جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا سرکه سیب برای درمان زگیل مؤثر است؟

آیا سرکه سیب برای درمان زگیل مؤثر است؟

فهرست مطالب

زگیل نوعی بیماری پوستی رایج است. درمان های زیادی برای از بین بردن زگیل وجود دارد که از میان آنها می توان به روش های پزشکی، داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی اشاره کرد.

زگیل ها برآمدگی های کوچک و گوشتی هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. بیش از 100 گونه HPV وجود دارد که می تواند باعث زگیل شود. برخی از تحقیقات نشان داده اند که سرکه سیب تأثیر خوبی بر درمان زگیل ها دارد. در این مقاله ما به بررسی نحوه استفاده از سرکه سیب برای زگیل تناسلی، میزان اثربخشی و عوارض جانبی آن می پردازیم.

زگیل نوعی بیماری پوستی رایج است

علت ایجاد زگیل چیست؟

زگیل ها زائده های برجسته و بی ضرری هستند که عموماً روی دست ها و پاها شکل می گیرند. اغلب افراد، در بازه ای از زندگی خود این زگیل ها را تجربه می کند. عامل ایجاد کننده ی زگیل، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. هیچ درمان شناخته شده ای برای HPV وجود ندارد. بنابراین، اغلب درمان ها برای رفع علائم این بیماری به کار گرفته می شوند.

چرا سرکه سیب برای زگیل تناسلی مؤثر است؟

سرکه سیب یک ماده خوراکی است که از قدیم برای درمان انواع بیماری ها مثل معده درد و دیابت مورد استفاده قرار می گرفت. فواید درمانی شناخته شده سرکه سیب شامل درخشش موها، لایه برداری پوست و سفید کردن دندان ها می شود.

بنابراین منظقی است که بسیاری از افراد روی این محصول سرمایه گذاری می کنند. اما یکی از فواید کمتر شناخته شده سرکه سیب، تأثیر آن بر درمان زگیل هاست. دلیل تأثیرگذاری سرکه سیب برای زگیل تناسلی می تواند این موارد باشد:

چرا سرکه سیب برای زگیل تناسلی مؤثر است؟

بنا به همین دلایل می توان تأثیرگذاری سرکه سیب روی زگیل ها را پیش بینی کرد.

چگونه می توان از سرکه سیب برای زگیل تناسلی استفاده کرد؟

درمان زگیل با سرکه سیب بسیار ساده است. شما تنها به سرکه سیب، یک تکه پنبه، آب و یک بانداژ نیاز دارید.

استفاده از سرکه سیب برای درمان زگیل

روش دیگری نیز برای درمان زگیل های دست و پا با استفاده از سرکه سیب وجود دارد:

▪️ سرکه و آب را به نسبت 1 به 1 در یک ظرف بزرگ یا یک سطل مخلوط کنید.

▪️ هر روز حدود 15 الی 20 دقیقه ناحیه آسیب دیده را درون محلول قرار دهید.

▪️ پس از اتمام کار، پوست یا ناحیه مربوطه را با آب بشویید.

آیا سرکه سیب درمانی ایمن برای زگیل ها محسوب می شود؟

سرکه سیب از نظر شیمیایی نوعی اسید ضعیف بوده و تنها حاوی 4 الی 8 درصد استیک اسید می باشد. با این وجود، حتی اسید های ضعیف نیز ممکن است باعث سوختگی شیمیایی شود. برخی از افراد در هنگام استفاده از سرکه سیب، سوختگی شیمیایی را گزارش داده اند.

به همین دلیل، هنگام اعمال سرکه سیب روی پوست باید بسیار مراقب باشید. زیرا احتمال سوزش یا التهاب خفیف در حین استفاده از این ماده وجود دارد. در صورتی که درد و سوزش شما با گذشت زمان شدت گرفت، ناحیه مربوطه را با آب بشویید. همچنین، حتماً رقیق سازی را برای هرگونه روش درمانی با سرکه انجام دهید.

آیا سرکه سیب درمانی موثر است

سرکه سیب را روی زخم های باز یا پوست صورت یا گردن اعمال نکنید. به هیچ وجه از سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید. این نوع زگیل ها با زگیل معمولی بسیار متفاوت بوده و باید توسط پزشک درمان شوند.

زمانی که هر محصول طبیعی را برای اولین بار تست می کنید، باید احتمال واکنش آلرژیک به آن ماده را در نظر داشته باشید. علائم واکنش آلرژیک شامل مشکلات تنفسی، بثورات پوستی یا کهیر، سرگیجه و یا تپش قلب می شود. در صورت مواجهه با این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سایر درمان ها:

حتی درمان های مدرن زگیل نیز می تواند هزینه بر و دردناک باشد. در برخی موارد نیز ممکن است به چندین درمان به طور همزمان نیاز داشته باشید. با وجود درمان موفقیت آمیز زگیل ها، گاهی اوقات زگیل ها مجدداً عود کرده یا پخش می شوند.

کانتاریدین

یکی از درمان های رایج برای از بین بردن زگیل، استفاده از کانتاریدین می باشد. پزشک این ماده شیمیایی را روی زگیل ها اعمال کرده و بعد از 3 الی 8 ساعت، زگیل ها تاول می زنند و یا کنده می شوند. این روش درمانی در مطب پزشک انجام می شود.

انجماد

زگیل ها را می توان به راحتی با اسپری انجماد، منجمد کرد. اسپری منجمد کننده زگیل بدون نسخه نیز در دسترس می باشد. بهتر است این روش، در مطب پزشک انجام شود. این اسپری ها باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل می شود و پس از مدتی زگیل ها جدا خواهند شد. همچنین، پزشک می تواند زگیل ها را با چاقوی جراحی یا لیزر جدا کند.

چسب نواری

زگیل ها را می توان با چسب نواری درمان کرد! چسب نواری درمان خانگی شناخته شده ایست که بسیاری از افراد برای درمان زگیل از آن استفاده می کنند. چسب های دیگری مثل چسب برق نیز برای این منظور استفاده می شوند.

چسب نواری را روی زگیل ها بزنید و هر چند وقت آن را تعویض کنید. اثربخشی این روش درمانی مستلزم آن است که چسب دائماً روی زگیل ها باشد. در واقع، شما باید تنها چند ساعت در هفته چسب را جدا کنید. البته برای پیشگیری از آلوده شدن ناحیه آسیب دیده، باید چسب نواری را به طور مرتب تعویض کنید.

سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل

شما می توانید بسیاری از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید را با نسخه یا بدون نسخه تهیه کنید. به صورت روزانه سالیسیلیک اسید را روی پوست مرطوب بمالید و چند هفته این کار را تکرار کنید. اسید به آرامی سلول های مرده زگیل را از بین می برد.

سالیسیلیک اسید برای زگیل

قبل از استفاده از هر محصولی، دستورالعمل های موجود در بسته بندی آن محصول را با دقت خوانده و اجرا کنید. به طور کلی مراحل استفاده از سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل شامل موارد زیر می شود:

  • ابتدا زگیل ها را حدود ده دقیقه در آب گرم خیس دهید.
  • سپس به آرامی زگیل ها را با سنگ پا یا سوهان ماساژ دهید.
  • زمانی که زگیل های شما نرم شد، مطابق با دستورالعمل های موجود در بسته بندی محصول حاوی سالیسیلیک اسید، از آن استفاده کنید.
  • این محصولات ممکن است باعث ایجاد سوزش یا گزگز خفیف در ناحیه آسیب دیده شوند.
  • در نهایت، با گذشت زمان زگیل شما کنده می شود.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: