جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطرات hpv در مردان

خطرات hpv در مردان

فهرست مطالب

من شنیده ام  ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی که نوعی عفونت مقاربتی است، موجب سرطان رحم می شود. منظور از خطرات hpv در مردان چیست؟ آیا سرطان HPV می تواند احتمال سرطان در مردان را نیز افزایش دهد؟

بله، مردان می توانند بر اثر سویه های خاصی از ویروس، دچار سرطان شوند. مردان ممکن است به دلیل ابتلا به ویروس HPV دچار سرطان دهان، گلو، آلت تناسلی یا مقعد شوند. عفونت های  HPV در میان افراد فعال از نظر جنسی شایع هستند و اغلب هیچ علائمی ندارند. سیستم ایمنی معمولاً عفونت های  HPV را پاکسازی می کند. اکثر عفونت های  HPV موجب بروز سرطان نمی شوند.

گرچه، ابتلا به ویروس پرخطری که مقاوم باشد، ممکن است منجر به تغییر در سلول ها و سرطان شود. بیش از 90% سرطان های مقعدی و اکثر سرطان های آلت تناسلی، دهان و گلو مربوط به عفونت های  HPV می شوند.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

طبق گزارش CDC، در کشور آمریکا 43 میلیون فرد مبتلا به HPV در سال 2018 شناسایی شده اند. HPV یک ویروس بسیار رایج است. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 85% از تمامی افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در طول زندگی خود به HPV مبتلا می شوند.

بسیاری از زنان از ابتلا به این ویروس بی خبر هستند. زیرا عفونت HPV علائم خاصی ندارد و باعث ترشحات غیر طبیعی یا درد لگن نمی شود. این ویروس باعث تغییر سلولی ناحیه آلوده و در نهایت، سرطان خواهد شد.

HPV بیش از 200 سویه دارد که در دو دسته ی کم خطر و پر خطر قرار می گیرند. سویه های پر خطر HPV، به ویژه سویه های 16 و 18 بیش از سایر سویه ها با سرطان در ارتباط می باشند.

نحوه ابتلا به HPV چگونه است؟

HPV از طریق تماس جنسی مانند رابطه واژینال، مقعدی، دهانی یا هر گونه تماس مستقیم پوست با فرد آلوده به این ویروس منتقل می شود.

تمامی افرادی که از نظر جنسی فعال هستند می توانند به این ویروس مبتلا شوند. در صورت داشتن موارد زیر، احتمال ابتلا به HPV افزایش می یابد:

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • سنین نوجوانی یا جوانی
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

علائم HPV در مردان

HPV در مردان می تواند سبب ایجاد زگیل تناسلی شود که از نظر ظاهری شبیه به زگیل تناسلی در زنان می باشد. زگیل تناسلی در مردان معمولاً روی نواحی بیضه، مقعد، آلت تناسلی، دهان و گلو ظاهر می شود.

همچنین، خطر سرطان برای مردان مبتلا به HPV پرخطر وجود داد. HPV پر خطر در صورت عدم درمان ممکن است منجر به تغییرات سلولی و سرطانی شدن سلول ها در مردان شود. سرطان آلت تناسلی، مقعد و اوروفارنکس از جمله سرطان هایی است که با HPV پر خطر مرتبط می باشند.

HPV تنها با سرطان GYN، سرطان دهانه رحم، سرطان فرج یا سرطان مقعد در ارتباط نبوده و در برخی موارد می تواند ریسک ابتلا به سرطان سر و گردن (مانند سرطان لوزه، زبان یا گلو) را نیز افزایش دهد»! دریافت واکسن HPV بهترین راه کاهش خطر ابتلا به سرطان های ناشی از HPV می باشد.

خطرات hpv در مردان

درمان HPV

هیچ درمان شناخته شده ای برای ویروس HPV وجود ندارد. درمان های حال حاضر تنها برای از بین بردن یا کاهش علائم این ویروس مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال، برای درمان زگیل تناسلی پزشک ممکن است داروهای موضعی خاصی تجویز کند. از جمله داروهایی که برای درمان این مشکل تجویز می شوند می توان به ایمیکیمود و سینکاتچین اشاره کرد.

تست های غربالگری سرطان دهانه رحم (تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا) می توانند سویه های پر خطر HPV را تشخیص دهند. همچنین، تست پاپ اسمیر برای شناسایی تغییرات سلولی پیش سرطانی انجام می شود. تشخیص زودهنگام HPV از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

آیا hpv در مردان خطرناک است؟

HPVاز طریق تماس بین شُرکای جنسی منتقل می شود. این تماسها شامل رابطه ی جنسی واژینال، رابطه ی جنسی مقعدی، رابطه ی جنسی دهان – مقعد، رابطه ی جنسی دهان – واژن و استفاده از دستگاه های جنسی می شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از جمله افراد مبتلا به HIV بیشتر در معرض خطر سرطان مرتبط با  HPV قرار دارند.

مردانی که با مردان رابطه ی جنسی دارند، بیشتر در خطر سرطان مقعد مرتبط با  HPV هستند. دیگر عوامل خطر، تعداد شرکای جنسی در گذشته، تعداد روابط جنسی و سوابق جنسی شرکای جنسی هستند.

واکسیناسیون به چه دلیل انجام می شود؟

واکسن  HPV برای پیشگیری از سرطان رحم ساخته شد. تحقیقات نشان داده اند که این واکسن در پیشگیری از سرطان های مقعد، آلت تناسلی، دهان و گلو نیز مؤثر است. این واکسن همچنین از عفونت های سویه های  HPV که معمولاً موجب بروز زگیل های غیرسرطانی می شوند، پیشگیری می کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، واکسیناسیون  HPV را برای تمام افراد بین سنین 9 تا 26 سال توصیه می کند. زمانی که واکسیناسیون بین سنین 9 تا 14 سال انجام شود، در تولید آنتی بادی های  HPV بیشترین تأثیر را دارد.

اکثر کودکان 9 تا 14 سال، دو دوز واکسن و افراد بین 15 و 26 سال معمولاً سه دوز واکسن دریافت می کنند. اگر افراد 27 تا 45 سال، در معرض خطر ابتلا به  HPV باشند نیز می توانند واکسن دریافت کنند.

سایر راهکارهای پیشگیری

استفاده از کاندوم های ساده یا کاندوم های دهانی می تواند احتمال انتقال HPV را کاهش دهد، اما این کاندوم ها از تماس پوستی مستقیم در حین فعالیت جنسی جلوگیری نمی کنند و می توانند منجر به انتقال  HPV شوند.

بیشتر بخوانید: آیا ahcc ویروس زگیل تناسلی را ریشه کن میکند؟


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: