جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با تقویت سیستم ایمنی بدن آیا زگیل ها خودبخود از بین میروند؟

با تقویت سیستم ایمنی بدن آیا زگیل ها خودبخود از بین میروند؟

فهرست مطالب

تشخیص ابتلا به HPV، نباید زندگی جنسی شما را تحت تأثیر قرار دهد. البته، ممکن است لازم باشد قبل از درمان زگیل های تناسلی، چند هفته از رابطه ی جنسی خودداری کنید، اما بعد از آن دوباره می توانید رابطه ی جنسی را از سر بگیرید. از آنجا که زگیل های تناسلی از راه تماس پوستی به راحتی منتقل می شوند، شریک جنسی فعلی شما نیز باید آزمایش دهد.

همچنین ممکن است بخواهید بیماری خود را تشخیص دهید تا در روابط جنسی خود تجدید نظر کنید. داشتن یک شریک جنسی و استفاده مداوم از کاندوم، احتمال خطر ابتلا به عفونت مقاربتی دیگر را کاهش می دهد. آیا باید در مورد پاپ اسمیر غیر طبیعی یا آزمایش  HPVمثبت به شریک جنسی فعلی یا آینده خود اطلاع دهید؟

وقتی در آزمایشات غربالگری، ابتلا به HPV تشخیص داده می شود، ممکن است اطلاع دادن به شریک جنسی، جنجال برانگیز باشد. همچنین، هیچ آزمایش غربالگری برای شناسایی HPV در مردان وجود ندارد.  

تشخیص ابتلا به HPV

تشخیص HPV

در واقع، آگاهی از ابتلا به عفونت  HPV در مقابله با آن به شما کمک می کند. معمولاً دو راه برای آگاهی از ابتلا به  HPV وجود دارد: شما یا از طریق زگیل های تناسلی و یا با تغییرات غیرطبیعی روی تست پاپ اسمیر، متوجه ابتلا به  HPV می شوید. اگر پزشک تشخیص دهد که شما به زگیل تناسلی مبتلا هستید، درمان می تواند زگیل های قابل مشاهده را از بین ببرد. گرچه، هنوز هم ممکن است عفونت را به شریک جنسی خود انتقال دهید.

خوشبختانه بعد از حدود 18 تا 24 ماه، عفونت از بدن اکثر افراد پاکسازی می شود. معمولاً بعد از مواجهه با ویروس HPV، 3 تا 8 هفته طول می کشد تا دچار زگیل های تناسلی شوید. خبر خوب این است که زگیل ها معمولاً بر اثر سویه های کم خطر  HPV ایجاد می شوند، یعنی، زمانی که شما درمان شُدید و ویروس از بین رفت، در معرض خطر عوارض طولانی مدت قرار ندارید.

شما ممکن است از طریق آزمایش پاپ اسمیر روتین خود متوجه شده باشید که به HPV مبتلا هستید. آنچه بعداً اتفاق می افتد، به ناهنجاری شناسایی شده بستگی دارد. پزشک شما، درمان مناسب با شرایط شما را توصیه خواهد کرد.

 با اینکه این احتمال وجود دارد که بدن شما، عفونت را پاکسازی کند، اما تغییرات بیشتر در دهانه ی رحم باید به دقت بررسی شود تا از پیشرفت آن به سرطان رحم جلوگیری شود. دریافت واکسن  HPV برای کاهش خطر عفونت  HPV بسیار مهم است. استفاده از کاندوم، لزوماً از ابتلا به HPV پیشگیری نمی کند.

واکسن  HPV

آیا زگیل ها خودبخود از بین میروند؟

اگر شما یا شریک جنسی تان به عفونت پاپیلوماویروس انسانی مبتلا شده اید، باید بدانید تنها نیستید. در حقیقت، تصور می شود که تقریباً تمام افراد فعال از نظر جنسی، در معرض ابتلا به  HPV قرار دارند.

خبر خوب این است که اکثر عفونت های  HPV خود به خود از بدن پاک می شوند. در غیر این صورت، با تشخیص درست و تقویت سیستم ایمنی می توانید با  HPV مقابله کنید.

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

با تقویت سیستم ایمنی بدن آیا زگیل ها خودبخود از بین میروند؟ شما با رعایت چند نکته می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و به بدن خود کمک کنید ویروس را پاکسازی کند.

ترک سیگار

اگر سیگاری هستید و به  HPV مبتلا شده اید، باید تمام تلاش خود را برای ترک سیگار انجام دهید. نیکوتین موجود در سیگار، جذب مخاط رحم می شود و توانایی بدن برای پاکسازی ویروس از رحم را کاهش می دهد.

کاهش استرس

استرس می تواند موجب تغییرات ناسالم بسیاری در بدن شما شود. زمانی که سطح هورمون استرس بدن افزایش می یابد، سیستم ایمنی بدن شما، مطابق معمول عمل نمی کند. یعنی سیستم ایمنی بدن شما نمی تواند با عفونت هایی مانند  HPV به طور مؤثر مقابله کند.

 ایجاد تغییر در زندگی برای کاهش سطح استرس بسیار مهم است. فعالیت هایی مانند یوگا، تای چای و مدیتیشن می تواند به کاهش تأثیر استرس روی بدن شما کمک کند.

تغییر در برنامه غذایی

در میان متخصصان، در مورد تأثیر رژیم غذایی روی کمک به بدن برای پاکسازی  HPV اختلاف نظرهایی وجود دارد.

برخی از آنها معتقدند که ویتامین های ب کمپلکس خاصی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با  HPV مؤثر هستند. این ویتامین ها ریبوفلاوین (B2)، تیامین (B1)، ویتامین B12 و فولات هستند. بررسی رژیم غذایی و اطمینان از اینکه حاوی این ویتامین ها می باشد می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

تغییر در برنامه غذایی

درخواست حمایت

البته، تشخیص ابتلا به بیماری مقاربتی می تواند استرس و اضطراب زیادی در پی داشته باشد، اما شما نباید از آن خجالت بکشید.

زمانی که شما در مورد ابتلا به  HPV با خانواده، دوستان یا گروه حمایتی قابل اعتماد خود صادق باشید، همراهی و حمایت خوبی را از جانب آنها دریافت می کنید. با پزشک خود در مورد منابع محلی برای حمایت از زنان مبتلا به  HPV صحبت کنید.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: