جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در رابطه با راه های انتقال hpv

همه چیز در رابطه با راه های انتقال hpv

فهرست مطالب

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی متعددی در زنان و مردان شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوستی یا رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود و می‌تواند باعث زگیل تناسلی و انواع مختلف سرطان شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی راه های انتقال hpv بپردازیم. همچنین راجع به علائم و نحوه پیشگیری از انتقال این ویروس توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

ویروس اچ پی وی (HPV) چیست؟

ویروس HPV یک عفونت مقاربتی است که می‌تواند همه افراد اعم از زن و مرد را در هر سنی مبتلا سازد. این ویروس ممکن است سال‌ها بدون ایجاد علائم در بدن باقی بماند و فرد مبتلا متوجه آن نشود. درمان HPV با توجه به نوع و شدت عفونت متفاوت است و گاهی نیز خود به خود برطرف می‌شود.

ویروس اچ پی وی (HPV) چیست؟

اچ پی وی چه علائمی دارد؟

HPV اغلب اوقات هیچ علامت خاصی ایجاد نمی‌کند. با‌این‌حال شایع‌ترین علامت HPV، در زنان و مردان زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی، برجستگی‌های کوچک و گوشتی هستند که در ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر می‌شوند. برخی دیگر از علائم این ویروس ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد که شامل موارد زیر است:

علائم hpv در زنان

HPV می‌تواند باعث تغییرات سلولی در دهانه رحم شود که در صورت عدم درمان، به سرطان دهانه رحم منجر می‌شود. از‌طرف‌‌دیگر این ویروس می‌تواند باعث انواع مختلف سرطان از جمله سرطان واژن، مقعد، گلو و دهان شود. زگیل تناسلی را می‌توان با دارو، لیزر یا جراحی برطرف کرد و برای درمان تغییرات سلولی پیش‌سرطانی، از روش‌های جراحی یا کرایوتراپی استفاده می‌شود.

علائم hpv در مردان

اکثر مردان مبتلا به HPV علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند. اما، برخی از انواع HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان‌های اوروفارنکس (حلق)، آلت تناسلی یا مقعد در مردان شود.

راه‌ های انتقال hpv چیست؟

راه‌های مختلفی برای انتقال hpv وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  1. رابطه جنسی: شایع‌ترین راه انتقال اچ پی وی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد آلوده است.
  2. از مادر به نوزاد: HPV می‌تواند در حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود.
  3. تماس پوستی: شما ممکن است حتی بدون داشتن فعالیت جنسی به ویروس HPV مبتلا شوید؛ زیرا این ویروس به‌راحتی از طریق تماس پوستی پخش می‌شود. بنابراین، HPV می‌تواند از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده، مثلا در حین شنا یا ورزش، منتقل شود.
  4. تماس با اشیاء آلوده: HPV همچنین از طریق تماس با اشیاء آلوده، مانند حوله یا لباس زیر، منتقل می‌شود. بنابراین، به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله، لباس زیر یا ریش‌تراش می‌تواند خطر انتقال hpv  را افزایش دهد.

چگونه می توان از انتقال HPV جلوگیری کرد؟

آنتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا

HPV شامل بیش از 200 نوع ویروس است که در حدود 40 مورد آن‌ها از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. اغلب اوقات، HPV علائمی ندارد و خود به خود از بین می‌رود. برخی از انواع این ویروس می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر ممکن است با ایجاد تغییراتی در سلول‌ها، به سرطان تبدیل شوند.

بنابراین، مهم است که از خود در برابر انتقال HPV محافظت کنید. راه‌های زیادی برای پیشگیری از HPV وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

واکسن HPV؛ راهی برای جلوگیری از سرطان‌های مرتبط با HPV و زگیل تناسلی

بهترین راه برای پیشگیری از HPV واکسیناسیون است.  واکسن‌های HPV می‌توانند از ابتلا به این ویروس و مشکلات سلامتی مرتبط با آن پیشگیری کنند. واکسن Gardasil 9  از شما  در برابر 9 مدل ویروس HPV محافظت می‌کند که برخی از آن‌ها با سرطان‌های دستگاه تناسلی مرتبط هستند.

این واکسن همچنین از ابتلای شما به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند. واکسن HPV برای همه سنین از 9 تا 45 سال تایید شده است و توصیه می‌شود که همه نوجوانان در سن 11 یا 12 سالگی، واکسینه شوند.  

پرهیز از تماس جنسی؛ تنها راه 100 درصد موثر برای جلوگیری از انتقال HPV

موثرترین روش برای جلوگیری از انتقال hpv پرهیز از هرگونه تماس جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال است. بنابراین، اگر شما یا شریک جنسی‌تان به ویروس HPV مبتلا شده‌اید، بهتر است از برقراری  رابطه جنسی خودداری کنید. با‌این‌حال، ممکن است پرهیز برای بسیاری از افراد، یک گزینه مطلوب نباشد. اگر این مورد برای شما صادق است، از سایر روش‌های پیشنهادی استفاده کنید.

برای رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید

 استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد. با‌این‌حال، از آن‌جایی‌که HPV می‌تواند از طریق تماس پوستی نیز سرایت کند، هیچ تضمینی برای آلوده نشدن شما به ویروس وجود ندارد. بنابراین، کاندوم به طور کامل از شما در برابر HPV محافظت نمی‌کند و ویروس می‌تواند مناطقی که توسط کاندوم پوشانده نشده است را آلوده کند.

بیشتر بخوانید: آیا زگیل تناسلی در دختر مجرد به وجود می آید؟

شرکای جنسی خود را محدود کنید؛ روشی برای کاهش خطر ابتلا به HPV

یکی دیگر از روش‌هایی که از انتقال hpv جلوگیری می‌کند، محدود کردن تعداد شرکای جنسی است. با‌وجود این حتی یک شریک جنسی که در معرض خطر HPV باشد، برای آلوده شدن شما به ویروس کافی است.

هر چه تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد، خطر ابتلا به HPV در شما افزایش می‌یابد. بنابراین، بهتر است قبل از رابطه جنسی با شریک جدید، چندین ماه از فعالیت جنسی خودداری کنید. چرا که ممکن است در این مدت زمان، عفونت HPV در شما یا شریک جنسی‌تان برطرف شود.

برای تقویت سیستم ایمنی خود یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و گیاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. یک سیستم ایمنی سالم از شما در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها محافظت کرده و بهتر می‌تواند با عفونت مبارزه کند. بنابراین، از یک رژیم غذایی سالم که دارای چربی اشباع شده، قند کم و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات باشد، پیروی کنید. همچنین ورزش منظم داشته باشید و از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.  

برای تشخیص زودهنگام تغییرات پیش سرطانی غربالگری کنید

در برخی از زنان، عفونت HPV منجر به دیسپلازی یا تغییرات غیر طبیعی در سلول‌های دهانه رحم می‌شود.  دیسپلازی دهانه رحم می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. بنابراین، زنان باید معاینات منظم پاپ اسمیر را برای تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی در دهانه رحم انجام دهند. برای غربالگری دیسپلازی یا وجود عفونت HPV در دهانه رحم از دو آزمایش زیر استفاده می‌شود:

  • تست پاپ : شامل جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم و بررسی آن‌ها در زیر میکروسکوپ است.
  • تست HPV : این تست نیز به‌طور مشابه شامل جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم است. اما، به جای سلول‌های غیرطبیعی، خود ویروس را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: متخصص زگیل دهانی کیست؟


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: