جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان ضعف دستگاه تناسلی مردان چیست؟

درمان ضعف دستگاه تناسلی مردان چیست؟

فهرست مطالب

ضعف دستگاه تناسلی مردان، به معنی این است که آلت تناسلی مرد به اندازه کافی سفت نمی شود تا بتواند رابطه جنسی داشته باشد، به این مشکل در پزشکی اختلال نعوظ (ED) گفته می شود. در این حالت مرد نمی تواند نعوظ داشته باشد یا آن را برای مدتی حفظ کند. دقت کنید که ED، زودانزالی نیست. برای درمان ضعف دستگاه تناسلی مردان چه باید کرد؟ در ادامه خواهیم گفت.

علل اصلی ED عبارتند از:

  • بیماری عروقی (رگ خونی): نعوظ، زمانی اتفاق می افتد که خون در بدنه آلت تناسلی جمع شود. بیماری عروقی می تواند میزان جریان خون به آلت تناسلی یا زمان ماندن خون در آنجا را محدود کند و سبب مشکلات در نعوظ شود. بیماری عروقی، شایع ترین علت پزشکی ناتوانی جنسی است.

  • آسیب عصبی: برای اینکه یک مرد نعوظ داشته باشد یا آن را حفظ کند، اعصاب باید به طور طبیعی کار کنند. اعصاب ممکن در اثر دیابت، ام اس، جراحی پروستات یا آسیب های نخاعی، آسیب ببینند.
ناتوانی جنسی
  • عوامل روانی: مشکلات روحی مانند افسردگی، اضطراب، احساس گناه یا ترس، گاهی اوقات می توانند باعث ضعف دستگاه تناسلی مردان شوند. زمانی تصور میشد عوامل روانی، اصلی ترین عامل ناتوانی جنسی هستند، اما اکنون پزشکان دریافته اند که عوامل فیزیکی، باعث ناتوانی جنسی در اکثر مردان مبتلا به ED شده اند. با این حال، احساس خجالت یا “اضطراب عملکرد”، می تواند باعث بدتر شدن شرایط شوند.

  • داروها: بسیاری از داروها، باعث بروز مشکلات در عملکرد جنسی می شوند، از جمله داروهای مربوط به فشار خون بالا، افسردگی، بیماری قلبی و سرطان پروستات.

  • مشکلات هورمونی: سطوح غیرطبیعی برخی از هورمون ها می توانند باعث بروز اختلال در نعوظ و ضعف دستگاه تناسلی مردان شوند. (می توان به سطح پایین تستوسترون نیز اشاره کرد). مشکلات هورمونی، یکی از دلایل نادر ناتوانی جنسی هستند.

علم ثابت کرده است که التهاب مزمن خفیف، می تواند به یک قاتل خاموش تبدیل شده و منجر به بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲ و … شود.

علائم ناتوانی جنسی در مردان

مرد مبتلا به ناتوانی جنسی، در نعوظ یا حفظ آن مشکل دارد و معمولا دچار اختلال در فعالیت جنسی می شود. ناتوانی جنسی، می تواند به تدریج یا به طور ناگهانی رخ دهد. برخی از مردان به مرور، سفتی آلت خود یا مدت زمان نعوظشان را از دست می دهند.

علائم ناتوانی جنسی در مردان

در سایر مردان به ویژه آن هایی که ضعف دستگاه تناسلی ناشی از مشکلات روانی دارند، ممکن است این مشکل به طور غیر قابل پیش بینی و ناگهانی رخ دهد یا بهبود یابد. مردان مبتلا به ناتوانی جنسی، ممکن است حتی بدون داشتن نعوظ، به ارگاسم طبیعی و انزال برسند.

تشخیص ضعف دستگاه تناسلی مردان

پزشک، درباره سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. او می خواهد بداند آیا سابقه پزشکی می تواند باعث این مشکل شده باشد یا خیر. برخی از آن ها شامل:

▪️اختلالات عروقی، روی کل بدن اثر می گذارد. بسیاری از مردان مبتلا به ضعف دستگاه تناسلی، سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی یا گردش خون ضعیف در پاها را دارند.

▪️مشکلات عصبی می تواند باعث شدت یافتن ناتوانی جنسی در مردان با سابقه ابتلا به دیابت یا آسیب نخاع، شوند.

▪️در مردان با سطح غیر طبیعی هورمون ها، کاهش میل جنسی اغلب با ضعف دستگاه تناسلی همراه است.

تشخیص ناتوانی جنسی در مردان

پزشک، داروهایی که مصرف می کنید را بررسی می کند (حتی داروهای گیاهی و بدون نسخه را) همچنین راجع به زندگی جنسی و کیفیت روابط جنسی شما سوال می کند. پزشک، شما را برای یافتن شواهدی از مشکلات پزشکی، معاینه می کند، که شامل معاینه آلت تناسلی و بیضه ها است.

برای بررسی قند خون، کلسترول و سطح برخی هورمون ها، از شما آزمایش خون می گیرد. گاهی اوقات، ممکن است به آزمایش های بیشتری نیاز باشد، همانند بررسی نعوظ صبحگاهی، که روشی است برای تعیین میزان نعوظ در هنگام خواب. آزمایش دیگری که ممکن است انجام شود، سونوگرافی داپلر از عروق خونی آلت تناسلی است، که می تواند میزان جریان خون در آلت تناسلی را اندازه گیری کند.

پزشک شما، ممکن است نتواند دلیل خاصی برای ضعف دستگاه تناسلی شما پیدا کند. اما بسیاری از درمان ها، فارغ از علت بروز این مشکل، می توانند موثر باشند.

ناتوانی جنسی در مردان چقدر طول می کشد؟

اینکه ناتوانی جنسی شما چقدر طول می کشد، بستگی به علت بروز آن و زمان شروع درمان شما بستگی دارد. ضعف دستگاه تناسلی مردان، در هر سنی قابل درمان است.

برای پیشگیری از ناتوانی جنسی در مردان چه باید کرد؟

پیشگیری از ناتوانی جنسی

با انتخاب روش زندگی سالم و حفظ سلامت رگ های خونی و همچنین پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، می توان خطر ابتلا به اختلال نعوظ را کاهش داد.

این موارد ممکن است کمک کنند:

از آن جایی که برخی داروها باعث ضعف دستگاه تناسلی مردان می شوند، قبل از مصرف دارو با پزشک خود درباره اثرات جانبی آن ها صحبت کنید.

درمان ضعف دستگاه تناسلی مردان

داروهای موثر زیادی برای درمان ضعف ناتوانی آلت تناسلی مردان وجود دارد. محبوب ترین آن ها، دسته ای از داروهای مهارکننده فسفودی استراز نوع ۵  (PDE5) هستند، که عبارتند از سیلدنافیل (ویاگرا)، واردنافیل (لویترا)، تادالافیل (سیالیس) و آوانافیل (استندرا). این داروها به شکل قرص مصرف می شوند که بر روی اکثر مردان جواب می دهد. اما در برخی از مردان که ناتوانی جنسی آن ها علل عصبی دارد، تاثیر کمتری دارند.

درمان ناتوانی جنسی در مردان

داروهای PDE5، به طور کلی بی خطر هستند، اما همیشه درباره خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. این داروها، با برخی داروها ممکن است تداخل داشته باشند و باعث کاهش خطرناک فشار خون شوند. مثلا، در صورت مصرف نیتروگلیسیرین یا سایر داروهای نیترات دار، نباید از PDE5 استفاده کنید.

خطرناک ترین عوارض جانبی، شروع ناگهانی کاهش بینایی یا شنوایی است. این اتفاق بسیار نادر است. برخی دیگر از عوارض این داروها، شامل گر گرفتن و سردرد است.

اگر به هر دلیلی، این داروها برای شما مناسب نبودند، پزشک از درمان های دیگری استفاده می کند. از جمله، داروی آلپروستادیل. این دارو به جریان آزادتر خون در آلت تناسلی که منجر به نعوظ می شود، کمک می کند. این دارو، با یک سوزن کوچک به آلت تزریق می شود، یا می توان به صورت شیاف آن را در دهانه آلت تناسلی قرار داد. روش شیاف و تزریق، در اکثر مردان موثر است.

مصرف تستوسترون اضافی، باعث بهبود ED نمی شود. برای مردانی که سطح تستوسترون آن ها طبیعی نیست، استفاده از داروهای حاوی تستوسترون، ممکن است میل جنسی را افزایش دهد. روان درمانی، برای مردانی که ضعف دستگاه آلت تناسلی آن ها ناشی از مشکلات روحی است، می تواند موثر باشد و شامل مشاوره، رفتار درمانی یا زوج درمانی است.

درمان ضعف دستگاه تناسلی مردان

مردانی که درمان های پزشکی یا روان درمانی، برای آن ها موثر نیست، اغلب استفاده از وسایل مکانیکی یا مصنوعی برای آن ها مفید است. دستگاه هایی همچون دستگاه نعوظ خلاء، روشی ایمن و بسیار موثر هستند. اما برای بسیاری از مردان، تمایلی به استفاده از آن ندارند.

گزینه درمانی دیگر، قرار دادن آلت های کاشتینه ای درون آلت مرد با استفاده از جراحی است. تنها تعداد کمی از مردان مبتلا به ناتوانی آلت جنسی این گزینه درمانی را انتخاب می کنند.

گاهی اوقات، عمل جراحی عروق برای مردان جوان و سالمی که بر اثر ضربه به کشاله ران دچار ناتوانی جنسی شده اند، توصیه می شود.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: