جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دانه های ریز داخل واژن نشانه چیست؟

دانه های ریز داخل واژن نشانه چیست؟

فهرست مطالب

اکثر دانه ها یا برجستگی های روی واژن طبیعی هستند. برجستگی های روی واژن شایع هستند و اغلب دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. گاهی اوقات برجستگی های روی واژن نشانه ی زگیل تناسلی یا هرپس هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

احساس کردن یک برجستگی در هر نقطه از بدن می تواند نگران کننده باشد، اما زمانی که این برجستگی  نزدیک به واژن شما قرار دارد، به طور ویژه ای عصبی کننده می شود. اما قبل از اینکه بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرید، باید بدانید که بسیاری از برجستگی ها طبیعی و بی خطر هستند.

برجستگی های روی واژن طبیعی

توده های پوستی مانند کراتوزیس سبورئیک یا خال های گوشتی و برجستگی های شایع مانند موهای زیر پوستی یا کیست ها عمدتاً به درمان نیازی ندارند، مگر اینکه موجب حساسیت یا عفونت شوند.

عفونت های مقاربتی نیز ممکن است موجب بروز دانه در اطراف ناحیه واژن شوند، گرچه، علائم دیگری نیز مانند زخم های قابل مشاهده وجود دارد که شما باید مراقب آنها باشید. در ادامه مطلب به چند مورد از علل شایع برجستگی در واژن و اطراف آن و زمان مراجعه به پزشک اشاره می شود.

چه عللی موجب بروز برجستگی روی واژن می شوند؟

شما به احتمال زیاد روی لایه خارجی فرج خود به نام لابیا ماژور و تپه ونوس که در هردو آنها مو رشد می کند، دانه های ریزی مشاهده می کنید. دلایل بسیاری می توانند باعث بروز دانه یا برجستگی در نواحی تناسلی شوند که عبارتند از:

دانه های فوردایس:

نقاط زرد رنگی که به اندازه سرسوزن هستند و در اطراف لابیا ظاهر می شوند، ممکن است دانه های فوردایس باشند. دانه های فوردایس، غدد چربی بزرگی هستند که روی پوست ایجاد می شوند. این دانه ها به طور کلی بی خطر هستند و در 70 تا 80% بزرگسالان رخ می دهند.

کیست های واژن و فرج:

ممکن است توده های کوچک و سفتی به نام کیست روی فرج و دیواره واژن ایجاد شوند. این کیست ها به دلیل تجمع هوا، چرک یا مایعات تشکیل می شوند و منجر به تورم می شوند. زخم های زایمان یا تومورهای غیرسرطانی نیز ممکن است موجب تشکیل کیست شوند.

کیست های واژینال (مانند کیست های اینکلوژن یا کیست های مجرای گارتنر) و کیست های فرج (مانند کیست های چربی یا کیست های اپیدرموئید) معمولاً بدون درد هستند و ممکن است بدون درمان از بین روند، اما اگر عفونت کنند باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید…

بیماری سیفلیس

کیست های واژن 1
کیست های واژن 2

موی زیر پوستی:

چیدن، موم انداختن و تراشیدن موی ناحیه تناسلی می تواند منجر به تشکیل موی زیرپوستی شود و زمانی رخ می دهد که مو به جای روییدن روی سطح در زیر پوست رشد می کند. موی زیر پوستی شبیه به یک برجستگی گرد و کوچک به نظر می رسد که ممکن است خارش دار، دردناک، تیره یا پر از چرک باشد.

این دانه ها اغلب خودبه خود از بین می روند، اما می توانید با چند بار در روز قرار دادن کمپرس گرم روی ناحیه درگیر شده، آن را درمان کنید.

خال های گوشتی واژینال:

خال های گوشتی، گلوله های آویزانی از پوست اضافه هستند که شبیه به برآمدگی پوست با سطحی صاف به نظر می رسند. علت این خال های گوشتی ناشناخته است، اما متخصصان معتقدند ممکن است به علت اصطکاک پوست باشد.

زگیل های تناسلی:

اگر در واژن، فرج یا اطراف مقعد خود دسته ای از ضایعات همرنگ پوست یا شبیه به گلم کلم دارید که خارش داشته باشند، ممکن است به زگیل تناسلی دچار باشید.

زگیل تناسلی، یک عفونت مقاربتی شایع است که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. اگر شما سوزش و خارش را تجربه می کنید، باید زگیل ها را درمان کنید، اما هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد. گرچه، واکسن  HPVبرای نوجوانان و زنان جوان جهت پیشگیری از سرطان ها و زگیل های تناسلی ناشی از این ویروس توصیه می شود.

هرپس تناسلی:

برجستگی هایی که شبیه به تاول به نظر می رسند و با حس درد و سوزش به هنگام ادرار همراه هستند، اغلب زخم های هرپس تناسلی هستند. هرپس نیز یک عفونت مقاربتی است، اما برخلاف زگیل های تناسلی، بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود.

این ویروس همچنین موجب بروز تبخال روی لب ها می شود. این تبخال ها با داروهای ضدویروسی قابل درمان هستند، اما هرپس از هر نوعی، قابل درمان نیست. هیچ واکسنی برای پیشگیری از هرپس وجود ندارد.

بیشتر بدانید…

تبخال دهانی

هرپس تناسلی
هرپس تناسلی 1

کیست بارتولین:

غده های بارتولین در اطراف دهانه ی واژینال قرار دارند و به روانکاری واژن کمک می کنند، اما زمانی که چرک درون غده ها جمع می شود، شما ممکن است با یک کیست بارتولین مواجه شوید. این کیست یک توده ی متورم و حساس است که ممکن است پر از چرک یا مایع باشد.

شما می توانید با غوطه ور شدن در آب گرم، روزی 4 بار به مدت 3روز، این کیست ها را درمان کنید. دریافت مراقبت پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر این کیست ها دردناک  باشند، باید در مطب پزشک یا در اتاق جراحی تخلیه شوند.

سرطان:

یک توده یا برجستگی در واژن، یکی از چند علائم سرطان واژن می باشد که همچنین موجب ادرار دردناک و درد لگن می شود. اگر شما چنین علائمی را تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه کنید. یک برجستگی همیشه نشانه ی سرطان واژن نیست، زیرا این شرایط نادر است و از هر 100،000 نفر، 0.7 نفر به آن دچار می شود.

رگ های واریسی:

این رگ های متورم و بزرگ شده که از پوست بیرون می زنند، معمولاً روی پاها ظاهر می شوند، اما افراد باردار یا کسانی که زایمان کرده اند ممکن است روی فرج خود دچار رگ واریسی شوند. علائم این رگ ها شامل تورم لابیا، فشار در اطراف فرج، احساس خستگی، سوزش یا خارش است. این رگ  ها معمولاً خود به خود از بین می روند، اما با جراحی نیز قابل درمان هستند.

سخن نهایی

اگر عفونت مقاربتی مانند زگیل های تناسلی، هرپس تناسلی، کیست های عفونی و موی زیرپوستی یا علائمی مانند درد لگن دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. دانه های فوردایس و خال های گوشتی واژن لزوماً نگران کننده نیستند اما به دلایل زیبایی، می توان آنها را خارج کرد.

هرچیزی که فکر می کنید ممکن است یک زگیل تناسلی باشد باید توسط پزشک معاینه شود. هرچیزی که دردناک باشد، چرک ترشح کند یا قرمزی آن تشدید شود پزشک باید آن را بررسی کند. اگر شما واقعاً نگران یک برجستگی در واژن خود هستید باید با پزشک ملاقات کنید تا آن را بررسی کند و گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد دهد.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: