جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در چیست؟

فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در چیست؟

فهرست مطالب

داشتن زگیل یا زخم در ناحیه تناسلی می تواند ناخوشایند باشد، اما راه هایی برای با آن وجود دارند. آگاهی از تفاوت بین انواع زخم های تناسلی یا شیوع عفونت های مقاربتی به شما کمک می کند تا مراقبت پزشکی صحیح و درمان موثری را دریافت کنید. در این مقاله فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از جمله علائم، دلایل، تشخیص، درمان و پیشگیری را بررسی می کنیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی زائده هایی هستند که اطراف یا روی ناحیه تناسلی ظاهر می شوند و ممکن است دردناک، ناخوشایند و خارش آور باشند.معمولا زگیل های تناسلی نرم هستند و اندازه های مختلفی دارند. این زگیل ها ناشی از عفونت های مقاربتی انواع مشخصی از ویروس HPV هستند. عموما سویه هایی که باعث زگیل های تناسلی می شوند HPV-6 و HPV-11 هستند. این سویه ها معمولا منجر به سرطان دهانه رحم می شوند.

زگیل تناسلی چیست؟

مرکز کنترل و‌ پیشگیری از بیماری ها اظهار کرد که HPV شایع ترین تبخال تناسلی است و تقریبا هر فرد فعال جنسی ممکن است در معرض عوارض ناشی از HPV مانند زگیل تناسلی باشد. سالانه میلیون ها مورد زگیل تناسلی تشخیص داده می شوند.

تبخال چیست؟

عفونت تبخال به واسطه ی سویه های مختلف ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. HSV-1  ویروسی است که به تبخال دهان و تاول لب مربوط است و به قدری شایع است که ۳.۷ میلیارد نفررا در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

در ایالات متحده حدودا نیمی از بزرگسالان زیر ۵۰ سال مبتلا به HSV-1 هستند. HSV-2 ویروسی است که موجب تبخال تناسلی می شود و فراگیری کمتری دارد، اما با اینحال روی۱۳٪ جمعیت جهان که افراد ۱۵ تا ۴۹ سال هستند تاثیر گذار است. عفونت تبخال موجب تاول های دردناکی می شود که روی یا اطراف دهان، اندام تناسلی یا نواحی اطراف آن دیده می شوند.

HPV و تبخال چه علائمی دارند؟

تبخال و ویروس HPV، هردو از طریق رابطه ی جنسی مهبلی، مقعدی یا دهانی منتقل می شوند. پس از قرارگرفتن در معرض HPV ،چندین هفته یا ماه طول می کشد تا زگیل های تناسلی ظاهر شوند.

HPV و تبخال چه علائمی دارند؟

درمورد تبخال تناسلی ۲ تا ۱۲ روز زمان نیاز است تا علائم عفونت ظاهر شوند. اما امکان دارد بدون ظهور فعالانه ی تبخال، در معرض ویروس و تبخال قرار بگیرید. در برخی از مردم هیچگاه علائمی از تبخال ظاهر نمی شود و‌ دربرخی دیگر،نخستین شیوع بیماری ماه ها یا سال ها پس از نخستین تماس اتفاق می افتد

علائم ویروس HPV و زگیل های تناسلی شامل موارد زیر است:

یک یا چندین زگیل با بافت گل کلم شکل که اندازه، شکل و رنگ متفاوتی دارند. برخی زگیل ها به قدری کوچک اند که دیده نمی شوند. افرادی که در بدو تولد مذکر هستند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران، ران، داخل یا اطراف مقعد یا باسن ممکن است دچار زگیل شوند.

افرادی که در بدو تولد مونث هستند روی دهانه رحم، داخل یا اطراف واژن یا داخل و اطراف مقعد، ممکن است دچار زگیل شوند. به علاوه، ترشح واژن، خارش، خونریزی یا سوزش هم ممکن است دیده شود. همچنین روی دهان، لب ها، زبان، یا گلوی شخصی که از طریق سکس دهانی به HPV مبتلا شده است، زگیل دیده می شود.

علائم تبخال تناسلی و HSV-2 عبارتند از:

علائم تبخال تناسلی

چه چیزی موجب تبخال و HPV می شود؟

تبخال و HPV، هر دو به خاطر بیماری های عفونی به وجود می آیند. گونه ی خاصی از HPV مانند گونه های ۶ و ۱۱ زگیل تناسلی را به وجود می آورند. در حالیکه گونه های زیادی از  HPV وجود دارند که روی ناحیه تناسلی اثر می گذارند، تنها تعداد کمی باعث زگیل می شوند.

دو سویه ی ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV-1 و HSV-2) باعث تبخال تناسلی می شوند. غالبا HSV-2 با زخم تناسلی و بیماری مقاربتی همراه است. HSV-1 شایع تر است و از طریق رابطه جنسی و غیرجنسی قابل سرایت است. اکثر مردم با اینکه سال ها یا دهه ها  علائمی نشان نمی دهند، در دوران کودکی از طریق رابطه غیرجنسی به HSV-1 مبتلا می شوند.

چه چیزی موجب تبخال و HPV می شود؟

تشخیص زگیل تناسلی و تبخال

جهت تشخیص زگیل تناسلی، پزشک  درباره ی سوابق پزشکی و فعالیت جنسی از شما سوال می پرسد و معاینه جسمی انجام می دهد تا زگیل های تناسلی را بررسی کند.

برای تشخیص تبخال تناسلی پزشک درباره ی سلامت و سابقه ی جنسی‌ از شما سوال می پرسد و برای بررسی تاول تبخال معاینه جسمی انجام می دهد. با آزمایش خون یا سواب تاول HSV-1 یا HSV-2 را محک می زند.

برای پیشگیری از زگیل تناسلی و تبخال چه باید کرد؟

با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه جهت آمیزش سالم، پیشگیری کامل از همه ی احتمالات ابتلا به تبخال یا HPV ممکن نیست. هر فردی که فعال جنسی است، در برهه ای از زندگی در معرض خطر ابتلا به یک یا هر دوی این ویروس های شایع قرار دارد. با این همه، هرکسی که درمعرض ابتلا به بیماری است، علائم زگیل یا تبخال تناسلی را نخواهد داشت.

HPV

برای کاهش خطر زگیل های تناسلی، چندین اقدام پیشگیرانه وجود دارند:

برای پیشگیری از زگیل تناسلی و تبخال چه باید کرد؟

تبخال

برای کاهش خطر تبخال های تناسلی،اقدامات پیشگیرانه زیر را لحاظ کنید:

برای درمان چه باید کرد؟

زگیل های تناسلی مانند زگیل هایی که روی دیگر قسمت های بدن ظاهر می شوند نیستند. سعی نکنید آن ها را با پاک کننده های بدون نسخه درمان کنید. ویروسی که موجب زگیل تناسلی می شود قابل درمان نیست، اما برخی از درمان های موضعی قادرند اندازه یا ظاهر زگیل را کوچک کنند.

جراحی یا دیگر درمان ها هم موثر خواهند بود.

درمان موضعی زگیل: احتمالا پزشک داروهای موضعی خاصی را تجویز می کند که درد را تسکین می دهد یا ظاهرشان را به حداقل برساند، مانند ایمی کیمود، پودوفیلین‌ و پودوفیلوکس یا تری کلرواستیک اسید.

برای درمان چه باید کرد؟

حذف از طریق جراحی: اگر درمان های موضعی اثرگذار نباشند، با استفاده از لیزر، سرما جراحی، تزریق یا روش های دیگر برای حذف زگیل جراحی جزئی می توان انجام داد. پزشکتان کم تهاجمی ترین روش را که برای شرایط خاص شما بهتر باشد انتخاب می کند. همچنین ویروسی که موجب تبخال تناسلی می شود قابل درمان نیست، اما برخی داروها شیوع فعال را کم می کنند، درد را تسکین می دهند یا تکرار شیوع در آینده را کاهش می دهند.

داروهای خوراکی ضدویروسی: داروهای تجویزی که می توانند تبخال تناسلی را التیام بخشند آسیکلوویر،فامسیکلوویر و والاسیکلوویر هستند.

کرم های موضعی ضدویروس: این کرم ها به کوتاه شدن دوره ی شیوع کمک می کنند و شامل کرم پنسیکلوویر یا آسیکلوویر هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

چنانچه فکر می کنید زگیل یا تبخال تناسلی دارید، یا مطمئن نیستید که چه نوع بیماری روی ناحیه تناسلیتان اثر می گذارد، با یک پزشک مشورت کنید. در بسیاری از موارد یک مکالمه ی ساده و معاینه می تواند علت زگیل تناسلی زنان و همچنین مردان را تشخیص دهد.

از آنجایی که هیچ درمانی برای تبخال تناسلی یا HPV وجود ندارد، درمان به داروی بدون نسخه و دیگر درمان ها وجود دارند که زمان بهبودی زخم ها و تسکین درد را تسریع می کنند. همچنین برای پاسخ به سوالات شما و راهنمایی جهت کاهش خطر بیماری های مقاربتی یا انتقال عفونت پزشک در دسترس است.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: