جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه استفاده از قطره زگیل تناسلی یا اسید سالیسیلیک

نحوه استفاده از قطره زگیل تناسلی یا اسید سالیسیلیک

فهرست مطالب

زگیل، برجستگی‌ کوچک و سفتی روی پوست است که گاهی روی سطح خود نقاط ریزی (همان رگ‌ های خونی) دارد. قطره زگیل تناسلی یا اسید سالیسیلیک یکی از روش ‌های رایج برای درمان زگیل به شمار می‌ رود.

ویروس ‌های مختلفی می‌ توانند باعث بروز زگیل شوند. در واقع، زگیل زمانی به وجود می آید که این ویروس ها باعث تکثیر سریع تر از حد معمول سلول های پوستی شده و ناحیه ای برجسته روی پوست ایجاد کنند. اکثر زگیل ‌ها بی‌ خطر هستند و اغلب بدون درمان خاصی طی چند هفته، ماه یا حتی چند سال، به خودی خود برطرف می ‌شوند.

قطره زگیل تناسلی

قطره زگیل تناسلی یک روش درمانی موثر برای رفع زگیل‌ های آزاردهنده، به خصوص در دست و پا است. اما به خاطر بسپارید که نباید از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک روی نواحی حساس مانند صورت و اندام تناسلی استفاده کنید.

آیا قطره زگیل تناسلی برای درمان زگیل موثر است؟

مطالعات نشان داده‌اند که اسید سالیسیلیک در مقایسه با دارونما (پلاسبو) به طور قابل توجهی در درمان زگیل تناسلی موثرتر است. اسید سالیسیلیک باعث می شود تا پوست به صورت لایه لایه برداشته شود و به مرور زمان زگیل از بین برود. همچنین این اسید ناحیه زگیل را تحریک می کند که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس نیز می شود.

نحوه استفاده از قطره زگیل تناسلی چگونه است؟

طبق تحقیقات، افراد می توانند برای از بین بردن زگیل های خود از داروهای بدون نسخه حاوی 17 درصد اسید سالیسیلیک استفاده کنند. این داروها به صورت چسب (بانداژ) نیز موجود هستند.

نحوه استفاده از قطره زگیل تناسلی

مراحل استفاده از قطره زگیل تناسلی برای درمان زگیل:

این مراحل را یک یا دو بار در روز به مدت 12 هفته و یا طبق دستورالعمل روی بسته بندی محصول تکرار کنید. ممکن است پوست کمی قرمز یا تیره شود که یک واکنش طبیعی است. در صورتی که محصول باعث درد، خونریزی یا تاول شد، مصرف آن را متوقف کنید. اگر با چنین عوارضی مواجه شدید، برای دریافت مشاوره و بررسی گزینه های جایگزین درمانی به پزشک مراجعه نمایید.

اگر از سنگ پا یا سوهان برای صاف کردن سطح زگیل استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که این وسایل را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید. استفاده مشترک از این وسایل می تواند باعث انتشار ویروس شود. همچنین از استفاده مجدد همان وسیله روی زگیل خودداری کنید، زیرا ممکن است دوباره خود را آلوده کنید.

مراحل استفاده از قطره زگیل تناسلی

 

در صورت ابتلا به دیابت یا هر گونه مشکل در گردش خون و سیستم ایمنی، از اسید سالیسیلیک یا سایر روش های خانگی برای درمان زگیل استفاده نکنید. افراد مبتلا به دیابت که قصد دارند زگیل پای خود را بردارند، ممکن است به عصب آسیب بزنند.

در صورت عدم اثربخشی قطره زگیل تناسلی چه باید کرد؟

ممکن است قطره زگیل تناسلی برای همه افراد موثر نباشد. عواملی مانند ضخامت زگیل، محل آن روی بدن و قدرت سیستم ایمنی بدن بر موفقیت درمان زگیل اثر می گذارند. اگر بعد از استفاده مداوم از اسید سالیسیلیک به مدت ۱۲ هفته و یا حتی بیشتر، هیچ گونه بهبودی مشاهده نکردید، برای بررسی روش های درمانی جایگزین به پزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

خارش شدید زگیل

همچنین در موارد زیر نیز مراجعه به پزشک ضروری است:

برخی از زگیل ها ممکن است شبیه زائده های سرطانی به نظر برسند. اگر زگیلی به سرعت تغییر رنگ یا شکل داد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در این مورد، پزشک زگیل را معاینه کرده و در صورت نیاز از آن نمونه برداری می کند.

در صورتی که پس از استفاده مداوم از قطره زگیل تناسلی به مدت حداقل ۱۲ هفته، موفق به رفع زگیل نشدید و یا عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کردید، برای بررسی روش های درمانی جایگزین به پزشک خود مراجعه کنید.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: