جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان

پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان

فهرست مطالب

کرم های موضعی با تجویز پزشک توسط بیمار، روی زگیل تناسلی استعمال می شوند. مواد شیمیایی فعال در این کرم ها التهاب موضعی ایجاد می کند و منجر ‌به مرگ سلول های زگیل می شود. همچنین اعتقاد بر این است که این کرم ها یک واکنش ایمنی موضعی را فعالسازی می کنند که به مقابله با عفونت hpv کمک می کند.

اثربخشی: 60 تا 70٪

طول درمان: ۴_ ۱۶ هفته

دوز: متفاوت است.

در بارداری: مناسب نیست.

زگیل در زنان

از چه کرم هایی معمولاً برای درمان زگیل تناسلی زنان استفاده می شود؟

انواع پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان، از این قرارند:

  • آلدارا (ایمی کویمود ۵٪)
  • پودوفیلوتوکسین
  • پماد ستافن ۱۰٪ (عصاره ی برگ چای سبز)

پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان چگونه عمل می کند؟

کرم های موضعی توسط بیمار بر یک اساس منظم برای برداشتن زگیل های تناسلی استعمال می شوند. مواد شیمیایی فعال در این کرم ها باعث التهاب موضعی و مرگ سلولهای زگیل می شوند‌.

همچنین اعتقاد بر این است که این پمادها یک واکنش ایمنی موضعی را فعالسازی می کنند که به مبارزه با عفونت hpv کمک می کند. واکنش ایمنی تولید شده توسط آلدارا، به خوبی بررسی شده و ثابت شده است که میزان وقوع مجدد زگیل های تناسلی را کاهش می دهد.

پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان چقدر مؤثر است؟

اثربخشی گزارش شده ی‌ کرم های موضعی بین ۶۰ تا ۷۰٪ می باشد. میزان موفقیت درمان به ماهیت زگیل ها، اندازه ی آنها و واکنش ایمنی در‌برابر hpv بستگی دارد. دیگر عامل‌ مهم، میزان پایبندی بیمار به استعمال کرم مطابق با دوره ی درمانی توصیه شده و عوارض جانبی احتمالی می باشد.

پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان

برخی از بیماران عوارض جانبی شدیدی را تجربه می کنند، ازینرو از استعمال کرم به مدت کافی ‌برای ارائه ی نتایج دلخواه‌ خودداری می کنند. بیماران قبل از دریافت هرگونه درمانی باید آگاه باشند که در حال حاضر هیچ درمانی پیشگیری از بازگشت زگیل ها را تضمین نمی کند.

درمان چه مدت زمانی طول می کشد؟

واکنش کرم های موضعی در بین بیماران مختلف، متفاوت است. با اینکه بسیاری از بیماران ممکن است در‌ چند ماه اول استفاده از کرم، بهبودی را مشاهده کنند، ما استفاده از کرم ها را تا زمانی توصیه می کنیم‌ که زگیل ها از بین بروند یا بیماران باید 12 تا 16 هفته از کرم ها استفاده کنند.

آیا کرم های موضعی‌ درمان مناسبی برای ‌من هستند؟

زگیل ها توسط متخصصان با استفاده از یک جلسه مشاوره ارزیابی می شوند و بهترین دوره ی درمانی بسته به شرایط بیمار توصیه خواهد شد. کرم های موضعی اغلب به عنوان اولین درمان برای افرادی توصیه می شوند که برای اولین بار دچار زگیل شده اند. این کرم ها همچنین یک روش مفید برای افرادی هستند که نمی توانند در جلسات بالینی منظم برای انجام کرایوتراپی شرکت کنند.

آیا برای استفاده از کرم به مرخصی از کار نیاز دارم؟

نیازی نیست بیماران در حین استفاده از کرم، از محل کار خود مرخصی بگیرند. گرچه،  در موارد استثنائی که پوست به طور ویژه ای دچار سوزش می شود، ممکن است لازم باشد چند روز به خود سخت نگیرید.

آیا کرم های موضعی عوارض جانبی دارند؟

عوارض جانبی این درمان شامل سوزش، خارش یا ترشح در محل استعمال کرم می شود، گرچه این عوارض جانبی اغلب خفیف هستند و با کامل شدن درمان خود به خود رفع می شوند. این عوارض معمولاً نشانه ی این هستند که کرم در حال عمل کردن است و از بین بردن سلول های غیرطبیعی می باشد. در برخی از موارد، استفاده ی بیش از حد از کرم می تواند باعث واکنش های پوستی موضعی شود، بنابراین بیماران باید دستورالعمل های دوز صحیح را دنبال کنند.

بیماران زن باید به هنگام استعمال کرم مراقب باشند، زیرا التهاب و ورم بعد از استفاده از کرم ممکن است باعث درد به هنگام ادرار شود. این کرم همچنین می تواند مشکلات پوستی التهابی را در برخی از بیماران تشدید کند. این کرم ها همچنین می توانند کاندوم های لاتکس را ضعیف کنند، بنابراین استفاده از یک روش ضد بارداری دیگر در حین استفاده از کرم های موضعی ضروری می باشد.

من باردار هستم، آیا هنوز هم می توانم این درمان را انجام دهم؟

این درمان در حین بارداری یا افرادی که قصد بارداری دارند توصیه نمی شود. با این که زگیل تناسلی زنان ممکن است در حین بارداری به علت تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی ایجاد شوند، اغلب بعد از زایمان از بین می روند. شما ممکن است بخواهید برای استفاده از کرم های موضعی تا بعد از زایمان صبر کنید یا می توانید از کرایوتراپی و هایفرکیشن استفاده کنید که تنها روش های ایمن برای درمان زگیل در زنان باردار هستند.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: