جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زگیل در سر نشانه چه می باشد؟

زگیل در سر نشانه چه می باشد؟

فهرست مطالب

زگیل به ضایعات خوش‌خیم پوستی گفته می‌شود که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. زگیل در قسمت‌های مختلف بدن نظیر دست، پا، صورت، ناحیه تناسلی یا سر مشاهده می‌شود اما درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی درباره زگیل در سر در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چه چیزی باعث زگیل در سر می شود؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جلدی که همه افراد را فارغ از جنسیت یا سن و سال درگیر می‌کند، زگیل در سر است. عامل ایجاد کننده این ضایعه ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است که از طریق تماس پوستی از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل می‌شود. البته همه سویه‌های ویروس HPV موجب زگیل در پوست سر نمی‌شوند. سویه‌ای که موجب ایجاد زگیل تناسلی می‌شود با سویه‌ای که موجب زگیل در سر می‌شود متفاوت است.

چه چیزی باعث زگیل در سر می شود؟

با اینکه شایع‌ترین راه انتقال ویروس پاپیلومای انسانی تماس پوستی است، اما زگیل در سر از طریق استفاده از حوله مشترک، شانه مشترک، ریش تراش مشترک هم منتقل می‌شود. در واقع وقتی روی پوست سر فرد، خراش یا زخم بازی وجود داشته باشد و از وسایل شخصی مبتلا به زگیل کف سر استفاده کند، درگیر این عارضه می‌شود.

با ورود ویروس HPV به بدن میزبان، رشد سلولی بیشتر می‌شود و توده‌هایی با اندازه‌های کوچک و بزرگ به نام زگیل تشکیل می‌شود که انواع آن بر اساس شکل ظاهری شامل موارد زیر است:

  • زگیل صاف نرم و کوچک است و به صورت چند تایی مشاهده می‌شود، رنگ آن زرد یا قهوه‌ای است و علاوه بر پوست سر در دست ( زگیل دست) و پا (زگیل پا) هم ایجاد می‌شود.
  • زگیل رشته‌ای بیشتر اطراف چشم و بینی ایجاد می‌شود و ایجاد آن روی پوست سر شیوع بالایی ندارد.

زگیل سبوروئیک نوع دیگری از زگیل است که عامل ایجاد آن HPV نیست اما به جز کف سر در قسمت‌های دیگر بدن هم ظاهر می‌شود. این زگیل به رنگ‌های سفید، قهوه‌ای یا سیاه مشاهده می‌شود. عامل ایجاد کننده این زگیل مشخص نیست، اما شباهت زیادی به زگیل پاپیلومای انسانی دارد.

زگیل در کدام قسمت سر بیشتر شایع است؟

زگیل کف سر در تمام قسمت‌های سر مشاهده می‌شود. در واقع یافته‌های پزشکی ادعا نمی‌کنند که جلوی سر، پشت گوش‌ها یا پشت سر برای رشد زگیل مستعدتر است.  

البته با توجه به اینکه لمس کردن زگیل سر ممکن است منجر به گسترش زگیل به نواحی دیگر سر شود، بهتر است هنگام برس زدن، کوتاه‌کردن موها یا خاراندن زگیل مواظب باشید. حتی لازم است برای جلوگیری از گسترش زگیل کف سر به بدن حتما بعد از تماس با زگیل، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

روش های درمان زگیل در سر

در برخی از بیماران مبتلا، زگیل بدون نیاز به درمان و خود به‌ خود بهبود پیدا می‌کند. اما برخی دیگر از بیماران تا مدت طولانی به درمان نیاز دارند تا زگیل از بین برود. متداول‌ترین راه‌های درمان زگیل شامل موارد زیر است:

  • دارو درمانی

سالیسیک اسید از داروهای متداول برای درمان زگیل در سر است که بدون نسخه هم می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. این محصول به شکل مایع، ژل و پد در دسترس است و موجب از بین بردن تدریجی زگیل می‌شود.

کرم‌های موضعی نظیر فلورواوراسیل و ایمی‌کیومود هم موجب فعال کردن سیستم ایمنی و از بین بردن سلول‌های آلوده به پاپیلومای انسانی می‌شوند.

·       سرما درمانی

یکی دیگر از درمان‌های متداول برای از بین بردن زگیل سرما درمانی یا کرایوتراپی است. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع، زگیل‌ها منجمد می‌شوند. سرمای نیتروژن مایع موجب تخریب لایه‌های بیرونی زگیل می‌شود و به مرور آن را از بین می‌برد.

·       الکتروکوتر

یکی دیگر از شیوه‌های درمان زگیل الکتروکوتر یا گرما درمانی است که در آن پزشک برای از بین بردن بافت زگیل از گرمای جریان الکتریکی استفاده می‌کند. در صورتی که زگیل نرم و گوشتی باشد این شیوه انتخاب مناسبی است. اما وقتی زگیل سفت و زبر است، سرما درمانی انتخاب مناسب‌تری است.

·       لیزر

لیزر درمانی هم از روش‌های موثر درمان زگیل در سر است که طی مدت زمانی کوتاهی به صورت سرپایی انجام می‌شود. مزیت درمان با این شیوه دوران نقاهت کوتاه و عدم نیاز به بستری است.

·       درمان‌های طب سنتی

گروه دیگری از درمان‌ها که موجب بهبود وضعیت برخی از بیماران می‌شود، درمان‌های طب سنتی یا درمان‌های خانگی هستند که با صرف هزینه پایین انجام می‌شود. به طور مثال با استفاده موضعی از سیر، روغن درخت چای، سرکه سیب می‌توان زگیل را از بین برد. البته به خاطر داشته باشید در صورتی که با استفاده از هر کدام از این داروهای خانگی دچار واکنش پوستی شدید، لازم است مصرف آن را قطع کنید.

بیشتر بخوانید: آیا سرکه سیب برای درمان زگیل مؤثر است؟

علائم زگیل تناسلی زنان

آیا ممکن است زگیل نوعی سرطان باشد؟

ویروس ایجاد کننده زگیل در سر عارضه جانی ایجاد نمی‌کند و موجب سرطان یا مرگ نمی‌شود. برخی از افراد با مشاهده زگیل در سر نگران سرطان‌زا بودن آن می‌شوند و دنبال راهی برای جلوگیری از گسترش یا حذف زگیل هستند.

نکته مهمی که درباره تفاوت زگیل و سرطان باید بدانید این است که زائده‌های زگیل درد و خونریزی ندارند و موجب ایجاد پوسته روی سر نمی‌شوند. اما زخم‌ها و زائده‌های سرطانی با درد و خونریزی همراه هستند و باعث می‌شوند سر پوسته پوسته به نظر برسد. 

بهتر است بدانید با اینکه زگیل سر نشان دهنده نوعی سرطان نیست، اما اگر درگیر این عارضه پوستی شدید می‌توانید برای جلوگیری از گسترش و بزرگ شدن آن به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید و زگیل را بردارید.

خطرات زگیل در سر چیست؟

بهتر است بدانید زگیل عارضه بی‌ضرری است و در مواقعی که به صورت خود به‌ خود از بین نرود با یکی از شیوه‌های درمان که بیان کردیم می‌توان این عارضه را برطرف نمود. هیچ کدام از راه‌های درمان زگیل هم خطری ندارند و سلامتی فرد را تهدید نمی‌کنند.

جمع بندی

زگیل در قسمت‌های مختلف بدن با ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره زگیل در سر در اختیار شما قرار دهیم و به تمام سوالات شما درباره راه‌های درمان و خطرات آن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی باشد و بتوانید سلامتی خود را حفظ کنید.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: