جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیاه شدن زگیل تناسلی نشانه چیست؟

سیاه شدن زگیل تناسلی نشانه چیست؟

فهرست مطالب

زگیل ها بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این ویروس از طریق یک خراش یا زخم به پوست حمله می کند و ضایعات کوچک آزاردهنده ای به نام زگیل در آن نقطه ظاهر می شوند. HPV در همه جا وجود دارد، روی دستگیره در، کانتر آشپزخانه یا حتی روی کیبورد کامپیوتر، بنابراین ابتلا به زگیل آسان است. اکثر مواقع، این زگیل ها هیچ دردی ندارند. با این حال، این ویروس چندین سویه دارد و پنج نوع زگیل وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد:

  • زگیل های معمولی – معمولاً روی دستها، انگشت ها و زانوها یافت می شوند.
  • زگیل های کف پا – که در کف پا ظاهر می شوند.
  • زگیل های صاف – روی پیشانی یا صورت یافت می شوند.
  • زگیل های زیر ناخن یا اطراف ناخن – در اطراف ناخن دست و پاها ظاهر می شوند.
  • زگیل های تناسلی – روی ناحیه تناسلی و قسمت داخلی ران ها دیده می شوند.
زگیل سیاه

زگیل ها می توانند حمله کنند و روی هر قسمتی از بدن یافت شوند. با بیش از 100 سویه ی  HPV، از پیدا کردن یک زگیل روی پوست، روی صورت، در دهان، روی دست و پاها و حتی در ناحیه تناسلی و مقعد خود تعجب نکنید.

زگیل معمولی و زگیل تناسلی لزوماً از یک سویه ی مشابه نمی آیند، بنابراین نوع مشابهی از زگیل نیستند. برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به زگیل هستند، در حالیکه برخی دیگر در مقابل ویروس مقاومت طبیعی بیشتری دارند. 

آیا سیاه شدن زگیل تناسلی بعد از فریز شدن، طبیعی است؟

درمان های مختلفی برای زگیل وجود دارد. یکی از مؤثرترین روش ها، فریز کردن با استفاده از نیتروژن مایع می باشد. سیاه شدن زگیل تناسلی به چه معناست؟ اگر زگیل شما بعد از فریز شدن به رنگ سیاه درآمد، نشانه ی این است که درمان اثر کرده و زگیل در حال از بین رفتن است. قسمت سیاه زگیل، جایی است که خون رسانی به زگیل قطع شده است و زمانی که زگیل سفت می شود، می افتد.

در دیگر انواع درمان های زگیل، اتفاق مشابهی رخ می دهد. گرچه، باید به یاد داشته باشید که فرقی نمی کند از چه نوع درمانی استفاده می کنید، تا زمانی که زگیل کاملاً از بین نرفته است، نباید درمان را متوقف کنید. زمانی که زگیل سیاه می شود، اگر درمان را قطع کنید، ممکن است مجدداً رشد کند. دوره ی کامل درمان خود را کامل کنید، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد.

اکثر مواقع زگیل ها ممکن است خود به خود از بین روند. این زگیل ها ممکن است بدون مصرف دارو سیاه شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن شما با آنها مقابله می کند. با این اتفاق زگیل ها خشک می شوند و می افتند.

درمان های مختلفی برای زگیل

آیا تغییر رنگ دیگری در طول درمان اتفاق می افتد؟

اگر بعد از فریز شدن، زگیل شما سیاه شود، مشخص می شود که دوره درمانی شما در حال اثر کردن است. گرچه، سیاه تنها رنگی نیست که زگیل ممکن است پیدا کند. برای شروع، زگیل رنگ طبیعی پوست را از دست می دهد. اغلب، زگیل ها به رنگ زرد یا خاکستری به نظر می رسند. گاهی اوقات، زگیل ها به هنگام از بین رفتن به رنگ قهوه ای یا سفید در می آیند.

رنگ سفید، معمولاً واکنش زگیل به درمان اسیدی است و نشانه ی این است که لایه های بالایی در حال از بین رفتن هستند. برای خلاص شدن از پوست مرده، از یک سوهان ناخن یک بار مصرف استفاده کنید. این کار بعد از حمام یا دوش گرفتن تأثیر بیشتری دارد. گاهی اوقات، شما حتی ممکن است چندین نقطه ریز را درون زگیل خود مشاهده کنید. این نقاط، به سادگی مویرگ های ریزی هستند که چه به صورت طبیعی یا بر اثر درمان خشک شده اند.

کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی برای از بین بردن زگیل ها، بدون آسیب به پوست اطراف آن طراحی شده است. این درمان، یک فرایند دو مرحله ای دارد و اولین مرحله ی آن در خانه و دومین مرحله آن در مطب پزشک انجام می شود.

در ابتدا شما دستورالعمل ها را برای آماده سازی زگیل انجام می دهید و سپس پزشک شما زگیل ها را فریز می کند. برای از بین بردن کامل زگیل، به بیش از دو جلسه درمان نیاز است.

کرایو زگیل

برای کرایوتراپی چگونه آماده شوم؟

پزشک شما دستورالعمل های دقیقی را در مورد نحوه آمادگی برای کرایوتراپی به شما ارائه می دهد. دستورالعمل ها را به طور دقیق دنبال کنید. زیرا این کار به کاهش تعداد جلسات درمانی مورد نیاز کمک می کند. برای انجام اقدامات زیر آماده شوید:

  • به مدت 14 روز، زگیل خود را با آب صابون بشویید و از ژل سالیسیلیک اسید 17% تهیه شده توسط پزشک یا خریداری شده از داروخانه استفاده کنید.
  • زمانی که از ژل استفاده کردید، یک تکه پد سالیسیلیک اسید 40% بردارید تا زگیل را بپوشانید و آن را با چسب محکم کنید.
  • این پد را به مدت یک روز روی آن بگذارید. سپس آن را بردارید و این فرایند را به مدت 2 هفته تکرار کنید.
  • اگر زگیل یا پوست اطراف آن دچار قرمزی یا سوزش شود، از ژل استفاده نکنید تا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، اگر پد سالیسیلیک اسید در طول روز با فعالیت فیزیکی می افتد، می توانید فقط در شب از آن استفاده کنید.

بعد از کرایوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از 10 تا 14 روز زگیل شما به رنگ سفید در می آید. سپس شما به مطب پزشک برمی گردید و لایه ی پوست بالای زگیل خارج می شود. پزشک در ریشه یا پایه زگیل برای فریزکردن آن، کرایوتراپی انجام می دهد. اگر پوست شما به دماهای بسیار سرد حساس است، به پزشک خود اطلاع دهید.

کرایوتراپی برای از بین بردن زگیل می تواند باعث ناراحتی شود، اما نباید درد زیادی داشته باشد. فرایند فریز کردن در واقع می تواند یک اثر بی حس کننده داشته باشد. زمانی که ابزار روی زگیل شما قرار داده می شود، حسی شبیه به قرار دادن یخ روی پوست دارد. با منجمد شدن زگیل و پوست اطراف آن، شما احساس سوزش پیدا می کنید. فرایند بهبودی بعد از کرایوتراپی نسبتاً سریع است.

به هنگام انتظار برای بهبودی ناحیه پوست، باید بتوانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. گاهی ممکن است جای آن باقی بماند و گاهی هیچ نشانه ای به جا نمی ماند. گرچه، بعد از درمان ممکن است پوست ناحیه زگیل نسبت به پوست اطراف آن مقداری روشن تر باشد.

اورکیتیس

دیگر درمان های موجود

تمام زگیل ها به طور مشابه برداشته نمی شوند. در حالیکه امتحان کردن داروهای بدون نسخه یا درمان های خانگی روی زگیل های پاها، انگشتان، زانوها و دست ها ضرری ندارد، اما اگر از زگیل تناسلی رنج می برید، هیچ گاه سعی در خود درمانی نداشته باشید.

پوست این ناحیه بسیار حساس است و اگر به صورت شیمیایی زگیل را بسوزانید، موجب آسیب دائمی به پوست شما می شود. بدون توصیه پزشک، از درمان زگیل های صورت خود خودداری کنید. درمان های رایج زگیل شامل موارد زیر می شوند:

  • سالیسیلیک اسید: زگیل های ناحیه پاها، زانوها یا دست ها را با استعمال سالیسیلیک اسید روی زگیل می توان درمان کرد. این ماده را می توان بدون نسخه خریداری کرد و چند هفته طول می کشد تا این درمان زگیل را از بین ببرد.
  • کانتاریدین: یک ماده شیمیایی است که زگیل را از بین می برد. این ماده توسط پزشک استفاده می شود. چند ساعت بعد از استعمال، زگیل شما تاول می زند. این کار می تواند درد داشته باشد، اما یک درمان مؤثر است.
  • نیتروژن مایع: نوع دیگر درمان زگیل، کرایوتراپی است. پزشک از نیتروژن مایع روی زگیل استفاده می کند. این ماده زگیل را فریز می کند و آن را از بین می برد. اگر این روش درمانی را انجام داده اید و زگیل شما بعد از فریز شدن سیاه شده، طبیعی است. این رنگ، بر اثر قطع شدن خونرسانی ایجاد می شود.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: