جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع مشکلات جنسی زنان

انواع مشکلات جنسی زنان

فهرست مطالب

اختلال عملکرد جنسی شامل مشکلاتی در میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی می شود و هم در زنان و هم در مردان شایع است. در حقیقت 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان، تا حدودی اختلالات جنسی را تجربه می کنند و با اینکه هر دو جنسیت ممکن است در حین رابطه جنسی با مشکلاتی سروکار داشته باشند، اغلب اوقات تشخیص مشکل در مردان راحت تر است.

علاوه بر این، صحبت با یک پزشک در مورد مشکلات جنسی مردان از نظر اجتماعی قابل قبول تر است. اگر شما با مشکلات جنسی دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مشکلات جنسی نشانه ی وجود مشکلی در سلامتی شما می باشد. ادامه مطلب را بخوانید تا با پنج مورد از مشکلات جنسی زنان و راه حل های آنها بیشتر آشنا شوید.

اختلال عملکرد جنسی

خشکی واژن

از جمله مشکلات جنسی زنان خشکی واژن است. خشکی واژن می تواند ناشی از تغییرات هورمونی شیردهی یا یائسگی باشد. مطالعه ای روی 1000 زن یائسه نشان داد که نیمی از زنان یائسه خشکی واژن را تجربه می کنند.

چه کاری می توانید انجام دهید: قبل و در حین نزدیکی، از داروخانه یک لوبریکانت تهیه کنید. همچنین می توانید از مرطوب کننده ی واژینال و یا روان کننده و مرطوب کننده در کنار هم استفاده کنید. پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند از روان کننده برای معاشقه و از مرطوب کننده جهت مراقبت استفاده کنند.

اگر بدن شما نیاز به کمک بیشتری داشته باشد، از پزشک خود در مورد قرص خوراکی بدون استروژن اوسفنا سؤال کنید که می تواند به تسکین خشکی و درد مربوط به یائسگی کمک کند.

میل جنسی پایین

همان طور که افت هورمون ها به مرور زمان منجر به یائسگی می شود، میل جنسی نیز می تواند فروکش کند. اما کاهش میل جنسی فقط مشکل زنان مسن تر نیست. نیمی از زنان 30 تا 50 سال نیز از فقدان میل جنسی رنج می برند. میل جنسی پایین می تواند ناشی از دلایل متعددی از جمله بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون پایین و مشکلات روانشناختی مانند افسردگی یا مشکل در رابطه باشد.

داروهای خاص مانند داروهای ضدافسردگی و داروهای ضدبارداری نیز می توانند کُشنده ی میل جنسی باشند.

چه کاری می توانید انجام دهید: یک راه حل یک مرحله ای، برای افزایش میل جنسی وجود ندارد، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا به شما در ریشه یابی مشکل کمک کند. اگر مشکل شما روحی باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند به یک روان درمانگر مراجعه کنید. مشاور جنسی نیز می تواند به زوج ها کمک کند که یک رابطه ی جنسی رمانتیک، رضایت بخش و انرژی دهنده داشته باشند.

میل جنسی پایین

رابطه ی جنسی دردناک

حدود 30% از زنان درد در طول رابطه ی جنسی را تجربه می کنند. درد می تواند بر اثر خشکی واژن یا نشانه ای از یک مشکل پزشکی مانند کیست های تخمدان یا اندومتریوز باشد. رابطه ی جنسی دردناک همچنین می تواند مربوط به واژینیسموس باشد. واژینیسمومس، مشکلی است که در آن واژن به هنگام دخول به صورت غیرارادی سفت می شود.

چه کاری باید انجام دهید: با پزشک خود صحبت کنید تا مشکلات پزشکی مانند کیست های تخمدان، اندومتریوز یا واژینیسموس را رد کند. اگر این موارد مشکل شما نباشند، پزشک ممکن است درمان فیزیکی کف لگن، دارو یا جراحی را برای درمان علت درد توصیه کند. گاهی اوقات ممکن است قبل از پیدا کردن درمان مناسب، لازم باشد چند راه درمانی را امتحان کنید.

مشکلات برانگیختگی

از دیگر مشکلات جنسی زنان مشکلات برانگیختگی است. ناتوانی در برانگیخته شدن، ممکن است به دلایل زیادی مانند اضطراب یا تحریک ناکافی باشد و شما به معاشقه بیشتری نیاز داشته باشید. اگر در طول رابطه ی جنسی، خشکی یا درد را تجربه می کنید، ممکن است سخت تر تحریک شوید. تغییرات هورمونی بر اثر یائسگی یا مشکلات جنسی شریک جنسی مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس نیز، می تواند برانگیخته شدن را سخت تر کند.

چه کاری باید انجام دهید: با پزشک خود مشورت کنید تا دلیل زمینه ای برانگیخته نشدن خود را ریشه یابی کنید. پزشک می تواند به شما درمان مناسب برای حل مشکل را ارائه دهد. این درمان می تواند به صورت مشاوره جنسی، دارو (مانند هورمون ها) و یا درمان مشکل شریک جنسی شما باشد.

مشکلات برانگیختگی

مشکل در رسیدن به ارگاسم

حدود 5 درصد از زنان قبل از یائسگی مشکلات ارگاسم را تجربه می کنند. به جز تغییرات هورمونی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم نیز ممکن است به علت اضطراب، معاشقه ناکافی، داروهای خاص و بیماری های مزمن باشد.

چه کاری می توانید انجام دهید: درست مانند دیگر انواع اختلالات جنسی، بهتر است برای حل مشکل زمینه ای قبل از تلاش برای درمان آن با پزشک خود صحبت کنید.

در عین حال، سعی کنید با توجه کردن به احساسات خود در حین رابطه ی جنسی، حضور ذهن بیشتری داشته باشید. ذهن آگاهی در حین رابطه ی جنسی، رسیدن به ارگاسم را آسانتر می کند. استفاده از یک ویبراتور نیز می تواند به شما کمک کند. امروزه، ویبراتورها در اکثر داروخانه ها، فروشگاه ها و به صورت آنلاین فروخته می شوند، بنابراین می توانید به راحتی آنها را تهیه کنید.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: