جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا درمان صد در صد زگیل تناسلی در خانه امکانپذیر است؟

آیا درمان صد در صد زگیل تناسلی در خانه امکانپذیر است؟

فهرست مطالب

زگیل تناسلی یکی از عوارض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که به صورت برجستگی های پوستی روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. زگیل های تناسلی در اغلب موارد خود به خود از بین می روند، اما در برخی مواقع ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند، یا تشدید شده و باعث ناراحتی بیمار گردد.

این زائده‌ های پوستی مسری بوده و ابتلای طولانی مدت به آن می تواند عوارضی مانند انتقال HPV به افراد بیشتر، انتقال از مادر به نوزاد و حتی افزایش احتمال سرطان را به همراه داشته باشد.

بنابراین، اگر زگیل شما پس از مدتی خود به خود از بین نرفت، به دنبال درمان آن باشید و با پزشک مشورت کنید. همچنین، با رعایت برخی از نکات در خانه می توانید بهبود سریع تری را تجربه کنید.

راه های طبیعی برای درمان زگیل تناسلی

آیا درمان صد در صد زگیل تناسلی در خانه ممکن است؟ در ادامه به چند درمان خانگی برای بهبود زگیل تناسلی اشاره کرده ایم.

۱. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از درمان های مؤثر برای زگیل تناسلی می باشد که علاوه بر هزینه ی کم، تأثیر زیادی در درمان عفونت از خود نشان داده است. سرکه سیب حاوی درصد پایینی استیک اسید است که ماهیت خورندگی و لایه برداری ملایمی به آن می دهد.

زمانی که سرکه سیب روی پوست آسیب دیده اعمال می شود، رشد غیر عادی بافت پوست کاهش یافته و پس از چند روز استفاده ی مداوم، زگیل ها از بین می روند. مطالعات نشان داده است که سرکه سیب به دلیل وجود ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها باعث تقویت سیستم ایمنی و از بین رفتن ویروس در بدن می شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استفاده از محلول استیک اسید ۳ تا ۵ درصد در موارد خفیف زگیل یا در اسکیل آزمایشگاهی بسیار تأثیر گذار بوده و از پخش شدن زگیل ها جلوگیری می کند.

۲. سیر

سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی خود می تواند شما را از شر زگیل ها خلاص کند. بر اساس مطالعه چاپ شده در درماتولوژیکا سینیکا، مصرف دوز ۱۰ درصدی عصاره ی سیر روی زگیل ها به مدت ۲ ماه، تأثیری مشابه کرایوتراپی (سرما درمانی) دارد.

۳. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک داروی گیاهی آرامبخش و ضد التهاب برای تسکین زگیل تناسلی و علائم آن (مثل خارش) است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آلوئه ورا با تحریک سیستم ایمنی در برابر عفونت های ویروسی، به بهبود هر چه سریع تر زگیل کمک می کند.

آلوئه ورا

۴. روغن درخت چای

روغن درخت چای با خواص ضد میکروبی بی نظیری شناخته می شود. این روغن به عنوان یک درمان موضعی جایگزین برای انواع عفونت ها به کار می رود. خواص ضد عفونی و ضد ویروسی روغن درخت چای منجر به کاهش قابل توجه عفونت HPV می گردد.

۵. عصاره چای سبز

چای سبز از منابع غنی آنتی اکسیدان ها محسوب شده و برای بدن بسیار مفید می باشد. به گفته پزشکان آمریکایی، عصاره چای سبز می تواند به درمان زگیل های تناسلی کمک کند. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، عصاره چای سبزی به نام سینکاتچین به اندازه داروهای موضعی روی زگیل مؤثر می باشد.

۶. آب فندق افسونگر

فندق افسونگر یکی از محبوب ترین درمان‌ های خانگی برای زگیل تناسلی است که به دلیل طبیعت ملایمش می تواند برای افرادی با پوست های حساس نیز مورد استفاده قرار گیرد. یکی از دلایل داشتن خواص درمانی این ماده وجود تانن در گل آن است که با خشک کردن زگیل ها منجر به بهبود آنها می شود.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ به ارتباط بین مصرف فندق افسونگر و نابودی سویه های HPV مسبب زگیل تناسلی پرداخته است.

۷. روغن کرچک

روغن کرچک برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مثل زگیل تناسلی کاربرد دارد. با وجود اینکه این امر از نظر پزشکی به اثبات نرسیده است، اما تجربه نشان داده است که این روغن بی بو و بی مزه دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است و به بهبود زگیل ها کمک می کند. دلیل این امر ممکن است وجود عنصر زیست فعال اسید ریسینولئیک باشد که برای بهبود مشکلات ویروسی بسیار مؤثر است.

۸. آب پیاز

پیاز یک ماده ضد میکروبی قوی است که به کاهش انتشار سویه های مختلف HPV کمک کرده و باعث بهبود گردش خون می شود. برای دریافت بهترین نتیجه، آب پیاز و نمک را مخلوط کرده و به صورت موضعی روی نواحی زگیل اعمال کنید.

آب پیاز برای درمان زگیل

۹. پوست موز

پوست موز حاوی آنتی اکسیدان ها و آنزیم هایی است که می تواند به طور قابل توجهی زگیل ها را تجزیه کند. بنابراین می توانید از پوست موز برای درمان زگیل های تناسلی مسطح و معمولی استفاده کنید. از سوی دیگر، خوردن موز نیز به تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه، مقابله با ویروس HPV کمک می کند.

۱۰. تغییرات رژیم غذایی

یک سیستم ایمنی قوی توانایی دفاعی بدن در برابر هر نوع عفونتی را افزایش می دهد. همانطور می دانید، عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروس HPV است که اغلب سویه های آن در نتیجه ی ضعف سیستم ایمنی بدن گسترش می یابند. شما می توانید با قرار دادن غذاهای سرشار از مواد مغذی، سیستم ایمنی بدن و سلامت بدن خود را تقویت کنید.

  • سبزیجات حاوی ایندول – ۳ – کاربینول مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل و کلم مصرف کنید.
  • فولات، مکمل های ب ۱۲ و قارچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ تمامی موارد ذکر شده به تقویت سیستم ایمنی و نابودی HPV کمک می کند.
  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند زغال اخته، گیلاس، گوجه فرنگی، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای را فراموش نکنید!
  • برای حفظ pH واژن از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.
  • مصرف عصاره دانه گریپ فروت به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی توصیه می شود.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب خودداری کنید.
  • مصرف مواد حساسیت زا مثل سویا، شیر و بادام را به شدت محدود کنید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید و به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید.ش

پیشگیری از زگیل تناسلی

زگیل تناسلی رایج ترین بیماری مقاربتی است که سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است سال ها طول بکشد تا علائم عفونت HPV ظاهر گردد. بنابراین نحوه ابتلا و زمان عود مجدد زگیل به طور دقیق قابل تشخیص نیست.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با طب سنتی دکتر خیراندیش یا لیزر

برای حفظ سلامتی و اطمینان از عدم ابتلا به زگیل تناسلی، انجام اقدامات پیشگیرانه از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از این اقدامات در ادامه آمده است:

  • در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به عفونت، از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی در حین رابطه جنسی از سد های دهانی و کاندوم استفاده کنید. با وجود اینکه استفاده از کاندوم خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را صد در صد کاهش نمی دهد، اما تا حدود زیادی به شما کمک خواهد کرد.
  • به طور مرتب تست های بیماری های مقاربتی را انجام داده و برای چک آپ به پزشک مراجعه کنید.
  • واکسن HPV می تواند از ابتلا به چندین سویه خطرناک HPV جلوگیری کند. این واکسن برای افراد 9 تا 45 سال توصیه می شود. بنابراین برای پیشگیری از HPV و عوارض خطرناک آن، پیش از انجام هر گونه رابطه جنسی واکسینه شوید.
  • قبل از رابطه جنسی با شریک جنسیتان، در مورد سابقه فعالیت های جنسی پر خطر با یکدیگر صحبت کنید.
  • در صورت ابتلا به HPV و هر گونه مشکل سلامتی با شریک جنسیتان صادق باشید؛ تا از انتشار عفونت جلوگیری شود.
  • مطمئن شوید که شما یا شریک جنسیتان جزئی از روابط چندگانه نبوده و تنها با یک نفر در ارتباط هستید. داشتن چندین شریک جنسی به طور همزمان، احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی را به میزان زیادی افزایش می دهد.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: