جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زگیل دهانه رحم چیست؟

زگیل دهانه رحم چیست؟

فهرست مطالب

زگیل تناسلی یا کوندیلوما آکومیناتا یک عفونت مقاربتی است که موجب ظاهر شدن توده های صورتی رنگ روی لابیا، دهانه واژن، اطراف و یا داخل مقعد می شود. زگیل های تناسلی، شایع ترین عفونت مقاربتی در آمریکا هستند. با اینکه زگیل ها در هر دو جنسیت رخ می دهند، اما زنان بیشتر از مردان دچار زگیل تناسلی می شوند.

علل ایجاد زگیل دهانه رحم

زگیل های تناسلی بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شوند. بیش از 100 سویه  HPV مختلف وجود دارد که می تواند موجب مشکلات مختلفی شود.  HPV های نوع 6 و 11، علل اصلی زگیل ها هستند و انواع  16 و 18  از علل اصلی سرطان رحم هستند. سویه های  HPV تولید کننده زگیل، معمولاً موجب سرطان نمی شوند.

HPV از طریق تماس پوستی مستقیم از جمله نزدیکی جنسی، رابطه ی جنسی دهانی، رابطه جنسی مقعدی یا هر نوع تماس با ناحیه تناسلی منتقل می شود. ابتلا به HPV از طریق تماس با توالت فرنگی امکان پذیر نیست. اکثر افراد مبتلا به ویروس، زگیل های قابل مشاهده ندارند اما هنوز هم می توانند ویروس را انتقال دهند. درمان زگیل ها ممکن است احتمال انتقال ویروس را کاهش ندهد.

علل ایجاد زگیل دهانه رحم

بنابراین، تمام افرادی که فعالیت جنسی دارند نه فقط افرادی که زگیل های قابل مشاهده دارند، باید به عنوان یک منبع بالقوه ی HPV در نظر گرفته شوند. زگیل ها ممکن است چندین هفته تا چند سال بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند؛ معمولاً نمی توان گفت چه زمانی یا چگونه به این ویروس مبتلا می شوید.

علائم زگیل های تناسلی در زنان

زگیل ها به رنگ پوست یا صورتی هستند و ممکن است صاف، برجسته و یا با بافتی زبر باشند. این زگیل ها معمولاً روی لابیا یا در قسمت دهانه ی واژن ظاهر می شوند، اما می توانند در اطراف یا درون مقعد نیز ایجاد شوند. اکثر زنان مبتلا به زگیل تناسلی به طور کلی هیچ علائمی ندارند، اما در موارد نادر ممکن است دچار خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی شوند.

تشخیص زگیل دهانه رحم

زگیل دهانه رحم با معاینه تشخیص داده می شود. اگر پزشک یا بیمارستان مطمئن نباشد که مشکل یک زگیل است، ممکن است نمونه برداری انجام دهد.

درمان زگیل دهانه رحم

روش های زیادی برای درمان زگیل های تناسلی وجود دارد: برخی از این روش ها شامل استفاده از دارو و برخی از آنها یک عمل جراحی هستند. حتی با درمان ممکن است زگیل بعد از چند هفته یا چند ماه مجدداً عود کند. زیرا درمان زگیل ها لزوماً تمام ویروس عامل زگیل ها را از بین نمی برد. برخی از سلولها در پوست ناحیه تناسلی و واژن ممکن است به  HPV آلوده شوند.

در حال حاضر هیچ درمانی نمی تواند  HPV موجود در تمام سلولهای آلوده را به طور دائمی از بین ببرد، اما در بدن اکثر افراد، ویروس و زگیل ها توسط سیستم ایمنی در عرض دو سال پاکسازی خواهند شد. بهترین درمان برای زگیل ها به تعداد، محل، وضعیت سلامتی خاص مانند بارداری و بیماری های تأثیر گذار بر سیستم ایمنی و اولویت های بیمار و پزشک بستگی دارد.

اگر زگیل ها آزار دهنده نباشند، همیشه نیاز به درمان ندارند. پزشک یا ماما ممکن است درمان زگیل های بزرگ را در بارداری توصیه کند تا از انسداد دهانه رحم جلوگیری شود. مشخص نیست که درمان زگیل ها در بارداری از انتقال  HPV به نوزاد جلوگیری می کند.

درمان زگیل دهانه رحم

درمان های پزشکی – شامل پمادها یا محلول هایی می شود که توسط شما، پزشک یا پرستار استعمال می شوند. تمام این درمان ها باید یک یا چند بار در هفته به مدت چند هفته استعمال شوند تا زگیل ها از بین روند. از درمان های دارویی برای زگیل تناسلی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • پودوفیلین
  • پودوفیلوکس
  • ایمیکویمود
  • اینترفرون
  • سینکاتچینز

درمان های جراحی:

این روش شامل درمان هایی می شود که زگیل ها را خارج می کنند و یا آنها را از طریق سوزاندن یا منجمد کردن از بین می برند. این درمان اغلب به صورت ترکیبی استفاده می شود. برخی از درمان های جراحی را می توان در مطب انجام داد، اما برخی دیگر باید در اتاق جراحی انجام شوند. درمان های جراحی در بارداری ایمن هستند و برای موارد زیر توصیه می شوند:

  • زگیل هایی که به دارو درمانی پاسخ نمی دهند.
  • نواحی بزرگ زگیل ها که دارو درمانی به تنهایی کافی نیست.
  • زگیل های روی واژن، مجرای ادراری یا مقعد
  • نقاطی که علاوه بر زگیل، تغییرات پیش سرطانی دارند.

کرایوتراپی:

کرایوتراپی از مواد شیمیایی برای منجمد کردن زگیل استفاده می کند. درمان در مطب انجام می شود و معمولاً به مواد بی حسی نیازی ندارد. این روش اغلب با درد همراه است و عوارض جانبی آن شامل تحریک پوست، التهاب، تاول زدن و زخم شدن می شوند. کرایوتراپی را در می توان در دوران بارداری انجام داد.

الکتروکوتری:

از انرژی الکتریکی برای سوزاندن زگیل های تناسلی استفاده می کند. این درمان معمولاً در اتاق عمل با استفاده از مواد بی حسی برای پیشگیری از درد انجام می شود.

برش:

در این روش با استفاده از جراحی زگیل بریده و خارج می شود. اکثر افراد در اتاق عمل با بی حسی موضعی درمان می شوند. در موارد نادر برش موجب درد، زخم شدن و عفونت می شود.

جراحی زگیل

لیزر:

لیزر انرژی بالایی تولید می کند که زگیل ها را از بین می برد. پزشکانی که لیزر درمانی انجام می دهند، به آموزش ویژه و تجهیزات تخصصی نیاز دارند. لیزر در اتاق عمل با استفاده از بیحسی موضعی، برای پیشگیری از درد انجام می شود.

اگر زگیل های زیادی دارید که در یک ناحیه بزرگ پراکنده شده اند، لیزر درمانی توصیه می شود. خطر جراحی لیزر شامل زخم شدن، درد و تغییرات رنگ پوست می شود.

پیشگیری از زگیل دهانه رحم

واکسن HPV: دو واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 برای پیشگیری از زگیل های تناسلی موجود هستند. گارداسیل به پیشگیری از ابتلا به 4 نوع ویروس  HPV 6، 11، 16 و 18کمک می کند و گارداسیل 9 از 5 نوع دیگر  HPV نیز جلوگیری به عمل می آورد. این واکسن ها به پیشگیری از اکثر موارد زگیل های تناسلی و سرطان رحم جلوگیری می کنند.

واکسن، عفونت  HPV یا زگیل های از پیش موجود را درمان نمی کنند. واکسن دیگری به نام سرواریکس به پیشگیری از دو نوع  HPV 16 و 18 جلوگیری می کند، بنابراین به پیشگیری از اکثر موارد سرطان رحم کمک می کند ولی از زگیل های تناسلی جلوگیری نمی کند. تمام این واکسن ها ایمن هستند.

تماس جنسی:

خودداری از تماس جنسی با افراد مبتلا به زگیل تناسلی یا  HPV می تواند احتمال آلوده شدن به  HPV را کاهش دهد. گرچه این کار سخت است، زیرا بسیاری از افراد به  HPVمبتلا هستند و هیچ زگیل قابل مشاهده ای ندارند. کاندوم ها در برابر زگیل یا  HPV به طور کامل محافظت نمی کنند؛ نقاطی که با کاندوم پوشانده نشده اند، می توانند  HPV را از فردی به فرد دیگر انتقال دهند.

اگر شما زگیل تناسلی یا  HPV دارید و در مورد آلوده کردن شریک جنسی خود نگران هستید، قبل از برقراری رابطه ی جنسی با او صادقانه صحبت کنید. هیچ آزمایشی برای جست و جوی  HPV در ناحیه تناسلی وجود ندارد. اما آزمایشی وجود دارد که  HPV را روی رحم شناسایی می کند ولی  HPV ایجاد کننده ی زگیل تناسلی را تشخیص نمی دهد.  HPV رحم و  HPV تناسلی خارجی معمولاً متفاوت هستند.

از بین بردن زگیل ها به این معنا نیست که ویروس ایجاد کننده ی زگیل نیز از بین رفته است. این مشکل در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به دیابت، HIV یا بیماری های خاص شایع تر است.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: