جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگران زگیل تناسلی نباشید [روش های درمان زگیل در 2023]

نگران زگیل تناسلی نباشید [روش های درمان زگیل در 2023]

فهرست مطالب

نگران زگیل تناسلی نباشید بسیاری از افراد به HPV یا پاپیلوما ویروس انسانی مبتلا هستند که اغلب بدون درمان رفع می شود. اما اگر این بیماری خود به خود از بین نرود و موجب بروز مشکلاتی شود، پزشک شما می تواند علائم عفونت را درمان کند.

این علائم ممکن است شامل بروز زگیل های تناسلی مرتبط با انواع  HPV کم خطر شود که عموماً منجر به سرطان نمی شوند و گاهی اوقات تغییرات پیش سرطانی، مربوط به انواع پرخطر  HPV می شوند. ویروس HPV معمولا به شکل زگیل های تناسلی بی خطر خود را نشان می دهد. اگر زگیل ها درمان نشوند رشد کرده و به نواحی اطراف نیز سرایت می کنند.

تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

پزشک به شما این اطمینان خاطر را می دهد که هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی شود و شما ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. در صورتی که زن هستید، پزشک ممکن است از سلولهای دهانه رحم شما مانند تست پاپ اسمیر نمونه برداری کند و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد. این آزمایش وجود ماده ای ژنتیکی یا DNA HPV را در سلولهای بدن شما بررسی می کند و می تواند نوع  HPV را تشخیص دهد.

هیچ آزمایش مشابهی برای سویه های HPV که موجب سرطان در مردان می شود، وجود ندارد. اگر پزشک متوجه شود که شما به نوعی HPV مبتلا هستید که منجر به سرطان می شود، ممکن است به شما پیشنهاد دهد برای بررسی علائم تغییرات غیرطبیعی سلول ها در ناحیه تناسلی، چندین بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. تغییرات سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم ممکن است یکی از علائم هشدار دهنده سرطان رحم باشد.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشی به نام کولپوسکوپی انجام دهد که در آن از یک دستگاه بزرگنمایی مخصوص به نام کولپوسکوپ برای بررسی دقیق دهانه رحم، واژن، فرج و نیز انجام نمونه برداری در صورت لزوم استفاده می شود.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از شروع درمان  HPV به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا درمان می تواند روی بارداری شما تأثیر بگذارد. پزشک ممکن است بخواهد درمان را تا بعد از زایمان شما به تعویق بیندازد.

بیشتر بدانید: بیماری سیفلیس

بروز زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی چه شکلی هستند؟

توده هایی که بر اثر عفونت HPV ایجاد می شوند، می توانند صاف یا برجسته، بزرگ یا کوچک باشند و رنگ آنها ممکن است صورتی یا به رنگ پوست باشد. زگیل های تناسلی می توانند روی دهانه رحم، فرج، مقعد، کشاله ران، ران، مقعد یا آلت تناسلی ظاهر شوند.

درمان زگیل تناسلی چگونه است؟

اگر عفونت HPV موجب بروز تغییرات سلولی غیرطبیعی شود (که می تواند منجر به سرطان رحم شود)، پزشک ممکن است رویکرد انتظار و مشاهده را در پیش بگیرد. گاهی اوقات، تغییرات سلولی به نام دیسپلازی رحم، تغییرات سلولی پیش سرطانی یا نئوپلازی اینترا اپی تلیال رحم، خود به خود بهبود پیدا می کنند.

درمان زگیل ها بلافاصله بعد از ظاهر شدن ایده ی خوبی نیست، زیرا تعداد زگیل های بیشتری ممکن است رشد کند و شما دوباره باید آنها را درمان کنید.

HPV نوع 6 و 11 که مربوط به زگیل های تناسلی می شوند، معمولاً حدود 6 ماه رشد می کنند، سپس تثبیت می شوند. گاهی اوقات زگیل های تناسلی قابل مشاهده خود به خود و بدون درمان از بین می روند. اگر شما به درمان نیاز دارید، پزشکتان پمادی تجویز می کند که می توانید در خانه از آن استفاده کنید. دو نوع پماد وجود دارد:

زگیل های تناسلی

شما می توانید از پودوفیلوکس به مدت 4 هفته استفاده کنید. این پماد بافت زگیل را از بین می برد. به گفته ی محققان حدود 45% تا 90% از زگیل های تناسلی از بین می روند، اما گاهی اوقات زگیل ها دوباره برمی گردند.

پماد ایمی کیمود همچنین می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند تا بتواند با ویروس مقابله کند. این پماد اغلب اوقات زگیل ها را پاکسازی کند، اما به طور دائمی نمی تواند آنها را از بین ببرد. پزشک شما همچنین می تواند درمان های دیگری را برای از بین بردن زگیل تجویز کند.

بیشتر بدانید: تبخال دهانی

در میان این روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برداشتن زگیل ها از طریق جراحی، می تواند مشکل را فوراً در یک جلسه درمان کند. تکنیک های دیگر حدود 80 تا 90% مواقع عمل می کنند. به طور کلی، هرچه زگیل کوچکتر باشد، درمان آن آسانتر است.

زگیل ها در نقاط مرطوب نسبت به سطوح خشک تر به درمان بهتر پاسخ می دهند. اگر زگیل های شما بعد از چندین درمان از بین نرفتند، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری انجام دهد تا علت را متوجه شود.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: