جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق امکانپذیر است؟

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق امکانپذیر است؟

فهرست مطالب

زگیل تناسلی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که با زائده‌های غیرسرطانی روی پوست و داخل دهان بروز می‌کند. وقتی صحبت از زگیل تناسلی است، بسیاری از افراد می‌پرسند تنها راه انتقال این عارضه رابطه جنسی است یا اینکه تماس، استفاده از ظروف و حوله مشترک هم در انتقال زگیل تناسلی تاثیر دارد.

در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق در اختیار شما قرار دهیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا Genital warts از طریق ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود. راه انتقال hpv رابطه مقاربتی محافظت نشده است و زائده‌هایی اطراف مهبل، مجاری ادراری، آلت تناسلی و مقعد ایجاد می‌کند. حتی برقراری رابطه جنسی دهانی با بیماران مبتلا به زگیل مقاربتی هم موجب ایجاد زائده‌هایی روی زبان، اطراف دهان و لب می‌شود.

زگیل تناسلی یا Genital warts

البته باید این نکته را بدانید که زمان آلوده شدن به ویروس پاپیلوما تا ظاهر شدن علائم در افراد مختلف متفاوت است و به وضعیت سیستم ایمنی آن‌ها بستگی دارد. حتی برخی از افراد فقط ناقل ویروس باقی می‌مانند و آن را به شریک جنسی خود منتقل می‌کنند، بدون اینکه هیچ علامتی داشته باشند.

قدرت انتقال زگیل تناسلی

یکی از سوالات متداول درباره زگیل تناسلی این است که قدرت انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق و ظروف غذا چقدر است. بهتر است بدانید قدرت انتقال زگیل تناسلی به شیوه انتقال، وضعیت سیستم ایمنی بدن و ابتلای فرد به بیماری‌های دیگر بستگی دارد.

ویروس عامل زگیل تناسلی قدرت انتقال بالایی از طریق رابطه جنسی محافظت ‌نشده دارد. اما قدرت انتقال آن از طریق استفاده از حوله مشترک و وسایل شخصی کم است. حتی انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق هم قدرت پایینی دارد. اما کسانی که به مدت طولانی آنتی‌بیوتیک یا قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند و یا تحت شیمی‌درمانی هستند، قدرت دفاعی بالایی ندارند و احتمال اینکه به زگیل تناسلی مبتلا شوند بیشتر از افراد دیگر است. 

آیا انتقال زگیل تناسلی با قاشق امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال که انتقال زگیل تناسلی با قاشق امکان‌پذیر است یا خیر باید به این نکته توجه داشته باشید، بزاقی که از طریق قاشق بین افراد مختلف منتقل می‌شود، بسیار ناچیز است و احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

انتقال زگیل با قاشق

برای پیشگیری از زگیل تناسلی چه باید کرد؟

به منظور پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • باید در رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی از کاندوم استفاده کنید. البته اگر ویروس در قسمتی از پوست باشد که با کاندوم محافظت نشده است، همچنان قابلیت انتقال دارد.
  • به منظور پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کسی که در حال درمان است، نباید از وسایل جنسی مشترک استفاده کند.
  • یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی واکسیناسیون است. واکسیناسیون HPV احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد.
  • عدم برقراری رابطه جنسی در سنین پایین یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی است. زیرا در سنین پایین احتمال ابتلا به زگیل تناسلی بیشتر است و لازم است حتما رابطه جنسی با کاندوم برقرار شود.
  • با اینکه راه انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق و لوازم شخصی نیست، اما بهتر است برای جلوگیری از انتقال آن بهداشت را رعایت کنید. همچنین برخورداری از سبک زندگی سالم، رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث می‌شود سیستم ایمنی تقویت شود و خطر ابتلا به زگیل تناسلی کاهش پیدا کند.

 

پیشگیری از زگیل تناسلی

جمع بندی

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های شایع آمیزشی است که از طریق تماس پوستی و رابطه جنسی محافظت‌نشده انتقال پیدا می‌کند. برای پیشگیری از ابتلا باید بدانیم انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق امکان‌پذیر هست یا خیر.

در این مطلب سعی کردیم شما را با راه‌های انتقال زگیل تناسلی و امکان انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق را بررسی کنیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: