جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در رابطه با زگیل تناسلی در بارداری چه می دانید؟

در رابطه با زگیل تناسلی در بارداری چه می دانید؟

فهرست مطالب

علائم زگیل تناسلی در بارداری چه مواردی هستند؟ اگر در طول بارداری خود زگیل تناسلی داشته باشم، آیا جنین من ایمن است؟ زگیل های تناسلی در دوران بارداری چگونه درمان می شوند؟ این موارد سؤالاتی است که هیچ مادری دلش نمی خواهد بپرسد. بارداری می تواند دوران زیبا و هیجان انگیزی برای مادران و خانواده های منتظر باشد.

برای افرادی که به طور منظم به پزشک مراجعه می کنند، خوب غذا می خورند و سلامتی را در اولویت قرار می دهند، استرس و اضطرابی را که گاهی اوقات با بارداری همراه است، می توان تا حد زیادی کاهش داد.

این اقدامات برای سلامتی، به ویژه برای افرادی با مشکلات سلامتی جدی تر یا در دوران بارداری ضروری هستند. زگیل های تناسلی نوعی عفونت هستند که در صورت تشخیص، شما و پزشک معالجتان باید اقدامات درست را برای تضمین سلامتی تان در دوران بارداری انجام دهید.

زگیل های تناسلی

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل های تناسلی خارجی، معمولاً بر اثر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شوند.  HPV یک عفونت مقاربتی شایع است که حدود 75% از مردان و زنان فعال جنسی را درگیر می کند. اکثر افرادی که به  HPV مبتلا می شوند از وجود آن اطلاعی ندارند، زیرا هیچ علائمی ندارد و خود به خود از بین می رود.  HPV انواع مختلفی دارد و برخی از آنها می توانند موجب بروز زگیل های تناسلی شوند.

 این زگیل ها تا حد زیادی مُسری هستند و به راحتی از طریق رابطه ی جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این زگیل ها در اطراف واژن، مقعد، راست روده یا روی دهانه رحم ظاهر می شوند. زگیل ها معمولاً نرم و به رنگ پوست هستند و اندازه ی متفاوتی دارند. زگیل ها به جز خارش، سوزش یا خونریزی گاه به گاه، معمولاً بدون درد هستند. در بسیاری از زنان، زگیل ها خود به خود ظرف چند ماه ناپدید می شوند.

 اگر این اتفاق نیفتد، برخی از درمان ها می توانند در درمان زگیل مؤثر باشند. برخی از انواع  HPV سلولها را به گونه ای تغییر می دهند که می توانند منجر به سرطان شوند. گرچه، این شرایط به طور کلی در سویه ی  HPV مرتبط با زگیل های تناسلی اتفاق نمی افتد. اما، اگر از نظر جنسی فعال هستید، توصیه می شود به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید تا از سلامت عمومی خود اطلاع پیدا کنید.

 اگر شما به نوعی از  HPV مبتلا هستید که موجب زگیل های تناسلی در دوران بارداری می شود، به احتمال زیاد روی نوزاد شما تأثیری ندارد. تحقیقات نشان داده اند که زگیل های تناسلی در دوران بارداری به علت ترشحات و همچنین تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی بدن سریعتر رشد می کنند. 

زگیل های تناسلی در دوران بارداری

درمان زگیل تناسلی در بارداری

درمان زگیل های تناسلی در دوران بارداری ممکن است در هر مورد متفاوت باشد. گرچه، از آنجا که زگیل معمولاً موجب هیچ عوارضی در دوران بارداری نمی شود، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد در دوران بارداری زگیل را درمان نکند. این شرایط می تواند موجب جهش رشدی شود، اما هیچ خطری برای سلامتی شما در دوران بارداری ندارد.

گرچه، اگر پزشک تصمیم بگیرد زگیل تناسلی را بردارد، راههای ایمنی برای برداشتن زگیل تناسلی در بارداری وجود دارد که از میان آنها می توان به کرایوابلیشن، جراحی یا لیزر اشاره کرد. در بسیاری از موارد اگر برای زگیل های تناسلی از داروی تجویزی استفاده می کنید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند در دوران بارداری، مصرف آن را قطع کنید.

عوارض ناشی از زگیل تناسلی در بارداری

شیوع و افزایش اندازه ی زگیل های تناسلی در زنان باردار، اول از همه برای سلامتی خود مادر مضر است. این زگیل ها ممکن است به علت رشد سریع موجب خونریزی سنگین شوند. همچنین می توانند با توجه به محل رشد خود منجر به عوارض مختلفی شوند. برای مثال، زمانی که این زگیل ها در مجرای ادراری ایجاد می شوند، ممکن است موجب سوزش و درد در حین ادرار شوند و در ناحیه ی مقعد، ممکن است موجب خونریزی  شوند.

عوارض ناشی از زگیل تناسلی در بارداری

 احتمال بروز کاندیلوما در واژن و دهانه ی رحم در دوران بارداری افزایش می یابد و ممکن است موجب خونریزی شود. اما مهم تر از همه، این شرایط، تشخیص منبع خونریزی واژن را در زنان باردار سخت تر می کند.

مشکل دیگر این است که زنان مبتلا به زگیل های تناسلی به اپیزیوتومی نیاز دارند و اگر در ناحیه برش، زگیلی وجود داشته باشد، ممکن است خونریزی بیش از حد اتفاق بیفتد و بخیه زدن و ترمیم برش را با مشکل مواجه کند.

چه کاری باید برای محافظت انجام دهیم؟ چه نوع زایمانی بهتر است؟

حتی اگر زنی زگیل تناسلی داشته باشد، در صورتی که توانایی زایمان طبیعی داشته باشد باید این کار را انجام دهد. در حقیقت سه عامل خطر اصلی برای پاپیلوماتوز حنجره ای عود کننده وجود دارد:

  • به دنیا آوردن فرزند اول با زایمان طبیعی
  • زایمان طبیعی
  • مادر زیر بیست سال بودن و زایمان کردن (طبقه ی اقتصادی-اجتماعی پایین را نیز می توان به این عامل خطر اضافه کرد)

از آنجا که زایمان سزارین نمی تواند محافظت کامل ایجاد کند و احتمال وقوع بیماری بسیار پایین است، علی رغم این عوامل خطر، هنوز هم زایمان طبیعی توصیه می شود. اما نحوه مدیریت شرایط زن باردار مبتلا به زگیل های تناسلی باید بعد از صحبت با بیمار و همسرش مشخص شود.

یک بیمار باردار مبتلا به زگیل تناسلی باید تست پاپ اسمیر انجام دهد و سپس تمام زگیل ها را درمان کند. بعد از انجام این اقدامات، نوع زایمان باید بعد از صحبت با بیمار تعیین شود. مجبور نکردن بیمار مبتلا به زگیل های معمولی به زایمان طبیعی و به اشتراک گذاشتن مطالب بالا، بهترین کار است.

بیمار باردار مبتلا به زگیل تناسلی

اکثر بیماران زایمان سزارین را ترجیح می دهند. اگر زگیل های واژن و فرج قابل درمان باشند، بیماری دوباره عود نکند و زگیل ها دوباره ظاهر نشوند، در مورد خطرات باید با بیمار صحبت شود و زایمان طبیعی انتخاب شود.

در نهایت، در هر دو مورد، پزشک باید اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار دهد و تصمیم گیری را به عهده ی بیمار و همسرش بگذارد. لازم به ذکر است که با اینکه اطلاعات محدودی در مورد نحوه ی انتقال این بیماری به نوزاد وجود دارد و سزارین راه حل قطعی برای پیشگیری از انتقال زگیل نیست، بعد از دریافت اطلاعات صحیح، تصمیم گیری باید به مادر و پدر واگذار شود.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: