جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آلوپسی آره آتا چه بیماری است؟

آلوپسی آره آتا چه بیماری است؟

فهرست مطالب

آلوپسی آره آتا نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث ریزش موی سکه ای می شود. میزان ریزش مو در افراد مختلف، متفاوت می باشد. برخی از افراد تنها در چند ناحیه ریزش مو را تجربه می کنند؛ در حالی که برای دیگر افراد، این مشکل شدیدتر است. گاهی اوقات ممکن است موهای ریخته شده دوباره رشد کنند، اما پس از مدتی دوباره می ریزند. در اغلب موارد، ریزش موی ناشی از آلوپسی آره آتا دائمی می باشد.

انواع مختلفی از کچلی وجود دارد که آلوپسی آره آتا رایج ترین نوع آن است. از انواع نادر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلوپسی آره آتا نوعی اختلال خود ایمنی است

آلوپسی چه علائمی دارد؟

اصلی ترین و مهم ترین علامت آلوپسی ریزش مو می باشد. پس از ابتلا به آلوپسی ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

نواحی دچار ریزش مو روی پوست کاملاً صاف بوده و فاقد هر گونه قرمزی یا حساسیت هستند؛ اما در برخی موارد شما قبل از ریزش مو ممکن است احساس گزگز، خارش یا سوزش روی پوست را تجربه کنید.

علل و عوامل خطر آلوپسی

بیماری خود ایمنی نوعی بیماری است که در آن، سیستم ایمنی بدن اشتباهاً به خود بدن حمله می کند. در آلوپسی آره آتا فولیکول های مو مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند. علت ابتلا به آلوپسی آره آتا مشخص نیست. اما پزشکان بر این باورند که مشکلات ژنتیکی در این امر دخیل می باشند.

در صورت ابتلا به موارد زیر، احتمال ابتلا به آلوپسی آره آتا افزایش می یابد:

علل و عوامل خطر آلوپسی

آلوپسی چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورتی که متوجه علائم آلوپسی شده اید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. پزشک با انجام مراحل زیر، بیماری شما را تشخیص خواهد داد:

در موارد نادر ممکن است نیاز به بیوپسی یا نمونه برداری از پوست باشد. به این معنا که پزشک، تکه ی کوچکی از پوست سر را تراشیده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد.

ریزش مو ممکن است بنا به دلایل مختلفی رخ دهد. بنابراین پزشک ممکن است احتمال عفونت قارچی پوست سر را بررسی کرده و به منظور بررسی مشکلات تیروئید، هورمون یا سیستم ایمنی، آزمایش خون تجویز کند.

آیا آلوپسی آره آتا قابل درمان است؟

خیر، آلوپسی آره آتا قابل درمان نیست؛ به این معنا که از بین نمی رود. اما شما می توانید به کمک داروها و درمان های مختلف آن را کنترل کنید. به یاد داشته باشید که این روش ها تنها برای کنترل و درمان علائمی مانند ریزش مو در آلوپسی آره آتا است و بیماری شما را درمان نمی کند!

مدیریت و درمان آلوپسی آره آتا

گزینه های درمانی آلوپسی آره آتا شامل موارد زیر می شود:

کورتیکواستروئیدها: داروهای ضد التهابی هستند که برای بیماری های خود ایمنی تجویز می شوند. این داروها را می توان به پوست سر یا سایر نواحی تزریق کرد. همچنین، به صورت قرص، پماد یا کرم های موضعی نیز در دسترس می باشند.

درمان با کورتیکواستروئیدها ممکن است زمان ببرد. برخی از عوارض جانبی مصرف کورتیکواستروئیدها عبارتند از افزایش اشتها، افزایش وزن، تغییر در خلق و خو و تاری دید.

ایمونوتراپی موضعی: از این روش زمانی استفاده می شود که میزان ریزش مو زیاد بوده و یا بیش از یک بار اتفاق بی افتد. در ایمونوتراپی موضعی، مواد شیمیایی خاصی (آلرژن) روی پوست سر اعمال می شوند تا واکنش آلرژیک (درماتیت تماسی) در آن ناحیه ایجاد کنند.

همین واکنش باعث رشد مجدد موها خواهد شد. برای تأثیرگذاری بیشتر و رشد مجدد موها، نیاز به چندین جلسه ی درمانی می باشد. عوارض جانبی این روش شامل تحریک پوست سر، تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی)، اگزما و تغییر رنگ پوست می شود.

ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که معمولاً برای طاسی با الگوی مردانه و زنانه تجویز می شود. در این روش، معمولاً پس از 12 هفته شما رشد مجدد مو را تجربه خواهید کرد و به دلیل زمان بر بودن، بسیاری از بیماران از نتایج آن ناامید می شوند. از عوارض جانبی این روش می توان به سردرد، تحریک پوست سر و رشد مو در نواحی ناخواسته اشاره کرد.

فوتوتراپی: در فوتوتراپی از اشعه ماوراء بنفش لامپ های مخصوص برای رشد مجدد موهای دچار ریزش استفاده می شود. پزشک ممکن است از دارویی به نام پسورالن همراه با اشعه ماوراء بنفش A (PUVA) و یا اشعه ماوراء بنفش B (PUVB) استفاده کند. امواج ماوراء بنفش مورد استفاده در فوتوتراپی ممکن است به بهبود برخی از اختلالات پوست و ناخن مثل آلوپسی آره آتا کمک کند.

پلاسمای غنی از پلاکت: در این روش، پزشک ابتدا از بیمار خون می گیرد. سپس نمونه خون گرفته شده به داخل سانتریفیوژ انتقال داده شده و با چرخش سریع نمونه، کلیه اجزای خون جدا می شود. پس از این مرحله به طور معمول چند میلی لیتر پلاکت، با غلظتی ده برابر پلاکت موجود در خون بدست خواهد آمد.

در مرحله آخر، پلاکت فعال شده به طور مستقیم به نواحی آسیب دیده تزریق می گردد. برخی از عوارض جانبی این روش ممکن است شامل درد و سوزش پوست سر، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ باشد.

پیرایش مو: اگر بدن شما به گزینه های درمانی ذکر شده پاسخ نمی دهد، می توانید ریزش موی خود را با مدل موهای خاص، کلاه گیس یا بافت مو بپوشانید.

سایر درمان های آلوپسی شامل داروهایی است که برای سایر اختلالات خود ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند. میزان موفقیت این درمان ها بسیار متفاوت می باشد.

درمان های خانگی آلوپسی

در کنار داروها و روش های درمانی آلوپسی، شما می توانید برای بهبود بیماری خود موارد زیر را نیز امتحان کنید:

علائم زگیل تناسلی زنان

چشم انداز آلوپسی

آلوپسی آره آتا معمولاً یک مشکل پزشکی جدی نیست، اما می تواند باعث اضطراب و ناراحتی بیمار شود. شما می توانید با مراجعه به روانشناس و مراکز روان درمانی مختلف، تا حدود زیادی بار روانی این مشکل را کم کنید.

همیشه ممکن است موهای سر شما مجدداً رشد کنند. در صورتی که از این امر ناامید شده اید، راه های مختلفی برای پوشاندن ریزش مو و محافظت از پوست سر وجود دارد. در صورت ابتلا به ریزش مو بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: