جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دست چگونه است؟

انتقال زگیل تناسلی از طریق دست چگونه است؟

فهرست مطالب

عامل تمامی زگیل ها ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. صدها نوع یا «سویه» HPV وجود دارد که فرد می تواند به آن مبتلا شود. تنها برخی از سویه های ویروس HPV از طریق تماس جنسی انتقال می یابند و روش سرایت سویه های دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال، زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی خاص است (در واقع، شایع ترین بیماری مقاربتی است) که توسط سویه هایی از HPV ایجاد می شود که کاملاً با آن سویه های HPV که منجر به زگیل های سایر نقاط بدن می شوند، تفاوت دارد. بنابراین، زگیل های روی دست شما از طریق تماس جنسی منتقل نخواهند شد!

زگیل ها ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

آیا زگیل دست باعث زگیل تناسلی میشود؟

ویروس هایی که منجر به زگیل دست می شوند، با ویروس های مسبب زگیل تناسلی متفاوت می باشند. بدن انسان در برابر صدها ویروس زگیل و تبخال واکنش نشان می دهد؛ اما تمامی این ویروس ها یکسان نبوده و با یکدیگر متفاوت می باشند.

در رابطه با انتقال زگیل تناسلی از طریق دست، باید گفت که با وجود مسری بودن زگیل و تبخال، زگیل دست نمی تواند به ناحیه تناسلی منتقل شود و برعکس، زگیل ناحیه تناسلی نیز نمی تواند روی دست شکل بگیرد.

تفاوت زگیل معمولی با زگیل تناسلی

زگیل های معمولی از نظر شکل ظاهری و نحوه ی انتقال، با زگیل تناسلی متفاوت می باشند. با وجود اینکه هر دو نوع این زگیل ها (زگیل های معمولی و زگیل های تناسلی) کوچک اند و روی پوست رشد می کنند، زگیل تناسلی اغلب شبیه گل کلم بوده و در برخی موارد با علائمی مثل ناراحتی و خارش همراه هستند. هر دوی این زگیل ها مسری هستند؛ به این معنا که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد.

زگیل تناسلی از طریق رابطه ی جنسی (از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی) منتقل می شود، اما زگیل های معمولی توسط روابط صمیمانه انتقال نیافته و راه انتقال آن به صورت دیگری است. زگیل های معمولی حتی ممکن است پس از قرار گرفتن غیر مستقیم فرد در معرض ویروس HPV (مثل تماس با سطح یا جسم آلوده به ویروس) ایجاد شوند.

علاوه بر این، زگیل های معمولی در میان کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند شایع تر است، زیرا بزرگسالان معمولاً با گذشت زمان در برابر بیشتر ویروس های مسبب زگیل دست و پا مقاوم می شوند.

خوشبختانه، هر دو نوع زگیل های نام برده در اغلب موارد علائم دردناکی ایجاد نکرده و با گذشت زمان خود به خود از بین می روند. ممکن است شنیده باشید که برخی از سویه های HPV می توانند منجر به سرطان شوند. این سویه های HPV با سویه های ایجاد کننده زگیل تناسلی یکسان نیستند؛ اما به دلیل مسری بودن آنها توصیه می شود که فرد مبتلا به زگیل تناسلی برای پیشگیری از انتقال ویروس به شرکای جنسی خود اقدامات احتیاطی را رعایت کند.

برای تشخیص ابتلا به زگیل می توانید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین بهتر است برای اطمینان، در حین هر گونه رابطه جنسی (دخول یا غیر دخول) از کاندوم یا کاندوم های دهانی استفاده کنید. اگر نگران ابتلا به زگیل هستید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. پزشک با انجام معاینه و آزمایش هایی شما را از وجود زگیل آگاه می کند. همچنین، پزشک می تواند جزئیاتی در مورد پیشگیری و درمان احتمالی زگیل در اختیارتان قرار دهد.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: