جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرق گوشت اضافه و زگیل در چیست؟

فرق گوشت اضافه و زگیل در چیست؟

فهرست مطالب

بروز ضایعات پوستی مسئله‌ای است که بسیاری را نگران می‌کند. از آنجایی که اغلب افراد نمی‌دانند این ضایعه چیست، به چه طریقی ظاهر شده و آیا خطر دارد یا خیر، بیشتر نگران می‌شوند.

گوشت اضافه و زگیل رایج‌ترین موارد هستند. اگرچه بهتر است برای معاینه و معالجه آن‌ها به پزشک مراجعه کنید، اما بد نیست پیش از اقدام به هر چیزی در خصوص فرق گوشت اضافه و زگیل اطلاعات جامعی کسب کنید. در نتیجه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گوشت اضافه چیست؟

گوشت اضافه نوعی ضایعه پوستی رایج است که با نام کلوئید یا کلوئید پوستی هم شناخته می‌شود. این ضایعه بر اساس تلاش بیش از حد بدن برای درمان یک زخم، جراحت و یا بریدگی پوست رخ می‌دهد. در واقع بافت همبند بیش از اندازه رشد می‌کند و در عین حال پوست روی زخم را پوشش نمی‌دهد.

گوشت اضافه در افرادی با پوست تیره و سبزه رواج بیشتری دارد. علاوه‌ بر این، بعضی عوامل باعث افزایش احتمال رخ دادن آن می‌شوند که در ادامه پس از بررسی فرق گوشت اضافه و زگیل به این عوامل هم اشاره خواهیم کرد.

گوشت اضافه چیست؟

زگیل چیست؟

زگیل یکی دیگر از ضایعات پوستی رایج به حساب می‌آید. این ضایعه نوعی تومور خوش خیم پوستی است که اغلب به دلیل ورود یک ویروس به بدن انسان رخ می‌دهد. زگیل ظاهری مشابه با دانه‌های ریز پوستی دارد و در جاهای مختلفی از بدن ظاهر می‌شود.

گاهی ظاهر آن مشابه با گوشت اضافه بوده و بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که به دلیل جراحت، بریدگی و یا زخم رخ می‌دهد. در حالی که عوامل موثر بر ایجاد زگیل مسائل دیگری را شامل شده که در ادامه پس از بررسی فرق گوشت اضافه و زگیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فرق گوشت اضافه و زگیل

با توجه به شایع بودن زگیل، زمانی که یک ضایع پوستی بر پوست افراد ظاهر می‌شود، اولین حدس آن‌ها زگیل است. در حالی که انواعی از ضایعه پوستی وجود دارد که بسیار شبیه زگیل هستند. مهمترین آن‌ها گوشت اضافه است. به طور معمول تشخیص این دو از یکدیگر کاری تخصصی است و تنها دکتر می‌تواند تشخیص دهد. با این وجود در این قسمت به ۵ فرق گوشت اضافه و زگیل اشاره می‌کنیم تا در این خصوص اطلاعات کلی داشته باشید.

ظاهر

در اغلب موارد گوشت اضافه کاملاً به پوست می‌چسبد و برجستگی ایجاد می‌کند. پایه آن کاملاً به پوست متصل بوده و گاهی ظاهری مشابه با خال گوشتی دارد. در حالی که زگیل بر سطح پوست متصل و آویزان است و برجستگی بیشتری هم دارد. اغلب متخصصین ظاهر آن را به گل کلم تشبیه می‌کنند. همچنین در بعضی موارد فرق گوشت اضافه و زگیل در ریزتر بودن زگیل است.

نواحی

اگرچه گاهی نواحی ظاهر شدن گوشت اضافه و زگیل مشابه است، اما در بیشتر موارد نسبت به یکدیگر تفاوت دارند. نواحی که هر یک از این دو ضایعه پوستی ظاهر می‌شوند را به صورت جداگانه و کامل بررسی خواهیم کرد.

تعداد

زگیل و به‌ویژه زگیل تناسلی می‌تواند در تعداد بالا در یک ناحیه ظاهر و پخش شود. در مقابل گوشت اضافه اکثراً تنها یک مورد است و در یک قسمت ظاهر می‌شود.

علل گوشت اضافه و زگیل

همان‌طور که اشاره کردیم، علت گوشت اضافه زخم و جراحت است و در فرآیند خاصی رشد می‌کند. در حالی که دلیل زگیل اغلب ورود یک ویروس به بدن است و این مسئله یکی از مهمترین موارد فرق بین گوشت اضافه و زگیل است.

علائم گوشت اضافه و زگیل

به طور معمول گوشت اضافه موجب خارش می‌شود. اگر در ناحیه معقد رخ دهد، علائم دیگری همچون درد، سوزش و التهاب را هم به همراه دارد. البته گاهی هم بدون این علائم رخ می‌دهد. در مقابل، زگیل در تقریباً تمامی موارد هیچ علائمی ندارد. در واقع محل این ضایع پوستی بر روی پوست خارش، سوزش و التهابی ایجاد نمی‌کند، مگر آنکه سعی کنید آن را با روش‌های اشتباه از بین ببرید!

در این‌جا شایان ذکر است که این کار خطر بسیاری داشته و تلاش به درمان خانگی، کندن، بریدن و جدا کردن ضایعه می‌تواند تبعات ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

عوامل مؤثر بر ایجاد گوشت اضافه و زگیل

به طور کلی عوامل مختلفی موجب ایجاد گوشت اضافه می‌شوند. اما در میان آن‌ها خبری از ویروس و بیماری نیست. این موارد مهمترین عوامل مؤثر بر ایجاد گوشت اضافه محسوب می‌شوند:

  • برش و جراحت: در صورتی که پوست دچار جراحت، بریدگی و زخم عمیق شود و به طور صحیح درمان نشود، گوشت اضافه ایجاد می‌کند. حتی اگر برش‌های جراحی به‌خوبی التیام و بهبود پیدا نکنند، گوشت اضافه به وجود خواهند آورد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتماً برای درمان زخم‌های عمیق و خطرناک به پزشک مراجعه کنید تا دچار عفونت و ضایعه پوستی نشوید.
  • پیرسینگ: سوراخ کردن گوش، ناف، لب و غیره از دیگر عواملی است که می‌تواند موجب ایجاد ضایعات پوستی شود.
  • سوختگی: سوختگی پوست و آسیب دیدن آن می‌تواند موجب ایجاد گوشت اضافه شود. از این رو مراقبت صحیح از پوستی که دچار سوختگی شده است اهمیت زیادی دارد.
  • ژنتیک: اگرچه ژنتیک به طور مستقیم باعث ایجاد گوشت اضافه نمی‌شود، اما بر ایجاد آن موثر است. به این معنا که برای بعضی از افراد در صورت دچار شدن به جراحت و سوختگی احتمال بیشتری در خصوص به وجود آمدن گوشت اضافه وجود دارد.
سوزاندن زگیل تناسلی در مردان

ویروس پاپیلوما انسانی (Human Papillomavirus) یا HPV دلیل اصلی ایجاد زگیل و به‌ویژه زگیل تناسلی است. این ویروس دارای بیش از ۱۰۰ گونه مختلف بوده و به شدت شایع و مسری است. به همین دلیل جلوگیری از ورود آن به بدن برای همه ضرورت دارد. برای مثال زگیل تناسلی رایج‌ترین نوع زگیل به حساب می‌آید که به دلیل ورود این ویروس از طریق رابطه جنسی ایجاد می‌شود.

به این ترتیب با رعایت نکات بهداشتی و محافظتی در حین رابطه می‌توان از ورود آن به بدن جلوگیری کرد. البته گاهی مواردی همچون استفاده از تیغ نامناسب برای اصلاح هم می‌تواند زگیل و ضایعات مشابه را ایجاد کند.

گوشت اضافه و زگیل ها در کجاها ظاهر می شوند؟

هر دو می‌توانند در جاهای مختلفی از بدن ظاهر شوند. اما در اغلب اوقات زگیل در قسمت‌هایی همچون زیربغل، زبان و اطراف ناحیه تناسلی زنان و مردان ظاهر می‌شود. گوشت اضافه هم در قسمت‌هایی که جراحت، سوختگی، پیرسینگ، سایش و غیره رخ داده است، ظاهر می‌شود.

نحوه درمان زگیل و گوشت اضافه چگونه است؟

امروزه روش‌های متعددی برای درمان زگیل و گوشت اضافه وجود دارد. با این وجود اغلب افراد در هنگام مواجهه با این ضایعات پوستی در اولین اقدام به سراغ درمان خانگی زگیل و گوشت اضافه می‌روند و موجب بدتر شدن ضایعه می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از دکتر کمک بگیرید. دکتر با تجویز دارو، پماد و کرم یا حتی در بعضی موارد با استفاده از لیزر مخصوص این ضایعات پوستی را از بین می‌برد.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: