جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای زگیل روی زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای زگیل روی زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

فهرست مطالب

زگیل روی زبان، ضایعه ناخوشایند و گاهاً دردناکی است که بر اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این توده های کوچک، ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند و چند ماه تا چند سال باقی بمانند و اگر افراد دیگر آنها را لمس کنند، ممکن است به ویروس HPV مبتلا شوند.

انتقال ویروس معمولاً از طریق بوسیدن و رابطه ی جنسی دهانی اتفاق می افتد. زگیل روی زبان به خودی خود خطرناک نیست. اما ویروس  HPV که عامل آنها می باشد، ممکن است منجر به چندین نوع سرطان شود. زمانی که روی زبان خود زگیل دارید، باید با محدود کردن روابط نزدیک با افراد دیگر، انتشار  HPV را آهسته یا متوقف کنید.

زگیل بر زبان

چه عواملی باعث ظاهر شدن زگیل روی زبان می شوند؟

زگیل زبان، مانند تمام زگیل ها بر اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. در سراسر جهان، بیش از 100 نوع  HPV مختلف ثبت شده است. HPV یک بیماری مقاربتی است یعنی از راه تماس فیزیکی نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

این بیماری معمولاً زمانی منتقل می شود که فرد غیر مبتلا با زگیل های فرد مبتلا تماس مستقیم دارد. یعنی هم بوسیدن و هم رابطه ی جنسی دهانی، نوعی تماس هستند که منجر به زگیل زبانی می شوند. برخی از ضایعات دهانی کوچک ممکن است شبیه به زگیل های زبانی باشند، اما زگیل نیستند که شامل موارد زیر می شوند:

زخم های سفلیس

زگیل های زبان، اندازه های مختلفی دارند و می توانند به کوچکی 1 میلی متر تا به بزرگی 1 سانتی متر یا بیشتر باشند. اگر متوجه برجستگی های جدیدی روی زبان خود شدید که نمی توانید آنها را توصیف و شناسایی کنید، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک نمی تواند برجستگی ها را شناسایی کند، آزمایشاتی را توصیه می کند تا یک تشخیص قطعی انجام دهد.

آیا زگیل زبان خطرناک است؟

زگیل های روی زبان خطرناک نیستند، اما بسیاری از مردم آنها را ناخوشایند و ناراحت کننده می دانند. برخی از زگیل های دهانی ممکن است به هنگام خوردن غذاهای سخت و نوشیدن مایعات داغ مانند قهوه، چای یا سوپ دردناک باشند. اگر زگیل ها به اندازه ی کافی بزرگ باشند، ممکن است غذا خوردن و صحبت کردن طبیعی را دچار مشکل کنند.

گرچه، برخی از سویه های ویروس HPV که موجب بروز زگیل می شوند، مربوط به نوع خاصی از سرطان از جمله سرطان سر و گردن، سرطان آلت تناسلی و به طور ویژه سرطان رحم می شوند. اگر عفونت HPV باعث بروز زگیل های دهانی روی زبان شود، احتمال ابتلا به سرطان های دهان، گلو و مری بیشتر می شود.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی مردان

اگر پزشکان بدانند که به دنبال چه چیزی هستند، می توانند علائم اولیه ی سرطان های مرتبط با  HPV را شناسایی کنند، بنابراین، حتماً به پزشک در مورد زگیل های روی زبان خود اطلاع دهید، حتی اگر به دنبال درمان آنها نیستید.

پزشک، شرایط شما را به مرور زمان بررسی می کند و اگر هر نشانه ی هشدار دهنده ای را کشف کند به شما اطلاع می دهد.

از بین بردن زگیل زبان چگونه است؟

زگیل های روی زبان معمولاً به مرور زمان خود به خود از بین می روند. بهبودی ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد. اگر می خواهید منتظر بمانید و ببینید چه اتفاقی برای زگیل های شما می افتد، سعی کنید غذا را در قسمت مخالف زگیل بجوید.

این کار حساسیت در این ناحیه را کاهش می دهد، باعث می شود زگیل کمتر شما را آزار دهد و به پاکسازی سریعتر عفونت کمک می کند. اگر می خواهید راه حل سریعتری پیدا کنید یا زگیل های شما بعد از چند سال از بین نمی روند، این کار از طریق روش های زیر انجام می شود:

مناسب ترین درمان برای شما، به نوع و محل زگیل ها بستگی دارد. تمام روش های درمانی ساده و نسبتاً بدون درد هستند و همه از میزان موفقیت بالایی برخوردارند.

برای پیشگیری چه باید کرد؟

از آنجا که زگیل های روی زبان معمولاً از راه تماس جنسی منتقل می شوند، شما می توانید با خودداری از برقراری تماس نزدیک یا احتیاط در طول روابط جنسی، از ابتلا به آن پیشگیری کنید. این روش، یک راه حل واقع گرایانه برای اکثر افراد نیست. یک راه حل بهتر، پایین آوردن احتمال ابتلا به زگیل های زبانی با انجام اقدامات احتیاطی مانند موارد زیر است:

تزریق واکسن HPV

برای زگیل روی زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

می توانید برای کمک به برداشتن زگیل ها به دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: