جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکان دارد؟

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکان دارد؟

فهرست مطالب

ویروس پاپیلومای انسانی شایع ترین عفونت مقاربتی است. هیچ ویروس منفردی از پاپیلومای انسانی وجود ندارد، اما گروه های متنوع این ویروس ها روی پوست و غشای مخاطی اثر می گذارند. در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده حدود ۴۳ میلیون بیماری ویروس پاپیلومای انسانی گزارش شده بود. در ۹۰٪ موارد، طی دو سال و بدون ایجاد هیچ مشکلی این ویروس به خودی خود از بین می رود.

اما اگر این ویروس درمان نشود باعث نگرانی های سلامتی می شود. HPV مربوط به زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم در زنان است. همچنین این ویروس باعث به وجود آمدن بیماری های دیگر از جمله سرطان گلو می شود. مسئله دیگری که همواره مورد توجه افراد بوده انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

سرطان گلو

HPV از طریق رابطه جنسی مهبلی، مقعدی یا دهانی با شخص آلوده به ویروس منتقل می شود. شایع ترین راه انتقال HPV، سکس واژینال یا مقعدی است. علاوه بر این، HPV از طریق تماس پوستی نزدیک، طی فعالیت جنسی سرایت می کند و حتی اگر فرد مبتلا هیچ نشانه یا علامتی نداشته باشد، این ویروس باز هم منتقل خواهد شد.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکانپذیر است؟

نگرانی شایعی که وجود دارد این است که آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن یا لمس دستان پارتنر و استفاده از اسباب بازی جنسی ممکن است؟ همه ی این فعالیت ها کم خطر هستند. ابتلا به بیماری های مقاربتی از طریق این کارها تقریبا بی خطر یا کم خطر است. HPV از تماس با بافت آلوده منتقل می شود.

(درواقع ویروس HPV سلول های پایه اپیتلیوم یا لایه ی زیرین سلول هایی که بافت سطحی پوست به اندام را تشکیل می دهند آلوده می کند). غالب اوقات HPV به بافت های اطراف یا روی ناحیه ی تناسلی سرایت می کند، اما برخی از گونه های آن دیگر قسمت های بدن مانند دهان را هم آلوده می کنند. بیشتر بیماری های HPV حاصل سکس واژینال و مقعدی یا برخی از شکل های تماس اندام جنسی هستند.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکانپذیر است؟

عملا تعداد نمونه های کمی، از طریق سکس دهانی منتقل می شوند. عفونت های دهانی HPV به قدری شایع هستند که از احتمال انتقالشان از طریق بوسیدن نمی توان جلوگیری کرد، اما سکس دهانی محتمل ترین ظن عفونت HPV است. با این وجود، این عفونت شکل بسیار شایع ویروس نیست. طبق یافته های یک بررسی در سال ۲۰۱۷، در یک نمونه ی ۴۴۹۳ نفری از مردان، ۱۱.۵ درصد و در نمونه ی ۴۶۴۱ نفری زنان، ۳.۲ درصد از کسانی که مورد آزمایش قرار گرفتند، عفونت دهانی HPV داشتند.

فراوانی این ویروس در دهان و گلو نشان می دهد که برخی از موردها از طریق سکس دهانی و برخی از طریق بوسیدن منتقل می شوند. اما نکته اصلی این است که در مقایسه با فعالیت های جنسی دیگر این ویروس خطر کمتری دارد.

آیا نوع بوسیدن اهمیت دارد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیردار گزارش داده است که طبق بررسی ها، نتایج متناقض و احتمال ابتلا به ویروس HPV از طریق بوسیدن یا سکس دهانی با شخص مبتلا، موثق نیست. بااین اوصاف، متخصصان فقط می توانند پیش بینی کنند که:

همه ی آن چیزی که ما درباره اش صحبت می کنیم این است که به دلیل اینکه HPV  می تواند به دهان منتقل شود، منطقی است که از طریق بوسه ی جنسی (بوسه با دهان باز) و بوسه شدید منتقل شود.از طریق بوسه های دوستانه روی گونه به هیچ وجه این ویروس منتقل نمی شود.

نوع بوسیدن در ابتلا به HPV

همه ی آنچه می گوییم این است که این اتفاق نادر نیست، اما نمی توان گفت که اتفاق نمی افتد. یکی از متخصصین زمانی که ترس بیماران در مورد ابتلا به HPV از طریق بوسه بیشتر میشد، می گفت که در حقیقت این موضوع خیلی نگران کننده نیست.

او بوسیدن را عملی کم خطر و روشی تقریبا خوشایند برای در امان ماندن از HPV می دانست؛ خصوصا اگر کسی قبلا در برابر سویه های معدود و نگران کننده تر واکسینه شده باشد و از کاندوم و کاندوم های دهانی استفاده کند تا تماس پوستی یا تبادل مایع را به حداقل برساند. با وجود این، به طور کلی HPV چیز نگران کننده ای نیست. این ویروس به شدت شایع است، در طول زمان  در بیشتر موارد از بین می رود و به راحتی با درمان قابل کنترل است.

چه بیماری های مقاربتی دیگری از طریق بوسیدن می توانند منتقل شوند؟

با آنکه اکثر بیماری های مقاربتی از طریق مایع تناسلی یا تماس جنسی منتقل می شوند، تعداد کمی از طریق بوسیدن یا تماس با مایع یا زخم دهان قابل سرایت هستند. برخی از بیماری های مقاربتی که از طریق بوسیدن منتقل می شوند در زیر  آورده شده است:

ویروس هرپس سیمپلکس: هر دو نوع تبخال (HSV-1 و HSV-2) خصوصا زمانی که شخصی عفونت فعال یا علائمی مثل زخم دهان دارد، از طریق بوسیدن می توانند منتقل شوند. اکثر کسانی که تبخال دهانی دارند، به عفونت HSV-1 هم مبتلا هستند که موجب زخم، تاول های دردناک یا زخم درون، اطراف یا بیرون لب ها یا دهان می شود.

ویروس هرپس سیمپلکس

سیفلیس: سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که باعث آفت دهان می شود و از طریق بوسه باکتری را سرایت می کند. معمولا از راه سکس دهانی با شخص مبتلا به سیفلیس تناسلی، عفونت های دهانی سیفلیس به وجود می آیند.

سوزاک: هرچند که باکتری که باعث عفونت سوزاک می شود بسیار نادر است، از طریق بوسه هم منتقل می شود. طبق یافته ی یک بررسی، بوسه ی عاشقانه خصوصا میان مردانی که با هم جنس خودشان رابطه جنسی دارند، به انتقال عفونت سوزاک از طریق دهان ارتباط دارد. چه قرصی برای سوزاک خوبه؟ اینجا را کلیک کنید

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: