جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منظور از سوزاندن زگیل تناسلی در مردان چیست؟

منظور از سوزاندن زگیل تناسلی در مردان چیست؟

فهرست مطالب

متأسفانه، زگیل های تناسلی در طول قرن ۲۱ همه گیر شده اند. تخمین زده می شود که ۸۰ درصد مردم جهان به یکی از بیش از صد سویه HPV مبتلا خواهند شد که بسیاری از آنها باعث زگیل تناسلی می شوند.

نکته قابل توجه فراتر از تأثیر اجتماعی اقتصادی چنین آمار و ارقامی (تعداد زیاد افراد مبتلا به زگیل تناسلی به هزینه های هنگفتی برای نظام سلامت منجر می شود)، زندگی شخصی هر یک از مبتلایان است. HPV برای بسیاری از افراد یک عفونت غیرجدی محسوب می شود اما زگیل تناسلی را به عنوان یک بیماری مقاربتی بدنام می شناسند که پیامدهای عاطفی آن می تواند مهیب و گاهی مخرب باشد.

اثرات روانی و اجتماعی داشتن زگیل تناسلی به هم وابسته هستند. نوعی ناامیدی و یأس در ارتباط با این بیماری وجود دارد که عمیقاً بر درک شخصی مبتلایان تأثیر می گذارد. در مورد زگیل، بیشتر زندگی جنسی و عاطفی شخص آسیب می بیند؛ مطالعات مختلف نشان داده اند که افراد مبتلا به زگیل تناسلی برای توصیف خود از صفاتی همچون «نفرت انگیز» و «از نظر جنسی غیرجذاب» استفاده می کنند.

زگیل های تناسلی

علاوه بر این، میل جنسی آنها به طور قابل توجهی کاهش می یابد، کمتر برای ایجاد رابطه جنسی پیشقدم می شوند و لذت و خودانگیختگی آنها اغلب در طول آمیزش (به دلیل اطلاع از وجود زگیل ها) از دست می رود. این وضعیت بر روابط پایدار تأثیر گذاشته و در افراد مجرد نیز میل آنها را به پیدا کردن شریک جنسی جدید کم می کند.

خوشبختانه، زگیل های تناسلی به ندرت خطر قابل توجهی برای سلامتی ایجاد می کنند. همچنین، در حال حاضر درمان های موثر برای زگیل های تناسلی وجود دارد که هم آنها را از بین می برند و هم از گسترش آنها جلوگیری می کنند. روند درمان زگیل ها کند بوده و می تواند ناراحت کننده باشد اما با استفاده از آخرین تکنولوژی و همکاری فعالانه بیمار، می توان به نتایج چشمگیری دست پیدا کرد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی توده های نرمی بر روی پوست و غشاهای مخاطی هستند که در ناحیه تناسلی چه به صورت خارجی (فرج، مقعد یا آلت تناسلی) و چه به صورت داخلی (واژن یا دهانه رحم) رشد می کنند. این زائده ها که معمولاً خفیف، مرطوب و به رنگ بدن هستند، به صورت منفرد یا خوشه ای ظاهر می شوند (اغلب ظاهری شبیه گل کلم دارند) و ممکن است برجسته یا صاف، بزرگ یا کوچک یا به ندرت، به رنگ قرمز یا قهوه ای باشند.

برخی از زگیل ها به قدری کوچک هستند که به سختی دیده می شوند، حتی اگر در قسمت های بیرونی بدن باشند. زگیل تناسلی که یک بیماری نسبتاً شایع است، معمولاً بدون درد بوده و تهدید جدی برای سلامتی محسوب نمی شود؛ باروری نیز تحت تأثیر این وضعیت قرار نمی گیرد اما بعضی از انواع HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم و فرج شوند که در واقع علت اصلی سرطان دهانه رحم به شمار می آیند.

نوع خاصی از زگیل برای هر محل وجود دارد. این بدان معنی است که زگیل های تناسلی به سایر قسمت های بدن مانند دست ها گسترش نمی یابند، درست همانطور که زگیل های دست به ناحیه تناسلی سرایت نخواهند کرد. با این حال، دست ها می توانند وسیله ای برای انتقال زگیل های تناسلی به فردی دیگر باشند.

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نتیجه ی عفونت ویروسی پوست ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که بیش از 70 نوع مختلف از آن وجود دارد. این عفونت عمدتاً از طریق تماس جنسی مقعدی، دهانی یا واژن، از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. لازم به ذکر است که دخول تنها راه انتقال عفونت نیست زیرا HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود.

حتی اگر زگیل ها قابل مشاهده نباشند نیز ممکن است ویروس انتقال یابد. استفاده از کاندوم می تواند خطر عفونت را کاهش دهد اما محافظت کاملی ایجاد نمی کند؛ زیرا ممکن است پوست اطراف اندام تناسلی آلوده باشد.

ارکیدوپکسی

برای پیشگیری چه باید کرد؟

به محض ابتلای شخص، ویروس به راحتی قابل انتشار خواهد بود. انواع درمان ها ( مانند سوزاندن زگیل تناسلی در مردان) می توانند برای از بین بردن آنها (و در نتیجه بهبود اعتماد به نفس بیمار) موثر باشند، اما شواهد کمی وجود دارد که حذف ضایعه قابل مشاهده خطر انتقال را نیز کاهش می دهد. به منظور جلوگیری از عفونت های بیشتر و جلوگیری از شیوع بعدی، مسئولیت رعایت قوانین زیر بر عهده بیمار است:

  • عدم برقراری رابطه جنسی در طول درمان ویروس.
  • به حداقل رساندن تماس های جنسی، در صورت داشتن رابطه با دخول. تک همسری گزینه مناسبی محسوب می شود.
  • استفاده از کاندوم در شش ماه اول ابتلا به عفونت. همانطور که قبلاً ذکر شد، کاندوم محافظ چندان موثری نیست اما خطر سرایت را کاهش می دهد.
  • صداقت داشتن با شریک جنسی خود. بدون توضیح کامل از قبل، رابطه جنسی برقرار نکنید. این تصمیم شریک زندگی شماست که وقتی از وضعیت شما آگاه شد، به رابطه جنسی ادامه دهد یا خیر.

درمان زگیل های تناسلی در مردان

انتخاب روش درمان زگیل های تناسلی به شدت عفونت، شکل ظاهری زگیل ها، محل قرارگیری و تعداد آنها بستگی دارد. هدف از هر درمان، حذف زگیل ها تا حد ممکن و کاهش میزان ویروسی است که بر سیستم ایمنی اثر می گذارد. لازم به ذکر است که زگیل های تناسلی توسط یک ویروس (و نه باکتری) ایجاد می شوند، بنابراین نمی توان با آنتی بیوتیک آنها را از بین برد. همچنین، در برخی موارد زگیل های تناسلی پس از درمان عود می کنند. 

درمان های مختلفی برای مقابله با زگیل تناسلی وجود دارد و گاهی اوقات از بیش از یک مورد به طور همزمان استفاده می شود. زگیل تناسلی را می توان با روش های شیمیایی و پاکسازی فیزیکی از بین برد.

روش های شیمیایی؛ از طریق استفاده از پمادهای پزشکی مانند پودوفیلوتوکسین، ایمی کیمود و تری کلرواستیک اسید. این کرم ها در ناحیه تناسلی اعمال می شوند و با کمک به سیستم ایمنی بدن با زگیل ها مقابله می کنند. ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا زگیل ها ناپدید شوند و خطر زیادی برای ایجاد آسیب به پوست اطراف ناحیه آسیب دیده وجود دارد. اگر باردار هستید نباید از آنها استفاده کنید.

لیزر درمانی یا سوزاندن زگیل تناسلی در مردان موثرترین روش برای از بین بردن زگیل تناسلی است. مطالعات مختلف اثربخشی این درمان را نشان داده اند و ثابت کردند که لیزر رنگی پالسی جایگزینی ساده و بی خطر برای مبارزه با زگیل است. ممکن است به جلسات بیشتری نسبت به کرایوتراپی نیاز داشته باشد اما احتمال ایجاد اسکار در آن کمتر خواهد بود.

لیزر چگونه کار می کند؟

هدف از لیزر رنگی پالسی، درمان ناحیه آسیب دیده است. این نوع لیزر از یک رنگ آلی مخلوط شده در حلال به عنوان محیط لیزرتاب استفاده می کند. محلول رنگ از طریق یک منبع نور با انرژی بالا، با سرعت بسیار بالایی به گردش در می آید و مایع فراتر از آستانه لیزرتابی خود برانگیخته می شود. نور ورودی، مولکول های رنگ را تحریک می کند و طول موجی از نور لیزر ایجاد کرده و تابش عمیق و کنترل شده ای را تحریک می کند.

هنگامی که لیزر رنگی پالسی بر روی پوست اعمال می شود، بر اساس اصل فتوترمولیز انتخابی عمل می کند؛ به این معنی که طول موج خاصی از نور و مدت زمان پالس را برای به دست آوردن اثر مطلوب بر روی بافت مورد نظر، با کمترین اثر بر روی نواحی اطراف تطبیق می دهد. این امر تضمین می کند که اثر انرژی گرمایی به زگیل ها محدود می شود بدون اینکه بر دیگر قسمت های بدن تأثیر بگذارد.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: