جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت جوش زیر بغل چیست؟

علت جوش زیر بغل چیست؟

فهرست مطالب

آیا تا به‌ حال برآمدگی های قرمزی روی پوست خود داشته اید که به قدری مبهم باشند که تشخیص ندهید آیا جوش است، موی زیرپوستی است یا چیزی کاملاً متفاوت؟ تشخیص دادن دلیل برآمدگی پوست در خانه کار راحتی نیست؛ مخصوصاً وقتی جوشی مبهم در جای نامعمولی ظاهر می ‌شود. یک مثال بارز آن، جوش زیر بغل است.

اگر هرگز جوش قرمزی زیر بغل خود مشاهده نکرده ‌اید، آدم خوش شانسی هستید. در این مقاله، هر آنچه که باید درباره جوش‌ زیر بغل بدانید را طبق نظر متخصصان پوست جمع آوری کرده ایم.

عکس جوش زیر پوستی زیر بغل:

قرمزی روی پوست

جوش زیر بغل چیست؟

یک جوش واقعی زیر بغل مانند هر نوع جوش دیگری است؛ یعنی به این شکل که سلول‌ های مرده پوست، چربی و باکتری به هم بچسبند و به صورت یک توده چسبنده منافذ پوست را مسدود کنند. این اتفاق به همراه التهاب، منجر به بروز جوش قرمز و دردناک می ‌شود.

این مدل جوش ها قطعاً می‌ توانند زیر بغل‌ (و هرجای دیگری که دارای منافذ است) پدیدار شوند؛ با وجود این، تعداد زیادی از برآمدگی های دیگر وجود دارند که به احتمال بیشتری فضای زیر بغل شما را اشغال می کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • فولیکولیت: شایع ‌ترین علت بروز برآمدگی‌ های آکنه مانند در ناحیه زیربغل، فولیکولیت است که به التهاب و گاهی عفونت اطراف فولیکول ‌های مو اطلاق می شود. فولیکولیت می تواند به صورت برجستگی های قرمز کوچک یا ندول های بزرگ تر ظاهر شود.
  • درماتیت: درماتیت که می‌ تواند ناشی از تحریک یا حساسیت ‌های پوستی باشد، ممکن است به صورت لکه‌ های قرمز پوسته پوسته یا به همراه برجستگی های قرمز در زیربغل ظاهر شود.
  • هیدرادنیت چرکی (آکنه معکوس): این مورد، یک بیماری مزمن پوستی است که مشخصه آن، برجستگی ها و ندول های ملتهب و متورم هستند. برجستگی های هیدرادنیت معمولاً دردناک بوده و ممکن است مایع یا چرک ترشح کنند. به نظر می رسد مکانیزم اصلی آکنه معکوس، شامل اختلال در غدد عرق آپوکرین است و ژنتیک نیز نقش قابل توجهی در آن دارد.

علل جوش زیر بغل

زیربغل، محل منحصر به فردی است که در واقع می توان آن را یک اکوسیستم مستقل در نظر گرفت. به همین دلیل، عوامل خاصی در این ناحیه وجود دارند که ممکن است باعث بروز آن جوش های کوچک قرمز شوند:

  • اصلاح موهای زائد: اپیلاسیون و اصلاح با تیغ نیز ممکن است باعث برجستگی هایی شبیه به جوش شوند، چرا که پوست حساس این منطقه پس از برداشتن موها به راحتی تحریک و ملتهب می شود.
  • دئودورانت مسدودکننده منافذ: اگر پس از تغییر دئودورانت خود با جوش‌ های زیربغل مواجه شده اید، احتمالاً محصول جدید عامل آن است. محصولات مراقبتی زیربغل می توانند باعث بروز جوش ‌های قرمز شوند. این جوش ها ممکن است جوش ‌های معمولی باشند، به خصوص اگر محصولات استفاده‌ شده باعث بسته شدن منافذ نیز بشوند.
  • عطر و رایحه: صرف‌ نظر از منبع عطر (طبیعی، مصنوعی، یا ترکیبی از هر دو)، برخی افراد به سادگی با اضافه شدن آن حساسیت نشان می ‌دهند. عطر یکی از دلایل شایع درماتیت است و پیشنهاد می شود که در صورت امکان از دئودورانت و ضد تعریق های بدون عطر استفاده کنید.
  • اگر مشکلی با محصولات معطر نداشته اید، می‌ توانید از آ‌نها استفاده کنید. اما اگر متوجه شدید که باعث بروز جوش می ‌شوند، بهتر است به گزینه ‌های بدون عطر روی بیاورید.
  • تجمع عرق: تعریق زیر بغل تقریباً امری اجتناب ناپذیر است. در نتیجه اگر بر این باور هستید که عرق باعث جوش ‌های زیربغل شما می شود، می‌ توانید از ضد تعریق (بله، ضد تعریق با دئوئورانت تفاوت دارد) استفاده کنید.
  • متخصصان پوست عقیده دارند که دئودورانت های طبیعی، بدون آلومینیوم و جوش شیرین بهترین گزینه‌ هستند، اما به هر حال نیازهای هر فرد متفاوت است؛ اگر آنها برای شما کارساز نبودند، پس بهتر است از ضد تعریق استفاده کنید.

نکاتی برای پیشگیری از جوش زیر بغل

پیشگیری بهترین راه برای رهایی از جوش های زیر بغل است، زیرا دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت که بخواهید آن را حل کنید. در ادامه، به چند نکته مهم و کاربردی اشاره کرده ایم:

  • برای جلوگیری از ساییده شدن پوست و عرق سوز شدن، لباس های گشاد بپوشید.
  • از یک دئودورانت طبیعی با خواص ضد باکتریایی استفاده کنید.
  • قبل از اصلاح موهای زائد خود، لایه برداری کنید.
  • تیغ خود را مرتباً عوض کنید.
  • بعد از اصلاح از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

درمان جوش زیر بغل

اگر در حال حاضر جوش زیربغل دارید، بهتر است بدانید که چند روش مورد تأیید متخصصان جهت درمان آن وجود دارد. هر چند بعضی از محصولات مراقبتی پوست صورت نیز ممکن است موثر واقع شوند، اما باید توجه داشته باشید که با پوستی بسیار متفاوت سروکار دارید.

پوست زیر بغل نازک بوده و به دلیل اینکه یک چین پوستی است، پوست روی خود ساییده می ‌شود و ناحیه بسته ای را به وجود می آورد که می‌تواند منجر به تحریک و اصطکاک شود. در ادامه، به چند گزینه درمانی بی خطر برای از بین بردن جوش زیر بغل اشاره خواهیم کرد:

1-درمان موضعی با BHA ها

پمادهای بدون نسخه (OTC) حاوی اسید سالیسیلیک، می توانند برای از بین بردن لکه و جوش ها مفید واقع شوند. اسید سالیسیلیک در گروهی از لایه بردارها به نام BHA یا اسیدهای بتا هیدروکسی قرار دارد. این ماده، به ‌ویژه برای پوست‌ های مستعد آکنه مناسب است، زیرا قدرت زیادی در از بین بردن چربی و سلول ‌های مرده پوست دارد. علاوه بر این، دارای چند خاصیت ضدباکتریایی نیز است.

2-رفع موهای زائد به صورت تخصصی

اگر مشکل از موی زیرپوستی باشد، راه حل قطعی، برداشتن آن مو است. لیزر موهای زائد گزینه ای ایده آل برای افرادی است که مستعد موهای زیرپوستی هستند، به خصوص اگر با درد و ناراحتی همراه باشند. لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد یک روش گران ‌قیمت است و برای تمامی افراد یک گزینه واقع ‌‌بینانه محسوب نمی شود.

اما نگران نباشید، محصولات مقرون به صرفه ‌تر زیادی برای پیشگیری و درمان این برآمدگی‌ ها وجود دارند که می توان آنها را جایگزین لیزر کرد.

درمان زگیل دهانه رحم

3-مراجعه به متخصص پوست

پیش از درمان جوش زیر بغل، بایستی ابتدا بدانیم که واقعاً یک جوش است و نه چیز دیگری. تنها فردی که می تواند این موضوع را تأیید کند، متخصص پوست خواهد بود.

به خصوص اگر شما مستعد جوش زدن در قسمت های دیگری غیر از زیربغل نیز هستید – چه روی صورت، پشت، گردن، سینه، و غیره – در این صورت ممکن است یک داروی درجه یک تجویزی بهتر از محصولات بدون نسخه برای شما کارامد باشد.

درمان های خانگی

اگر به دنبال درمان های سریع خانگی هستید، گزینه های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

  • تونر سرکه سیب: تونر سرکه سیب خانگی می تواند در لایه برداری و از بین بردن آکنه موفق عمل کند؛ زیرا خواص لایه برداری ملایم دارد، PH پوست را متعادل می کند، ضد باکتری و سفت کننده است. سرکه سیب و آب را با نسبت 1 به 5 ترکیب کنید و چند بار در روز آن را با یک پنبه (به صورت ضربه ای) روی جوش بزنید.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا به علت تسکین پوست و درمان آفتاب سوختگی مشهور است، اما جالب است بدانید که فوایدی برای سلامت پوست و مو نیز دارد. ژل شفاف داخل برگ آلوئه ورا از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آنزیم های پروتئولیتیک تشکیل شده است. نه تنها به طور طبیعی به درمان جوش کمک می کند، بلکه می تواند در کاهش جای جوش و زخم نیز موثر باشد. تنها کافی است چند بار در روز ژل این گیاه را روی جوش بمالید.
  • چای سبز: این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند به تسکین جوش های دردناک و ملتهب و متعادل ساختن سبوم کمک کند. به سادگی چای خود را دم کنید، بگذارید چای خنک شود و سپس آن را به مدت تقریباً یک دقیقه، به طور مستقیم روی جوش یا لک خود قرار دهید.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: