جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان خانگی خارش دستگاه تناسلی مردان با بهترین کرم ها

درمان خانگی خارش دستگاه تناسلی مردان با بهترین کرم ها

فهرست مطالب

خارش دستگاه تناسلی مردان، یک مشکل آزار دهنده است که می تواند ناشی از آلرژی ها، عواملی که باعث تحریک پوست می شوند (تحریکات پوستی) یا حتی برخی از اختلالات و بیماری های جدی تری مانند دیابت، باشد.

در مواردی که خارش دستگاه تناسلی مردان ناشی از تحریک پوست و یا آلرژی است، اجتناب از قرار گرفتن در معرض عامل تحریک پوست یا آلرژن (ماده ای که باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می شود، ماده ای آلرژی زا)، تنها چیزی است که برای رفع خارش پوست شما لازم است.

با این حال، درمان سایر علل خارش پوست، ممکن است دشوارتر باشد یا اینکه ممکن است نیاز به درمان های جدی تری داشته باشد و  در صورت درمان نشدن، حتی ممکن است عوارض جدی تری به همراه داشته باشد. در ادامه متن دلایل خارش آلت تناسلی و به طور گسترده تر، دلایل خارش دستگاه تناسلی مردان را توضیح خواهیم داد.

خارش دستگاه تناسلی مردان

دلایل خارش دستگاه تناسلی مردان

خارش دستگاه تناسلی، می تواند ناشی از طیف وسیعی از موارد و دلایل باشد، که برخی از آن ها در زیر بیان شده اند:

  • • واکنش های آلرژیک
  • • دیابت شیرین یا دیابت ملیتوس (Diabetes mellitus)
  • • محرک های شیمایی: مانند شوینده ها، محلول های نرم کننده پارچه، صابون ها، کرم ها، پمادها و همینطور روان کننده های جنسی.
  • • شپش شرمگاهی: شپش های ناحیه شرمگاهی (شپش عانه)، حشرات انگلی کوچکی هستند که گاهی به عنوان خرچنگ نیز از آن ها یاد می شود، و معمولا در موهای ناحیه تناسلی زندگی می کنند.
  • • گال: گال، در واقع یک بیماری پوستی مسری و بسیار خارش دار است که توسط کنه های ریزی ایجاد می شود.
  • • بیماری های مقاربتی، مانند تبخال تناسلی (Genital Herpes) و تریکومونیازیس (Trichomoniasis)
  • بیماری های پوستی مانند، پسوریازیس (Psoriasis) و اگزما
  • • تینا کروریس (Tinea cruris): تینا کروریس، در واقع یک عفونت قارچی پوست است که آن را به عنوان کرم حلقوی کشاله ران نیز، می شناسند.

توجه داشته باشید که بسیاری از دلایل عفونی خارش ناحیه تناسلی مردان، مانند بیماری های مقاربتی و همینطور عفونت های مخمری، مسری هستند و می توانند از شریک جنسی به شما منتقل شوند.

علت خارش دستگاه تناسلی مردان بعد از رابطه

خارش ناحیه تناسلی پس از رابطه جنسی ممکن است به دلیل خشکی پوست یا عدم استفاده از روان کننده ها در اطراف ناحیه تناسلی باشد. اگر خارش ادامه یابد، می تواند نشانه عفونت، واکنش آلرژیک یا عفونت مقاربتی (STI) باشد. 

دیابت و خارش ناحیه تناسلی

عفونت های قارچی منظم، می تواند نشان دهنده دیابت نوع ۲ باشد. در دیابت، سطح گلوکز خون می تواند به طور غیر طبیعی بالا برود، این مساله باعث می شود که شرایط ایده آلی برای رشد مخمرهای موجود، فراهم آید.

دیابت و خارش ناحیه تناسلی

در دیابت همچنین توانایی بدن برای مقابله در مقابل عفونت ها کاهش می یابد. همه این موارد در کنار هم می توانند باعث بروز مشکلاتی  شوند که خارش ناحیه تناسلی را به همراه داشته باشند.

دیابت، همچنین می تواند باعث افزایش میزان گلوکز در ادرار شود، و از آن جایی که ناحیه تناسلی یکی از دیگر از مکان های مناسب برای رشد مخمرها و  عفونت های مخمری است، افزایش گلوکز در ادرار می تواند به افزایش رشد این مخمرها و عفونت های مخمری در ناحیه تناسلی، دامن بزند.

پماد برای خارش دستگاه تناسلی مردان

کدام پماد برای خارش بیضه و خارش آلت تناسلی مناسب است؟ پماد های متنوعی برای خارش دستگاه تناسلی مردان وجود دارد که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد: 

1. کرم هیدروکورتیزون:

آیا این پماد برای التهاب ناحیه تناسلی مردان مناسب است؟ کرم هیدروکورتیزون یک استروئید موضعی است که به کاهش التهاب و خارش کمک می کند. این کرم با تسکین پاسخ ایمنی بدن به درد، خارش و تورم (التهاب) را کم می کند.

نحوه ی استفاده:

-ابتدا دستان خود را بشویید و خشک کنید.
-یک لایه نازک از لوسیون را در ناحیه تناسلی که خارش دارد بمالید.
-با دقت روی پوست در جهت رشد مو بمالید.

نحوه استفاده از کرم هیدروکورتیزون

احتیاط: به دلیل خطر عوارض جانبی ناخواسته، کرم هیدروکورتیزون به طور کلی نباید در داخل آلت تناسلی استفاده شود. استفاده از محصولات موضعی هیدروکورتیزون روی صورت نیز به طور بالقوه ناایمن است و فقط باید پس از مشورت با متخصص استفاده شود.

2. کرم کلوتریمازول:

کرم کلوتریمازول یک ضد قارچ است که به درمان عفونت‌های قارچی که می‌تواند علت خارش در قسمت‌های خصوصی باشد، کمک کند. کلوتریمازول عمدتاً با آسیب رساندن به سد نفوذ پذیری در غشای سیتوپلاسمی قارچ، عمل می کند.

نحوه استفاده:

مقدار کافی کلوتریمازول را روی نواحی آسیب دیده و اطراف پوست بمالید و به آرامی مالش دهید.

3. کرم دیفن هیدرامین:

کرم دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که به تسکین خارش ناشی از آلرژی کمک می کند. این دارو با مسدود کردن هیستامین موجود در پوست، ماده ای که در طی یک واکنش آلرژیک توسط بدن آزاد می شود، عمل می کند.

نحوه استفاده:

  • -قبل از استفاده، ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون تمیز کنید.
    -به آرامی آن را خشک کنید.
    -طبق دستورالعمل، معمولاً بیش از 3 تا 4 بار در روز، روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
    -بلافاصله پس از استفاده دست ها را بشویید، مگر اینکه ناحیه تحت درمان شامل دست ها باشد.
شستشوی بدن برای استفاده از کرم

4. کرم بنزیل الکلی:

کرم بنزیل الکل یک آنتی باکتریال است که به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کند. این کرم، درمان موثر و تسکین آرام بخشی را فراهم می کند.

احتیاط: ممکن است باعث قرمزی پوست شود. قبل از استفاده از کرم بنزیل الکل، بهتر است با متخصص مشورت کنید.

5. کرم هیدروکورتیزون استات:

کرم هیدروکورتیزون استات نسخه قوی تری از کرم هیدروکورتیزون است که برای درمان خارش شدید موثرتر است. این دارو، از تجمع سلول های التهابی در محل های التهابی جلوگیری می کند و باعث تسکین موقت در قسمت های تناسلی می شود.

درمان های دیگر برای خارش در قسمت های تناسلی مردان چیست؟

گزینه های درمانی بسته به علت زمینه ای خارش متفاوت است. کرم های ضد خارش بدون نسخه، حاوی کورتیکواستروئیدهای موضعی ممکن است برای کاهش التهاب و خارش توصیه شود. در صورت مشکوک شدن به عفونت قارچی، ممکن است کرم های ضد قارچ موضعی مانند کلوتریمازول و میکونازول تجویز شوند.

قرص برای خارش دستگاه تناسلی مردان چه پیشنهاد می شود؟ برای خارش مداوم، آنتی هیستامین های خوراکی ممکن است برای کاهش ناراحتی تجویز شود. اگر مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. در موارد خارش شدید، متخصص ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین علت زمینه ای انجام دهد و درمان های اضافی را توصیه کند.

بیشتر بخوانید: چه ارتباطی بین خارش بدن و سرطان وجود دارد؟

درمان خانگی خارش، سوزش و عفونت دستگاه تناسلی مردان

درمان خانگی خارش دستگاه تناسلی مردان و زنان

در رابطه با درمان خانگی خارش دستگاه تناسلی مردان، اقدامات زیر برای جلوگیری و همینطور کمک به آن کمک کننده هستند:

• از لباس زیر گشاد تولید شده از الیاف طبیعی استفاده کنید.
• لباس زیر خود را حداقل هر ۲۴ ساعت یک بار عوض کنید.
• ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.
• از صابون ها و شوینده های ملایم استفاده کنید و این ناحیه را خوب بشویید.
• برای شستن لباس زیر خود، از شوینده های ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
• بعد از حمام و شنا، ناحیه تناسلی خود را به طور کامل خشک کنید.
• از پوشیدن لباس های خیس برای مدت طولانی خودداری کنید و سعی کنید آن ها را سریع عوض کنید.
• از رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید، به خصوص در شرایطی که احتمال دارد که شما یا همسرتان عفونت داشته باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر خارش آلت تناسلی و به طور وسیع تر با خارش دستگاه تناسلی رو به رو هستید و بعد از چند روز از بین نرفته یا بیشتر شده و باعث نگرانی شما شده است، بهتر است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. عدم مراجعه به موقع به پزشک متخصص، می تواند منجر به بروز مشکلات بیشتری، همچون گسترش بیماری عفونی از طریق تماس بدن (معمولا تماس جنسی) به شخص دیگری و یا ابتلا به عفونت های ثانویه پوست، شود.

علاوه بر این ها، ممکن است نشان دهنده ابتلا به یک بیماری زمینه ای مانند دیابت نوع ۲ باشد. بنابراین در این حالت می تواند خطر ابتلا به عوارض ناشی از دیابت را افزایش  دهد.  

درمان خارش ناحیه تناسلی

اگر مبتلا به دیابت هستید و مرتباً ناحیه تناسلی شما دچار خارش می شود، می تواند خود نشان دهنده بالا بودن سطح گلوکز خونتان باشد. پزشک معالج شما، می تواند با توجه به آزمایشات شما، صحت این موضوع را تایید کند. در صورتی که پزشک، صحت این موضوع را تایید کرد، به شما درباره راه های کنترل و همینطور کاهش سطح گلوکز خون، مشاوره می دهد.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: