جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی روی لباس

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی روی لباس

فهرست مطالب

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از شایع‌ ترین بیماری های مقاربتی در جهان است که معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتقل می ‌شود. برخی از سرطان های خاص، به ویژه سرطان دهانه رحم با ویروس HPV مرتبط هستند.

ویروس HPV، از طریق تماس جنسی، انتقال از مادر به جنین یا از راه‌ های غیر مستقیم منتقل می شود. از این رو، یکی از مسائلی که برای سلامت عمومی جامعه حائز اهمیت است. مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی روی لباس و سطوح مختلف است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا ویروس از طریق سطوح مختلف منتقل می شود یا نه.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV

روش های انتقال ویروس HPV

یکی از اصلی ‌ترین راه ‌های انتقال HPV تماس مستقیم پوست به پوست است که شامل:

یکی دیگر از راه‌ های معمول انتقال HPV، انتقال از مادر به فرزند است. این نوع انتقال عمدتاً در هنگام زایمان رخ می ‌دهد. آخرین راه انتقال، راه انتقال غیر مستقیم است. در این راه، ویروس از طریق سطوح و اشیا مختلف، مانند لباس‌های آلوده به ویروس (تماس حوله آلوده به ویروس به بدن) ممکن است منتقل شود.

ویروس HPV تا حد زیادی در برابر حرارت و خشکی مقاوم است و ممکن است بر روی اشیاء مختلف مانند لباس ‌ها یا تجهیزات آزمایشگاهی که با بیماران آلوده در تماس هستند، باقی بماند.

طول عمر ویروس زگیل تناسلی خارج از بدن

طول عمر ویروس زگیل تناسلی خارج از بدن

 احتمال زنده مانده ویروس HPV بر روی سطوح مختلف وجود دارد. اما، دمای محیط و شرایط مختلف می ‌توانند تاثیر زیادی در ماندگاری آن داشته باشند. مثلا در دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم، ویروس ممکن است غیر فعال شود.

طول عمر ویروس hpv چقدر است؟ ویروس HPV، در شرایط آزمایشگاهی می ‌تواند در دمای حدودا ۷۰- درجه سانتیگراد فعال باقی بماند. اما زمانی که دما بیشتر از ۵۶ درجه سانتیگراد می رسد، ویروس در کمتر از ۱۰ دقیقه، غیر فعال می شود. این نشان می‌ دهد که حرارت محیط برای فعالیت این ویروس بسیار حیاتی است.

یکی از ویژگی‌ های ویروس HPV این است که رطوبت را دوست دارد و در محیط های مرطوب و در آب، این ویروس تا ۲۴ ساعت می تواند زنده بماند. از این رو، ممکن است ویروس در محیط هایی همچون استخر، سونا، جکوزی، توالت فرنگی و حمام منتقل شود. مرطوب بودن محیط دهانه رحم، از دلایلی است که ویروس می تواند زنده مانده و منتقل شود. اما به محض اینکه این ویروس وارد محیط های خشک شود، ظرف مدت زمان مشخصی غیر فعال می شود.

ویروس HPV، همچنین به محیط هایی با PH بین ۶ تا ۸ علاقه دارد. زمانی که مقدار  PH خارج از این بازه باشد، فعالیت این ویروس به شدت کاهش می ‌یابد. از این رو، انتخاب محیطی با PH مناسب برای نگهداری لباس ‌ها و حوله ‌ها بسیار مهم است.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

آیا ویروس HPV از طریق لباسشویی منتقل می شود؟

تا حد امکان، سعی کنید از ماشین لباسشویی برای شستن لباس های زیر استفاده نکنید و در صورتی که نیاز دارید از یک ماشین لباسشویی عمومی در هتل ها یا دانشگاه استفاده کنید، حتما لباس ‌های خود را بعد از شستن در معرض نور خورشید قرار دهید. این کار می‌تواند احتمال انتقال HPV را از بین ببرد.

ویروس اچ پی وی با شستن از بین می رود؟

ویروس اچ پی وی با شستن از بین نمی رود و در بدن باقی میماند و در بیشتر مواقع، بدن آن را خود به خود از بین می برد. هر چقدر که سیستم ایمنی فرد قوی تر باشد احتمال از بین رفتن زگیل بیشتر است. در بسیاری از افراد نیز، این ویروس در آنها باقی میماند. 

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: