جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شایع ترین علل لکه های قرمز روی پوست

شایع ترین علل لکه های قرمز روی پوست

فهرست مطالب

دلایل زیادی برای تشکیل لکه های قرمز روی پوست وجود دارد، بنابراین اغلب به سختی می توان گفت که علت زمینه ای لکه های قرمز چه چیزی می تواند باشد.

حساسیت پوست می تواند علل مختلفی از جمله عفونت حاد یا یک شرایط مزمن داشته باشد. برای پیدا کردن علت دقیق لکه های قرمز، با پزشک خود ملاقات کنید تا آنها را بررسی کند. در ادامه مطلب تصاویر انواع لکه های قرمز پوستی را مشاهده خواهید کرد.

دلایل ایجاد لکه های قرمز روی پوست

در این مطلب به 10 مورد از شایع ترین علل لکه های قرمز روی پوست اشاره می شود.

پیتیریازیس روزه آ

پیتیریازیس روزه آ، یک مشکل پوستی مزمن است که باعث تشکیل لکه های قرمز می شود. علت دقیق این شرایط ناشناخته است. اما محققان فکر می کنند ممکن است بر اثر یک  عفونت ویروسی باشد. این لکه های قرمز، راش درخت کریسمس نیز نامیده می شوند، زیرا معمولاً با لکه های قرمز بیضی شکل بزرگی شروع می شوند که اندکی شبیه به درخت کریسمس هستند.

پیتیریازیس روزه آ

این لکه های بزرگتر در ابتدا می توانند روی قفسه سینه، کمر یا شکم ظاهر شوند. این شرایط لکه مادر نامیده می شود و لکه های کوچکتری که روی نواحی دیگر بدن تشکیل می شوند، لکه های دختر نامیده می شوند. این لکه ها بیضی شکل و قرمز هستند و گاهی اوقات مرزهای برجسته ای دارند که شبیه به کرم حلقوی هستند. علائم پیتریازیس علاوه بر خارش شامل موارد زیر می شوند:

پیتریازیس روزه آ معمولاً خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان ندارد. اما ممکن است بخواهید برای تسکین خارش از درمان های خانگی مانند لوسیون کالامین یا حمام جو دو سر استفاده کنید.

راش های گرمایی یا عرق سوز شدن

راش های گرمایی زمانی تشکیل می شوند که منافذ پوست به هنگام عرق کردن مسدود شوند. این شرایط در حین ورزش یا قرار گرفتن در آب و هوای گرم یا مرطوب اتفاق می افتد. اگر از آمدن عرق به سطح پوست جلوگیری شود، توده های کوچک شبیه به تاول ممکن است تشکیل شوند. این تاول ها ممکن است قرمز یا پر از مایع شفاف باشند.

این برجستگی ها می توانند خارش دار یا دردناک باشند. اغلب اوقات، راش های حرارتی در نقاطی از پوست تشکیل می شوند که پوست به یکدیگر سابیده شود. این نقاط شامل زیربغل یا جاهای می شود که لباس به پوست برخورد می کند. در نوزادان این ناحیه می تواند در اطراف گردن باشد.

راش های گرمایی

راش های گرمایی معمولاً زمانی تشکیل می شوند که پوست سرد می شود. علائم ناراحت کننده را می توان با پماد و کرم هایی از جمله لوسیون کالامین درمان کرد و برای موارد جدی تر می توان از کرم های استروئیدی استفاده کرد.

درماتیت های پوستی

پوست زمانی که با یک ماده ی آلرژی زا یا محرک تماس پیدا می کند ممکن است واکنش نشان دهد. درماتیت های تماسی، راش هایی هستند که بعد از تماس با ماده ی خشن یا آلرژی زایی مانند شوینده ی قوی تشکیل می شوند.

اگر شما به ماده ای آلرژی دارید و در معرض آن قرار بگیرید، ممکن است دچار درماتیت تماسی شوید. برای مثال اکثر افراد به پیچک سمی حساسیت دارند و بعد از لمس کردن ممکن است دچار راش های پوستی شوند. علائم معمول درماتیت های تماسی:

درمان بستگی به علت واکنش دارد. شما ممکن است بخواهید با کرم های بدون نسخه و آنتی هیستامین تسکین پیدا کنید. اگر واکنش شدید باشد، ممکن است به داروی تجویزی از پزشک نیاز داشته باشید.

درماتیت های پوستی

شینگلز یا زونا

شینگلز یک راش دردناک همراه با تاول است که روی یک سمت صورت یا بدن تشکیل می شود. این شرایط بر اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود که همان عامل بیماری آبله مرغان می باشد. اگر قبلا ًدچار آبله مرغان شده اید، این ویروس می تواند بعدها فعال شود و موجب زونا شود.

قبل از تشکیل راش های پوستی شما ممکن است در آن ناحیه سوزش یا مورمور احساس کنید. از آنجا که زونا در افراد مسن تر شایع تر است، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند مردان 50 سال به بالا برای پیشگیری از علائم واکسن بزنند. راش های زونا با داروهای ضد ویروسی قابل درمان هستند که مدت زمان ظهور راش ها در بدن را کاهش می دهند. مسکن ها و کرم های ضدالتهابی می توانند به تسکین برخی از علائم ناراحتی کمک کنند.

خارش شناگر

خارش شناگر راشی است که بر اثر بودن در آب آلوده به انگل می آید. حلزون ها به انگل آلوده می شوند و در برکه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها منتشر می شوند. زمانی که انسانها در آب شنا می کنند، ممکن است این انگل ها به پوست آنها برسند.

برای برخی از افراد، این انگل ها می توانند موجب بروز واکنش شوند و منجر به سوختگی، خارش و نیز جوش ها یا تاول های قرمز ریز شوند. خارش شناگر معمولاً خود به خود در عرض یک هفته از بین می رود و به مراقبت پزشکی نیاز ندارد. کرم های ضدخارش می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

خارش شناگر

کرم حلقوی

کرم حلقوی یک راش قرمز لکه دار است که مرز برجسته و دایره شکلی دارد. این راش بر اثر یک قارچ ایجاد می شود و در هرجایی از بدن مممکن است ظاهر شود.

سندرم پای ورزشکار بر اثر این قارچ ایجاد می شود. زمانی که قارچ کشاله ران را درگیر می کند، خارش ژوک رخ می دهد. این راش از بین نمی رود مگر اینکه قارچ کشته شود. کرم حلقوی قابل سرایت است. پزشک کرم حلقوی را تشخیص می دهد و برای درمان آن داروهای ضدقارچی تجویز می کند.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک، نوع شایعی از اگزما می باشد که اغلب در نوزادان شروع می شود و با بزرگتر شدن کودک یا از بین می رود و یا در دوره ی بزرگسالی دوباره ظاهر می شود. محققان مطمئن نیستند که عامل این شرایط چیست. عامل آن ممکن است ژنتیکی باشد یا مربوط به واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به چیزی باشد که بدن با آن تماس پیدا می کند.

این درماتیت می تواند خارش دار یا دردناک باشد. پوست خشک، قرمز و ترک خورده می شود و اگر بیش از حد خارانده شود ممکن است عفونت کند و موجب تشکیل تاول هایی شود که مایع زرد ترشح می کنند. پزشک این مشکل را تشخیص می دهد و یک کرم دارویی برای تسکین علائم تجویز می کند.

درماتیت آتوپیک

لیکن پلانوس

اطلاعات زیادی در مورد لیکن پلانوس وجود ندارد و محققان مطمئن نیستند که علت آن چیست. این شرایط موجب بروز برجستگی های بنفش مایل به قرمز در نواحی مختلف بدن می شود. رایج ترین نقاطی که این راش ها ظاهر می شوند، مچ دست ها، مچ پاها و کمر هستند.

در نقاطی که این لکه ها دوباره ظاهر می شوند، پوست زبر و پوسته پوسته می شود و می تواند با خارش همراه باشد. لیکن پلانوس قابل درمان نیست، بنابراین درمان ها روی کنترل علائم متمرکز هستند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که موجب بروز لکه های خارش دار و پوسته پوسته روی پوست آرنج ها، زانوها، کف سر یا هر جای دیگری از بدن می شود.

در افراد مبتلا به پسوریازیس، سلول های پوستی سریع تر از حد طبیعی رشد می کنند و روی هم جمع می شوند. این شرایط می توانند ناراحت کنند باشد و موجب بروز خارش و سوزش شود.

راش دارویی

راش دارویی زمانی رخ می دهد که بدن به یک دارو واکنش آلرژیک نشان می دهد. این دارو می تواند هر نوع دارویی باشد و فقط مربوط به داروهای موضعی نمی شود. راش های داروهایی از خفیف تا شدید هستند و بسته به واکنش بدن شما به دارو می توانند ظاهر متفاوتی داشته باشند.

برای مثال، برخی داروها موجب بروز توده های قرمز و کوچک می شوند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است موجب بروز لکه های بنفش شوند و خارش داشه باشند. اگر اخیراً داروی جدیدی را شروع کرده اید و ظرف چند روز یا چند هفته متوجه راش های پوستی شده اید، به پزشک اطلاع دهید. او ممکن است علت این واکنش را تشخیص دهد و برای کاهش علائم، استروئید یا آنتی هیستامین تجویز کند.

راش دارویی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: