جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت جوش روی کلاهک تناسلی مردان

علت جوش روی کلاهک تناسلی مردان

فهرست مطالب

جوش های روی آلت معمولا خوش خیم هستند و در هر سنی ممکن است ظاهر شوند. آنها معمولاً به شرایط خفیفی مانند پاپول های مرواریدی آلت تناسلی یا لکه های فوردایس مربوط می شوند. با این حال، سایر بیماری‌های جدی‌تر می‌توانند باعث ایجاد این برجستگی‌های کوچک شوند، مانند لیکن پلان، زگیل تناسلی یا لنفوسل.

بدیهی است که بروز هر علائمی در آلت تناسلی شما، باعث ایجاد احساس اضطراب در شما می شود، اما احتمال کمی وجود دارد که آن علائم نشانه سرطان باشند. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد که توده یا جوش روی کلاهک تناسلی مردان با سرطان مرتبط باشند، اما شرایطی وجود دارد که این بیماری ها میتوانند یکی از نشانه های سرطان باشند، به خصوص زمانی که این توده ها یا جوش ها با علائم دیگری مانند زخم هایی که بهبود نمی یابند و ترشح می شوند، همراه باشد.

اگر از هرگونه تغییر یا ناهنجاری قابل مشاهده در آلت تناسلی خود مطمئن نیستید، باید به اورولوژیست خود مراجعه کنید تا مشکل را شناسایی کرده و در صورت نیاز درمان را شروع کنید.

بیشتر بدانید…

خارش دستگاه تناسلی

جوش های روی آلت

چه چیزی باعث ایجاد جوش روی کلاهک تناسلی مردان می شود؟

شایع ترین دلایل ایجاد برآمدگی یا جوش بر روی آلت تناسلی عبارتند از:

1- پاپول مرواریدی آلت تناسلی

این پاپول ها توده های کوچک، سفید و جوش مانند هستند که می توانند زیر سر آلت تناسلی ظاهر شوند. آنها همچنین به عنوان غدد تایسون شناخته می شوند و اغلب با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند. این برآمدگی ها غدد طبیعی و خوش خیمی هستند که می توانند در بدو تولد ظاهر شوند، اما معمولاً در دوران بلوغ و نوجوانی ظاهر می شوند.

تنها نکته منفی غدد تایسون، از نظر زیبایی میباشد که نوعی ناهنجاری به حساب می آیند، در غیر این صورت نه باعث ایجاد درد شده و نه باعث بروز تغییر در بدن می شوند.

نحوه درمان: به طور معمول به درمان نیازی ندارند، اما اگر پاپول ها ظاهر آلت تناسلی را به شدت تغییر دهند، متخصص اورولوژی ممکن است کرایوتراپی یا درمان های کوتریزاسیون را توصیه کند.

2- لکه های فوردایس

لکه های فوردایس بسیار شایع بوده، رنگ سفید و زرد به خود می گیرند و ممکن است در تمام نقاط آلت تناسلی ظاهر شوند. آنها با هیچ نوع از بیماری های انتقال داده شده مقاربتی ارتباطی ندارند. به دلیل تغییرات هورمونی، این لکه ها بیشتر در دوران نوجوانی و بلوغ ظاهر می شوند، اما می توانند در هر سنی ظاهر شوند.

نحوه درمان: هدف این درمان فقط دستیابی به اهداف زیبایی است. روش‌های حذف لکه‌ها می‌تواند متفاوت باشد، از استفاده از ژل ترتینوئین اورتان تا لیزر کردن لکه‌ها. لازم به ذکر است که به طور معمول نمی توان این نوع لکه ها را به طور کامل از بین برد.

3- زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. تغییرات پوستی قابل مشاهده خواهد بود، اگرچه پوست آلت تناسلی رنگ طبیعی خود را حفظ می کند، اما وقتی لمس می شود پوست خشن تر حس میشود. اندازه زگیل تناسلی می تواند متفاوت باشد و معمولاً به راحتی قابل مشاهده هستند و در بیشتر مواقع درد ایجاد نمی کنند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً پس از مقاربت جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی بدون رعایت نکات ایمنی با فردی که قبلاً آلوده شده است ظاهر می شود.

نحوه درمان: در صورت بروز علائم، ممکن است پمادهایی مانند پودوفیلین توسط اورولوژیست برای از بین بردن زگیل تجویز شود. با این حال، بازگشت زگیل ها عادی بوده، زیرا چندین سال طول می کشد تا بدن با موفقیت با ویروس HPV مبارزه کند.

4- لنفوسل

یک نوع توده سفت بوده که می تواند روی ساقه آلت تناسلی به خصوص پس از تماس جنسی یا خودارضایی ظاهر شود. این توده زمانی ظاهر میشود که سیستم لنفاوی به دلیل تورم، قادر به خارج کردن مایع از آلت تناسلی نباشد. لنفوسل معمولا چند دقیقه یا چند ساعت پس از ظاهر شدن ناپدید می شود.

نحوه درمان: این یک توده خوش خیم است که خود به خود ناپدید می شود و نیازی به درمان دارویی ندارد. ماساژ دادن توده می تواند به تخلیه سریعتر مایع کمک کند. اگر توده در عرض چند ساعت از بین نرفت، برای شناسایی علت و شروع درمان با اورولوژیست خود مشورت کنید.

5- لیکن پلان

لیکن پلان یک نوع حساسیت پوستی در آلت تناسلی بوده که به صورت برآمدگی ها کوچک وهمراه با خارش، جوش یا توده های قرمز رنگ ظاهر می شود.علت این مشکل مشخص نیست، اما معمولاً پس از چند هفته خود به خود از بین می رود و ممکن است چندین بار در طول سال ها ظاهر شود.

نحوه درمان: درمان فقط به کاهش علائم کمک می کند و در بیشتر موارد با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی انجام می شود. پزشک شما همچنین ممکن است به دلیل خارش های شدید، برای شما آنتی هیستامین تجویز کند.

6- بیماری پیرونی

بیماری پیرونی باعث ایجاد پلاک یا زخم در ناحیه corpus cavernosum آلت تناسلی می شود و می تواند به صورت توده های سفت در یک طرف آلت ظاهر شود. علائم دیگری مانند نعوظ دردناک یا انحنای آلت تناسلی در حین نعوظ نیز رایج است. علت بروز بیماری پیرونی ناشناخته است.

نحوه درمان: اورولوژیست ممکن است کلاژن یا وراپامیل را مستقیماً به توده تزریق کند تا تولید زخم که باعث رشد توده می شود را کاهش دهد، اما در بیشتر موارد برای درمان تغییرات ایجاد شده به جراحی نیاز است.

بیشتر بدانید…

ناتوانی جنسی در مردان

بیماری پیرونی

7- سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی یکی از نادرترین انواع سرطان است. این می تواند باعث ظهور توده ها، زخم ها یا برآمدگی های شبیه به جوش، به ویژه در سر آلت تناسلی شود. این نوع سرطان در مردان بالای 60 سال که سابقه مصرف دخانیات دارند و بهداشت فردی را رعایت نکرده بیشتر دیده می شود.

سرطان آلت تناسلی همچنین می تواند زمانی رخ دهد که ناحیه مورد نظر در معرض اشعه ماوراء بنفش  یا در مدت زمان طولانی در معرض مواد حساسیت زا قرار بگیرد.

نحوه درمان: درمان همیشه با جراحی برای برداشتن هرچه بیشتر سلول‌های سرطانی و به دنبال آن شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی شروع می‌شود. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به برداشتن آلت تناسلی برای جلوگیری از گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن باشد.

8- آلرژی

آلرژی های پوستی یکی از شایع ترین و کم شدت ترین دلایل ایجاد جوش یا برآمدگی روی آلت تناسلی هستند. آنها می توانند پس از استفاده از صابون، کاندوم، روان کننده ها یا حتی پس از تماس با پارچه های خاص مانند پارچه های پلاستیکی به جای پارچه های پنبه ای ظاهر شوند.

نحوه درمان: شناسایی عامل ایجاد آلرژی بسیار مهم است تا بتوانید از تماس با پارچه یا ماده جلوگیری کنید. استفاده از پارچه های پنبه ای و صابون های ملایم هنگام تمیز کردن ناحیه تناسلی نیز توصیه می شود. شما باید از محصولات شیمیایی یا معطر خودداری کنید. اگر مشکوک به حساسیت به لاتکس هستید، باید از استفاده از کاندوم لاتکس خودداری کنید.

9- تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این بیماری از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال داده میشود می شود و می تواند منجر به بروز علائمی مانند برآمدگی یا توده روی آلت تناسلی شود که به زخم تبدیل میشوند. این زخم ها اغلب دردناک و خارش دار هستند و می توانند در ناحیه مقعد ظاهر شوند.

نحوه درمان: با مشاهده علائم بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، به شما توصیه می شود برای ارزیابی بالینی با پزشک خانواده خود مشورت کنید. اگر تشخیص تایید شد، مهم است که درمان را طبق تجویز دنبال کنید و به شریک جنسی خود اطلاع دهید تا درمان را نیز شروع کند.

10- Molloscum contagiosa

Molloscum contagiosa یک بیماری عفونی است که توسط ویروس پاکس ایجاد می شود. این بیماری  می تواند ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد و علائمی مانند خارش های ملایم و بدون درد یا برجستگی هایی به رنگ پوست ایجاد کند. (به جز روی دست ها یا پاها).

این برآمدگی ها یا خارش ها معمولاً کوچک هستند و از 2 تا 5 میلی‌متر قطر دارند، در حالی که در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند ممکن است این جوش ها یا برآمدگی ها تا قطر 15 میلی متر نیز مشاهده شود.
در رابطه با جوش مقعدی چه می دانید؟

این عفونت از طریق تماس مستقیم با توده ها در هنگام تماس جنسی یا از طریق اشتراک گذاشتن لباس ها یا حوله های آلوده با افراد دیگر منتقل می شود.

نحوه درمان: درمان باید توسط یک متخصص پوست هدایت شود، که ممکن است داروهای موضعی مانند ایمیکیمود 5% یا ترتینوئین را تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است لیزر درمانی یا کرایوتراپی را توصیه کند.

11- Lichen nitidus

Lichen nitidus یک التهاب شدید پوستی نادر بوده که معمولا با جوش هایی به رنگ پوست در ناحیه تناسلی، قفسه سینه، شکم و چروک های پوستی همراه میباشد. این جوش ها و برآمدگی ها معمولا بدون عوارض بوده ولی ممکن است گاهی دچار خارش شود.

نحوه درمان:به طور معمول، Lichen nitidus در مدت زمان بین یک ماه تا یک سال بدون هیچ دخالتی از بین میرود.در حالی که جوش ها یا برآمدگی های بدون عوارض که باعث ناراحتی شده و از نظر زیبایی یک ناهنجاری به حساب می آیند، می توانند با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی یا قابل خوردن درمان شوند.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: