جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با انواع زگیل تناسلی

آشنایی با انواع زگیل تناسلی

فهرست مطالب

زگیل تناسلی (genital warts) یک عفونت مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. عامل اصلی این عارضه ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. همچنین این بیماری با علائمی نظیر درد، خارش، تورم، التهاب، خونریزی و … همراه می‌باشد. طی یک دسته‌بندی کلی انواع زگیل تناسلی شامل دو گروه کم‌خطر و پرخطر می‌شود. در این مقاله توضیحات بیشتری درباره انواع و اقسام زگیل تناسلی ارائه خواهیم کرد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک نوع عفونت پوستی شبیه به توده‌های گل کلم است که غالباً از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این بیماری که توسط ویروسی به نام پاپیلومای انسانی (HPV) سرایت می‌کند، در دسته زگیل‌های مقاربتی قرار می‌گیرد. چنانچه یکی از طرفین در طول رابطه جنسی به ویروس اچ پی وی مبتلا باشد، به محض تماس پوست با شریک جنسی، فرد دیگر هم به زگیل تناسلی آلوده خواهد شد.

فرد مبتلا به زگیل ناحیه تناسلی توده‌هایی شبیه گل کلم در نواحی آلت مردانه، واژن، بیضه و حتی مقعد مشاهده خواهد کرد.متاسفانه تا به امروز بیش از 100 نوع زگیل تناسلی توسط جامعه پزشکان گزارش شده است. با این حال دو سویه 6 و 11 این بیماری در میان جامعه رایج می‌باشد. انواع زگیل تناسلی را می‌توان در دو گروه کم خطر و پر خطر دسته بندی کرد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چه علائمی دارد

انواع زگیل تناسلی با نشانه‌های مختلف همراه است ، با این حال علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد. برخی از علائم مشترک زگیل ناحیه تناسلی در مردان و زنان عبارت است از:

  • درد
  • تورم
  • خارش
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب
  • ترشحات غیرعادی
  • آفت
  • زخم
  • خونریزی

مشاهده هر یک از علائم فوق در ناحیه تناسلی اعم از آلت مردان، واژن، بیضه و یا مقعد می‌تواند نشانه واضحی از ابتلا به زگیل تناسلی باشد. در این صورت فرد باید هرچه سریعتر برای معاینه و درمان اقدام نماید.

علت ایجاد انواع زگیل تناسلی چیست

همانطور که گفته شد، دلیل اصلی ابتلا به بیماری زگیل تناسلی ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است که در علم پزشکی از آن به عنوان ویروس HPV هم یاد می‌شود. این ویروس در اندام تناسلی فرد مبتلا رشد می‌کند و به محض ارتباط جنسی به بدن فرد مقابل منتقل می‌شود. صد البته گاهی اوقات علائم این ویروس در بدن فرد مبتلا شده تا چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد تا ظاهر شود. بنابراین نباید انتظار داشت به محض ارتباط جنسی ویروس اچ پی وی منتقل شود. در نتیجه جهت ریشه یابی علت ابتلا به زگیل تناسلی باید ویروس پاپیلومای انسانی را مسئول این بیماری دانست.

زگیل های تناسلی چه چیزی هستند؟

انواع زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی از لحاظ شکل ظاهری، عوارض و مقاومت در برابر درمان به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. اما طی یک دسته بندی کلی می‌توان این ویروس‌ها را به دو گروه کم خطر و پرخطر طبقه بندی نمود. در لیست زیر انواع زگیل تناسلی کم خطر و زگیل تناسلی پر خطر را بررسی خواهیم کرد:

  • زگیل تناسلی کم خطر: زگیل های تناسلی کم خطر احتمال سرطانی شدن ندارند. برخی از انواع سویه‌های این بیماری به شکل توده های بسیار ریز در اندام تناسلی ظاهر می‌شوند، اما پس از مدتی به خودی خود توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند. غالب انواع زگیل تناسلی در این دسته قرار می‌گیرند. سویه 6 و 11 جزو رایج‌ترین نوع زگیل تناسلی به شمار می‌روند که کم خطر محسوب می‌شوند.
  • زگیل تناسلی پر خطر: زگیل های تناسلی پرخطر ریکس بالایی داشته و احتمال سرطانی شدن آنها زیاد است. این نوع از ویروس پاپیلوما می‌تواند به سرعت در بدن قربانی تکثیر شود. در نهایت ویروس هایی که در این دسته بندی قرار می‌گیرند، می‌توانند زمینه ساز سرطان واژن، سرطان دهانه رحم، سرطان آلت و حتی سرطان دهان شوند. سویه‌های 16 و 18 دو نوع نسبتا رایج از این گروه به شمار می‌روند.

به طور کلی می‌توان زگیل تناسلی را از لحاظ محل زگیل هم دسته بندی کرد. زگیل تناسلی آلت، زگیل تناسلی مقعد، زگیل تناسلی واژن، زگیل تناسلی بیضه و زگیل دهان هر کدام یک نوع از زگیل های تناسلی محسوب می‌شوند.

درمان زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است

متخصصان انواع زگیل تناسلی را با استفاده از روشهای مختلف درمان می‌کنند. برخی از بهترین روشها جهت درمان زگیل تناسلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • درمان موضعی: با استعمال برخی از لوسیون‌ها و کرم‌ها می‌توان از رسیدن خون به زگیل تناسلی جلوگیری نمود.
  • الکتروکوتر: با استفاده از جریان الکتریکی می‌توان برای سوزاندن زگیل‌ها اقدام کرد.
  • کرایوتراپی: بر خلاف روش قبل این بار با استفاده از نیتروژن مایع می‌توان زگیل ها را منجمد نمود.
  • لیزردرمانی: به کمک لیزر درمانی می‌توان انواع زگیل را نابود نمود.
  • الکتروجراحی لوپ: با استفاده از یک حلقه برق دار زگیل تناسلی حذف می‌شود.
  • جراحی: گاهی اوقات زگیل ها بزرگ شده یا به درمان های دیگر پاسخ نمی‌دهد. در این صورت نیاز به جراحی پیدا می‌شود.

زگیل تناسلی مردانه با زگیل تناسلی زنانه چه تفاوتی دارد

اگرچه پیدایش انواع زگیل تناسلی مردانه و زنانه عامل یکسانی دارند، اما تفاوت‌های بارزی میان مبتلایان به زگیل تناسلی بر اساس جنسیت وجود دارد. به عنوان مثال خانم‌ها صدمات بیشتری از ابتلا به اچ پی وی می‌بینند، چرا که سیستم ایمنی آنها ضعیف تر است. تفاوت دیگر در این زمینه به تشخیص زگیل تناسلی بازمی‌گردد. تشخیص زائده‌های ناشی از ویروس HPV در مردان دشوار است، اما برای زنان با انجام تست پاپ اسمیر می‌توان این عارضه را به سرعت تشخیص داد.

مشخصا محل تشکیل زگیل‌های تناسلی در آقایان و بانوان هم فرق می‌کند. توده‌‌های ناشی از اچ پی وی در آقایان روی آلت تناسلی یا بیضه و در خانم‌ها روی واژن نمایان می‌شود. در نهایت بد نیست اگر بدانید شایع‎ترین سرطان مرتبط با ویروس پاپیلوما در خانم‌ها سرطان دهانه رحم و برای آقایان سرطان گلو است.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: