش سن، سایش و هورمون ها نسبت به علل دیگر نگران کننده نیستند. اما گاهی تیرگی واژن می تواند مشکل ساز باشند.

رنگ واژن معمولاً با رنگ پوست منطبق است و می تواند از صورتی تا قهوه ای متغیر باشد. آشنایی با حالت طبیعی بدن می تواند به شما در شناسایی تغییرات کمک کند. در این مقاله با علت لکه های قهوه ای روی پوست واژن آشنا می شویم.

چه عواملی باعث ایجاد لکه های قهوه ای واژن می شوند؟

برای شناسایی تغییرات رنگ واژن، بهتر است با ظاهر اندام تناسلی خود آشنا باشید. مطمئن باشید که اغلب علل تیرگی واژن خوش خیم هستند (خطرناک نیستند)، اما همیشه بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

سن

با افزایش سن، بدن از جمله واژن دچار تغییرات می شود. با کاهش استروژن در دوران یائسگی، واژن شروع به آتروفی (نازک شدن) می کند. هم چنین جریان خون در این ناحیه کاهش می‌یابد و واژن خشک ‌تر می‌شود. همه این تغییرات می‌توانند باعث تیرگی واژن شوند.

تیرگی واژن

سایش

سایش واژن می تواند اندام تناسلی را مستعد بیماری های پوستی از جمله خارش و تغییر رنگ بافت پوست کند. علل شایع سایش واژن عبارتند از مقاربت واژینال، لباس های تنگ و دوچرخه سواری.

عفونت های واژن

عفونت های واژن نیز می توانند باعث تیرگی واژن شوند. به عنوان مثال، ولوواژینیت یا عفونت واژن می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود.

یکی از علل شایع ولوواژینیت عفونت های قارچی هستند که اغلب به علت رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس، ایجاد می شوند. عفونت های قارچی اغلب باعث تغییر در رنگدانه های پوست می شوند. علاوه بر تغییرات پوستی، ممکن است باعث خارش، درد و ترشح نیز شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

در سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست هایی در تخمدان ها ایجاد می شود که اغلب منجر به ناباروری و علائم دیگری می شوند. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب دچار آکنه (جوش پوستی) و سایر مشکلات پوستی از جمله لکه های تیره به نام آکانتوزیس نیگریکانس می شوند.

در یک مطالعه بر روی مراجعین بیمارستانی در هند، محققان دریافتند که 56 درصد از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مبتلا به آکانتوزیس نیگریکانس بودند. آکانتوزیس نیگریکانس حاکی از هیپرانسولینمی (سطوح بالای انسولین) و دیابت می باشد که عوامل خطر مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.

بیشتر بدانید…

مشکلات جنسی زنان

هورمون ها

هورمون های استروژن و پروژسترون بر روی رنگدانه های پوست نقش موثری دارند. به ویژه استروژن باعث افزایش رنگدانه های پوست می شود، در حالی که پروژسترون آن را کاهش می دهد.

هنگامی که هورمون ها در تعادل باشند، پوست رنگدانه ها حالت معمول خود را حفظ می کنند. با این حال، عدم تعادل در این هورمون ها می تواند منجر به تیرگی پوست، از جمله واژن شود. تغییرات رنگدانه های پوست اغلب در دوران بارداری که نوسان هورمونی وجود دارد، ایجاد می شود.

عوامل تیرگی واژن

سرطان واژن

به ندرت تیرگی واژن می تواند نشانه ای از سرطان باشد. علائم سرطان واژن عبارتند از:

🔸 توده

🔸 خارش

🔸 درد

🔸 تغییر در بافت پوست

🔸 برجستگی بر روی واژن

ممکن است این علائم خوش خیم بوده و خطرناک نباشند. با این حال اگر هر یک از این علائم را داشتید، در مورد علت آن با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه از شر تیرگی واژن خلاص شویم؟

درمان تیرگی واژن به علت آن بستگی دارد. درمان های زیر ممکن است برای شرایط مختلف موثر باشند:

🔸عفونت ها ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

🔸مشکلات هورمونی ممکن است خود به خود برطرف شود (در زمان بارداری).

🔸برای نوسانات هورمونی مرتبط با سن می توان از هورمون درمانی سود برد.

🔸استفاده از لوبریکانت در حین رابطه جنسی واژینال می تواند کمک کننده باشد.

🔸پوشیدن لباس های گشاد می تواند به تغییر رنگ ناشی از سایش واژن کمک کند.

🔸درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل اصلاح شیوه زندگی، دارو و جراحی می باشد.

🔸درمان سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی می باشد.

از آنجایی که نحوه درمان تیرگی واژن بدون تشخیص صحیح می تواند چالش برانگیز باشد، بهتر است ابتدا به دنبال ارزیابی پزشکی باشید.

پیشگیری از تیرگی واژن

پیشگیری از لکه های قهوه ای روی پوست واژن

همیشه نمی توان از تیرگی واژن به دلیل افزایش سن، نوسانات هورمونی و برخی بیماری ها پیشگیری کرد. با این حال، اقداماتی برای کاهش التهاب و تحریک واژن، سایش واژن و عفونت های قارچی وجود دارد که عبارتند از:

🔸 لباس های گشاد بپوشید.

🔸 در هنگام مقاربت واژینال از لوبریکانت استفاده کنید.

🔸 تا حد امکان از محصولات قاعدگی معطر استفاده نکنید زیرا می توانند PH واژن را مختل کنند.

🔸 از دوش واژینال خودداری کنید.

🔸 برای تمیز کردن ناحیه تناسلی از جلو به عقب پاک کنید.

🔸 معاینه دوره ای واژن را انجام دهید.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: