جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عکس و اطلاعات زگیل تناسلی نوع 16

عکس و اطلاعات زگیل تناسلی نوع 16

فهرست مطالب

HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است، یک ویروس بسیار رایج که تقریباً همه ی افراد در طول زندگی خود به آن دچار می شوند. این ویروس، سویه های مختلفی دارد که هر کدام با یک عدد شناسایی می شوند. در رابطه با زگیل تناسلی نوع 16 و 18 چه می دانید؟

اچ پی وی 16 و ۱۸ انواع پرخطری هستند که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، واژن و فرج را در زنان و همچنین سرطان پستان در مردان را به طور قابل توجهی افزایش می دهند. این سویه ها همچنین می توانند باعث سرطان مقعد و سرطان های گلو در مردان و زنان شوند.

بیش از ۴۰ نوع از ۱۵۰ نوع HPV می توانند نواحی تناسلی و دیگر غشاهای مخاطی (مانند دهان و گلو) را آلوده کنند، اما طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تنها برخی از این نوع HPV ها باعث سرطان می شوند. این شامل ۱۳ نوع HPV مختلف است که عامل سرطان گردن رحم شناخته شده اند. 

زگیل تناسلی نوع 16

در بیشتر افراد، عفونت های HPV در نهایت توسط بدن پاکسازی می شوند، چرا که سلول های آلوده به طور طبیعی از بین می روند. با این حال در تعداد کمی از افراد، عفونت HPV ادامه دار بوده و اگر HPV پایدار نوع ۱۶ یا ۱۸ باشد، افزایش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان تناسلی، مقعد، یا دهان (بسته به محل عفونت) وجود خواهد داشت.

با این حال، زمان ابتلا به HPV پر ریسک تا تبدیل شدن آن به سرطان در افرادی که HPV پایدار دارند، به طور کلی چند سال طول می کشد. چنین رشد آهسته ای به زنان اجازه می دهد که تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم (دیسپلازی) را در آزمایش های غربالگری موسوم به تست پاپ اسمیر بررسی کنند. اخیرا، آزمایش HPV نیز می توانند انواع پرخطر HPV را در سلول های دهانه رحم تشخیص دهد.

در حال حاضر، هیچ آزمایش غربالگری برای تغییرات پیش سرطانی مربوط به HPV در سایر نقاط بدن توسط CDC توصیه نمی شود. اما برخی از انجمن های پزشکی، غربالگری سالانه با تست پاپ مقعد را برای بعضی از بزرگسالان خاص مبتلا به HIV توصیه می کنند تا تغییراتی که ممکن است منجر به سرطان مقعد شود را غربالگری کنند. برای قرار گرفتن در معرض HPV مقعدی لزوماً نیازی به داشتن رابطه جنسی مقعدی نیست، زیرا ویروس می تواند از ناحیه تناسلی به مقعد انتقال یابد.

مثبت بودن تست HPV 16

در صورت مثبت بودن تست HPV 16 و 18، چه اتفاقی می افتد؟

مثبت بودن تست HPV 16 و 18 به این معنا نیست که فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهد شد اما بدین معناست که هر دیسپلازی که در تست پاپ اسمیر یافت می شود، احتمال تبدیل شدن به سرطان را دارد. براساس نتایج تست پاپ و تست HPV، پزشک می تواند برنامه ای برای درمان دیسپلازی، انجام آزمایش های بیشتر برای بررسی وجود سرطان یا توصیه به ویزیت های مکرر برای بررسی تغییرات بیشتر داشته باشد.

تست های پاپ اسمیر دهانه رحم برای مدت طولانی مورد آزمایش قرار گرفته اند و ثابت شده است که HPV باعث تغییراتی در دهانه رحم می شود. این بدین معنی است که پزشکان اغلب می توانند بگویند کدام تغییرات در دهانه رحم فوری ترین خطر را ایجاد می کند.

در صورت تشخیص HPV مثبت، سالم بودن همه ی موارد و داشتن سیستم ایمنی قوی، به احتمال زیاد ویروس خود به خود ظرف یک تا دو سال از بین می رود.

غربالگری HPV مقعدی به چه صورت است؟

هیچ راهنمایی ثابتی در مورد آزمایش احتمالی HPV مقعدی وجود ندارد. از آنجایی که HPV همان تغییراتی را که در دهانه رحم ایجاد می‌کند در مقعد ایجاد نمی‌کند، بنابراین تست پاپ برای اکثر افراد احتمالاً آزمایش مؤثری نخواهد بود.

غربالگری HPV مقعدی

پزشک ممکن است افرادی را که به دلیل ابتلا به HIV یا بیماری دیگری در معرض خطر ابتلا به HPV مقعدی هستند، به فردی ارجاع دهد که آزمایش سیتولوژی مقعد (که به آن تست پاپ مقعدی نیز گفته می‌ شود)، آنوسکوپی (با استفاده از یک آنوسکوپ برای مشاهده مقعد و رکتوم)، یا آنوسکوپی با وضوح بالا (که از یک ابزار بزرگ ‌نمایی با وضوح بالا برای شناسایی سلول ‌های غیرطبیعی استفاده می ‌کند) را انجام می دهد.

افزایش سرطان گلو مرتبط با HPV 16

مصرف زیاد تنباکو و الکل سال های زیادی مهم ترین عوامل خطر شناخته شده برای ابتلا به سرطان حلق یا پشت گلو (از جمله پایه زبان و لوزه ها) محسوب می شدند. امروزه، HPV علت اصلی سرطان حلق (اوروفارنکس) در سراسر جهان است.

هر دو عفونت HPV دهانی و سرطان حلق مرتبط با HPV، در میان مردان بسیار شایع تر از زنان است. به گفته CDC، حدود ۱۰ درصد از مردان آمریکایی HPV دهانی دارند، در حالی که این رقم در زنان ۳.۶ درصد است.

علاوه بر این، طبق گزارشی که در نوامبر 2017 در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، عفونت دهانی HPV 16 در مردان 6 برابر بیشتر از زنان 18 تا 69 ساله شیوع دارد.

دانه های ریز داخل واژن

موارد زیر نیز در این گزارش بوده اند:

خبر خوب این است که سرطان اوروفارنکس ناشی از HPV نسبت به سرطان های سر و گردن که با HPV مرتبط نیستند، نرخ بقای پنج ساله بعد از درمان بسیار بالاتری دارد.

آیا واکسن HPV در برابر انواع زگیل تناسلی نوع 16 و 18 محافظت می کند؟

واکسن گارداسیل 9 HPV، در برابر نوع 16 و 18 و انواع دیگر HPV پرخطر و دو نوع کم خطر (که ممکن است باعث بروز زگیل تناسلی شوند) محافظت دارد. به توصیه CDC، بهتر است نوجوانان در سنین 11 یا 12 سالگی واکسن HPV را بزنند. این واکسن برای افرادی که در سنین پایین تر به طور کامل واکسینه نشده اند نیز تا سن ۲۶ سالگی توصیه می شود.

همچنین، واکسن HPV گزینه ای مناسب برای بزرگسالان ۲۷ تا ۴۵ ساله است که قبلاً آن را دریافت نکرده اند، که در این صورت می بایست با پزشک خود در این مورد مشورت کنند.

آیا واکسن HPV در برابر انواع زگیل تناسلی نوع 16 و 18 محافظت می کند

از آنجایی که HPV  با فعالیت جنسی در ارتباط است، امکان دارد بعضی از والدین در مورد واکسن زدن فرزندشان مردد باشند. در حالی که امروزه افراد بیشتر از سرخک و اوریون (که واکسن آن اجباری است)، به HPV مبتلا می شوند و این ویروس چیزی است که می تواند باعث سرطان شود.

علاوه بر این، در حال حاضر والدین بیشتری اقدام به واکسینه کردن پسران خود در برابر HPV می کنند اما این موضوع هنوز به اندازه واکسیناسیون در دختران رایج نیست. با این حال اگر در 10 سال آینده، پسران بیشتری این واکسن را دریافت کنند، شاهد کاهش چشمگیر میزان HPV خواهیم بود.

لازم به ذکر است که واکسن HPV نیاز به اقدامات جنسی ایمن تر را از بین نمی برد. واکسن HPV روشی بی‌ خطر برای پیشگیری از تمامی سرطان های دهانه رحم نیست و افرادی که واکسن زده اند نیز بایستی با استفاده از کاندوم، محدود کردن شرکای جنسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و انجام تست پاپ اسمیر برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم، از خود محافظت کنند.

عکس زگیل سرطانی

عکس زگیل سرطانی 1
عکس زگیل سرطانی 1

عکس زگیل تناسلی نوع 16

گاهی سوال پرسیده می شود که ظاهر زگیل تناسلی نوع 16 چگونه است؟ باید گفت که در رابطه با زگیل تناسلی نوع 16 عکسی موجود نیست و با توجه به اینکه زگیل تناسلی نوع 16 از نوع پر خطر است، پزشک با توجه به یک سری علائم خاص تشخیص می دهد که زگیل شما از نوع پر خطر است یا کم خطر. 

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: