جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرق جوش و زگیل تناسلی در چیست؟

فرق جوش و زگیل تناسلی در چیست؟

فهرست مطالب

بیماری‌‌های عفونی پوستی زیادی وجود دارند که ممکن است بخشی از ناحیه تناسلی در مردان یا زنان را درگیر کنند. گاهی این بیماری‌ها در نگاه اول علائم نسبتاً یکسانی دارند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر کمی سخت خواهد بود. جوش تناسلی که یک بیمار عفونی باکتریایی است، یک عارضه خفیف بدون واگیر‌دار است که ممکن است در طول دوره زندگی بر اثر عوامل مختلف با آن درگیر شوید.

اما زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی با عامل ویروسی HPV بوده که بسیار واگیر‌دار است و می‌تواند سویه‌های خطرناک یا بی‌‌خطر را شامل شود. در این مقاله قصد داریم با فرق جوش و زگیل تناسلی بیشتر آشنا شویم.

زگیل و جوش

زگیل تناسلی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تشریح اینکه فرق جوش و زگیل تناسلی برویم بهتر است اطلاعاتی در مورد هر کدام از آن‌ها داشته باشیم. زگیل تناسلی یک بیماری واگیردار عفونی با عامل ویروسی به نام پاپیلومای انسانی (HPV) است که از طریق تماس جنسی و پوستی سرایت می‌کند و جزء بیماری‌های واگیر‌دار محسوب می‌شود.

این بیماری بیش از ۴۰ ژنوتیپ یا همان سویه‌های مختلف دارد که برخی از آن‌ها ممکن است از نوع پرخطر بوده و زمینه‌ساز بروز انواع سرطان‌ها باشند. اما اکثر زگیل‌های تناسلی از نوع خوش‌خیم و بی‌خطر هستند.

جوش های تناسلی چیست؟

جوش‌ تناسلی یک نوع عارضه پوستی بدون واگیر است که عامل باکتریایی دارد و می‌تواند در اثر حساسیت به برخی شویند‌ه‌ها، تیغ و اپیلاسیون، عدم رعایت بهداشت فردی، پوشیدن لباس تنگ، عرق کردن، مشکلات هورمونی وکبدی و… در ناحیه تناسلی ایجاد شوند. این بیماری در بیشتر موارد بدون درمان و بعد از یک هفته تا ۱۰ روز از بین می‌رود.

علائم زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی دوره نهفتگی بین سه هفته تا دو سال دارد و یک فرد مبتلا ممکن است ناقل بیماری بوده ولی هیچگونه علائمی نداشته باشد. به طور کلی علائم شایعی که در افراد مبتلا به زگیل تناسلی بعد از دوره نهفتگی رخ می‌دهد شامل موارد زیر است:

علائم جوش های تناسلی

جوش‌های تناسلی دارای علائم زیر می‌توانند باشند:

  • ▪️جوش‌های تناسلی به صورت زائده‌‌های متورمِ گرد، قرمز و کوچک هستند که می‌توانند سرسیاه یا سرسفید باشند.
  • ▪️اغلب ترشحات چرکی دارند.

        ▪️دردناک و ملتهب هستند.

علت ایجاد زگیل تناسلی

علت ایجاد زگیل تناسلی

همان طور که اشاره شده است، علت ایجاد زگیل تناسلی عامل ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. این بیماری از طریق مقاربت جنسی و حتی تماس پوستی به فرد سالم انتقال می‌یابد و جزء بیماری‌های واگیرداری است که شدت سرایت بالایی دارد.

علل جوش تناسلی

بیشترین علت جوش تناسلی عدم رعایت بهداشت فردی و در نتیجه رشد و تکثیر عامل مولد جوش تناسلی است. بخش تناسلی به دلیل اینکه ترشحات بالایی داشته و مستعد عرق کردن و مرطوب شدن است، احتمال رشد و تکثیر باکتر‌های مولد جوش تناسلی در آن بالا است. در مجموع علل ایجاد جوش تناسلی عبارتند از:

  • ▪️عدم رعایت بهداشت فردی
  • ▪️آلرژی به برخی شوینده‌ها و محصولات شیو (تیغ، کرم‌های موبر، اپیلاسیون)
  • ▪️عفونت پوستی
  • ▪️پوشیدن لباس‌های تنگ با جنس مواد مصنوعی
  • ▪️مشکلات هورمونی به خصوص در زنان
  • ▪️مشکلات کبدی
  • ▪️برخی بیماری‌های پوستی مثل درماتیت و پسواریازیس
  • ▪️مصرف مواد غذایی پرچرب و پرکالری

جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

به طور کلی تنها روش پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق واکسن‌های HPV است و حتی با استفاده از محصولات بهداشت جنسی مثل کاندوم احتمال سرایت زگیل تناسلی وجود دارد.

واکسن‌های HPV توانایی آن را دارند که فرد را از سویه‌های خطرناک زگیل تناسلی محافظت کنند. معروف ترین واکسنهای استفاده شده در سطح جهان، واکسن گارداسیل ۹ و ۴ ظرفیتی است که قابلیت محافظت فرد از ۹ و ۴ سویه خطرناک ویروس HPV را دارند و از سنین ۹ تا ۴۵ سالگی قابل تزریق هستند.

جلوگیری از ایجاد جوش ها

مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از ایجاد جوش تناسلی رعایت بهداشت فردی است و استحمام بعد از فعالیت‌های طولانی با یک شوینده ضد باکتریال توصیه می‌شود. همچنین پوشیدن لباس زیر و شلوار گشاد از جنس نخی به گردش هوای بهتر و عدم تعریق پوست کمک می‌کند که به نوعی از ایجاد جوش تناسلی پیشگیری می‌کند.

بهتر است برای اصلاح و شیو ناحیه تناسلی از تیغ یکبار مصرف استفاده شود. در صورت استفاده از کرم‌های موبر، سعی کنید از انواع ضد حساسیت آن‌ها استفاده بکنید.

درمان و از بین بردن زگیل چگونه است؟

درمان و از بین بردن زگیل چگونه است؟

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که از جمله آن‌ها شامل وارد زیر است

  • دارودرمانی: در این شیوه، پماد‌های ضد ویروس مثل پماد ایمی کیمود، پودوفیلین، سینکاتچینز و تری کلرواستیک اسید با محدود کردن تکثیر ویروسی موجب درمان زگیل تناسلی می‌شوند.
  • کرایوتراپی: این روش انجماد و به نوعی فریز کردن زگیل‌ها با استفاده از نیتروژن مایع است.
  • الکتروکوتر: با استفاده از درمان به روش الکتروکوتر از جریان الکتریکی با شدت ضعیف برای سوزاندن زگیل‌های تناسلی استفاده می‌کنند.
  • جراحی: پزشک ممکن است برای از بین بردن زگیل‌های سرسخت و مقاوم با جراحی اقدام به برداشتن آن‌ها نماید.
  • لیزردرمانی: در این روش با به کارگیری اشعه ایکس با طول موج مشخص موجب نابودی زگیل‌های تناسلی و به نوعی سوزاندن آن‌ها می‌شوند.

درمان جوش تناسلی

از جمله روش‌های درمانی برای جوش تناسلی شامل موارد زیر است:

کرایوتراپی

فرق زگیل تناسلی با جوش چیست؟

به طور کلی می‌توانیم فرق جوش و زگیل تناسلی را در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • ▪️جوش تناسلی عامل باکتریایی اما زگیل تناسلی عامل ویروسی دارد.
  • ▪️جوش تناسلی برخلاف زگیل تناسِلی واگیردار نیست.
  • ▪️از دیگر فرق جوش و زگیل تناسلی تفاوت در علائمی این دو بیماری عفونی پوستی است که در زگیل به صورت زائد‌های گوشتی نرم (گل‌کلم مانند) بدون چرک و به رنگ قهوه‌ای یا صورتی خود را نشان می‌دهد ولی در جوش تناسلی به صورت دانه های گرد، قرمز، گاهاً چرکی، ملتهب، دردناک و سرسیاه یا سرسفید هستند.
  • ▪️جوش تناسلی گاهی بدون درمان از بین می‌رود ولی زگیل تناسلی بدون درمان از بین نمی‌رود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

در صورتی که طبق سابقه روابط جنسی خود و علائم یاد شده، احساس  می‌کنید زگیل تناسلی دارید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با اطمینان بیشتری تشخیص زگیل تناسلی یا هر نوع بیماری پوستی دیگر مثل جوش تناسلی داده شود.

زگیل تناسلی برخلاف جوش تناسلی می‌تواند یک عارضه خطرناک باشد که درمان به موقع آن از ایجاد مشکلات‌ حادتر پیشگیری می‌کند.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: