جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در رابطه با ملانوز آلت تناسلی مردانه

همه چیز در رابطه با ملانوز آلت تناسلی مردانه

فهرست مطالب

پوست کلاهک و ساقه آلت تناسلی ممکن است به دلیل یک اختلال غیرعادی به نام ملانوز آلت تناسلی، تغییر رنگ دهند. این عارضه ممکن است به صورت لکه های قهوه ای تیره، سیاه یا به شکل کک و مک روی آلت تناسلی ظاهر شود. این لکه ها ممکن است کمی تیره تر از رنگ پوست اطرافشان باشند.

هیچ علامت ثبت شده دیگری برای این بیماری وجود ندارد و تاکنون علت دقیق آن مشخص نشده است. ملانوز آلت تناسلی عفونی و مسری نیست. در بیشتر موارد ملانوز آلت تناسلی مضر نیست و نیازی به درمان ندارد. با این حال، به دلیل ظاهر آن، برخی از افراد می توانند از عمل های زیبایی برای از بین بردن این لکه ها استفاده کنند.

ملانوز آلت تناسلی چیست؟

ملانوز آلت تناسلی، همچنین با نام  Penile Lentigines یا کک و مک آلت تناسلی نیز شناخته می شود. این عارضه، یک بیماری خوش خیم است که به صورت لکه های تیره روی پوست آلت تناسلی ظاهر می شود. ملانوز آلت تناسلی، یک نوع خال ملانوسیتی است که در اثر رشد یا تجمع ملانوسیت ها (سلول های تولید کننده رنگدانه پوست)، در پوست ایجاد می شود.

علاوه بر این، ملانوز آلت تناسلی به صورت لکه های کوچک، مسطح و به رنگ قهوه ای تا سیاه روی پوست سر آلت تناسلی، پوست ختنه گاه یا ساقه آلت تناسلی ظاهر می شود.

ملانوز آلت تناسلی

علائم ملانوز آلت تناسلی چیست؟

این عارضه، معمولا به صورت لکه های تیره روی پوست آلت تناسلی ظاهر می شود. این لکه ها معمولا بدون علامت هستند و باعث درد یا ناراحتی نمی شوند. برخی از ویژگی های مهم ملانوز آلت تناسلی، عبارتند از:

  • ترکیب رنگ یکنواخت

رنگ لکه های ملانوز آلت تناسلی معمولا یکنواخت است که از قهوه ای روشن تا سیاه متغیر هستند. این لکه ها، معمولا تغییرات رنگی یا حاشیه های نامنظم ندارند.

  • عدم درد یا خارش

ملانوز آلت تناسلی، معمولا یک عارضه خوش خم است و باعث درد، خارش یا احساس ناراحتی نمی شود. لکه ها، معمولا بدون درد هستند و هیچ علامت فیزیکی خاصی ندارند.

  • پایداری ظاهری

ظاهر این لکه ها معمولا در طول زمان ثابت می ماند و ممکن است هیچ تغییر قابل توجهی در اندازه، شکل یا رنگشان ایجاد نشود.  

  • لکه های تیره

علامت اولیه ملانوز آلت تناسلی، لکه های کوچک، همسطح پوست، به رنگ قهوه ای تا سیاه در ناحیه سر آلت تناسلی، پوست ختنه یا ساقه آلت تناسلی است. همچنین، شکل، اندازه و تعداد لکه ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

ملانوز آلت تناسلی چه شکلی است؟

هر چند که ظاهر این عارضه ممکن است بین افراد متفاوت باشد، اما ویژگی های مشترکی نیز دارد، از جمله:

  • رنگ

لکه های این عارضه، معمولا به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه هستند. همچنین، این لکه ها ممکن است به رنگ های قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره با سایه هایی از سیاه نیز ظاهر شوند.

  • اندازه و شکل

قطر این لکه ها، از چند میلیمتر تا یک سانتی متر یا بیشتر متغیر است. لکه های ملانوز آلت تناسلی معمولا به شکل بیضی یا گرد هستند.

  • بافت

لکه های ناشی از ملانوز آلت تناسلی کاملا مسطح هستند و قابل لمس نیستند. این لکه ها، معمولا مناطق برجسته یا ناهموار ندارند.

  • پراکندگی

این لکه ها می توانند در هر نقطه ای از آلت تناسلی ظاهر شوند. همچنین، ممکن است در یک منطقه از پوست دیده شوند یا اینکه در چندین نقطه پراکنده شده باشند.

ملانوز آلت تناسلی 1

دلایل ایجاد ملانوز آلت تناسلی

دلایل اصلی ایجاد ملانوز آلت تناسلی هنوز به طور دقیق مشخص نیست. این مساله می تواند ناشی از تجمع سلول های رنگدانه در پوست باشد که ممکن است در جاهای دیگری نیز اتفاق بیفتد.

با این حال، برخی از دلایل ممکن است احتمال ابتلا به ملانوز آلت تناسلی را افزایش دهد، از جمله:

  • تولید ملانین

ملانوز آلت تناسلی، به دلیل افزایش تولید یا تجمع ملانین (رنگدانه ای که مسئول تولید رنگ پوست، مو و چشم است)، ایجاد می شود. تولید بیش از حد ملانین در سلول های پوست، منجر به ایجاد لکه های تیره می شود.

  • سابقه ژنتیکی

این مساله ممکن است سابقه ژنتیکی داشته باشد و به دلیل این مسائل برخی از افراد مستعد ابتلا به آن باشند. همچنین، افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

  • عوامل هورمونی

تغییرات یا عدم تعادل هورمونی، می توانند باعث ایجاد ملانوز آلت تناسلی شوند. با این حال، مکانیسم های هورمونی خاص درگیر در این عارضه هنوز مشخص نشده اند.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، به ویژه اشعه ماورا بنفش (UV)، باعث تحریک سنتز ملانین در پوست می شود. لکه های ناشی از این بیماری ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض نور، ایجاد یا تیره تر شوند.

  • سن

هر چند که این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب در سنین ۱۵ تا ۷۲ سالگی ظاهر می شود.

  • صدمات

صدمات و آسیب های وارده به آلت تناسلی در گذشته می تواند یکی از عوامل ایجاد این عارضه باشد؛ زیرا رشد بافت اسکار بر روی آلت تناسلی می تواند منجر به ایجاد هایپرپیگمانتاسیون شود.

  • درمان های پوستی خاص

درمان های دارویی از جمله، درمان با آنترالین یا PUVA ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به ملانوز آلت تناسلی شود.

روش های درمان ملانوز آلت تناسلی

ملانوز آلت تناسلی معمولا نیازی به درمان ندارد و پزشکان روش های درمانی را توصیه نمی کنند. ذکر این نکته ضروری است که این بیماری خوش خیم است و قابل انتقال نیست. برخی از روش های درمان این بیماری عبارتند از:

  • روش های حذفی

اگر ظاهر این لکه ها شما را آزار می دهند ممکن است روش های برداشتن ضایعات با جراحی برای شما مناسب باشند. این پروسه شامل مراحل زیر است:

  • برداشتن لایه ای از پوست که حاوی رنگدانه های اضافی است
  • پیوند پوست
  • لایه برداری مجدد پوست برای بازگرداندن ضخامت و ظاهر اولیه آن

همچنین، ممکن است استفاده از لیزر درمانی، مناسب باشد. این روش، یک درمان معمولی برای اختلالات پوستی مرتبط با رنگدانه است. برای از بین بردن ضایعات، ممکن است به چندین روش درمانی نیاز داشته باشید.

حتی اگر این روش ها بی خطر بوده و هی تاثیر نامطلوبی بر سلامت یا توانایی عملکرد آلت تناسلی نداشته باشند باز هم ممکن است اسکارهای جزئی بر جای بگذارند. قبل از شروع یک روش درمانی، مزایا و خطرات آن را به طور کامل بررسی کنید.

خطرات یا عوارض ناشی از ملانوز آلت تناسلی

این عارضه، خوش خیم است و خطرات یا عوارض قابل توجهی ندارد. با این حال در نظر گرفتن نکات زیر ضروری است.

تشخیص های افتراقی

در حالی که این بیماری خوش خیم است، اما تشخیص درست آن از سایر بیماری ها با علائم مشابه، از جمله ملانوم (نوعی از سرطان پوست)، ضروری است. در صورتی که هر نوع ويژگی مشکوک یا تغییر در لکه ها را مشاهده کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

تاثیرات روحی

در برخی از موارد، این بیماری ممکن است باعث مشکلات روحی، کاهش عزت نفس یا باعث نگرانی های عاطفی شود.

آنتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا

بروز تغییر در لکه ها

اگر چه تغییر در لکه ها، امری غیر معمول است، اما متخصص باید هر گونه تغییر در اندازه، شکل، رنگ یا بافت لکه ها را ارزیابی کند.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: