جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علایم زگیل تناسلی در زنان و درمان آن

علایم زگیل تناسلی در زنان و درمان آن

فهرست مطالب

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد زائده های کوچک، به رنگ پوست یا صورتی در لابیاها، دهانه واژن، داخل یا اطراف مقعد می شود. با وجود اینکه زگیل تناسلی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما در زنان بیشتر رایج می باشد. در ادامه مطلب، علل و علائم زگیل تناسلی در زنان و راه درمان آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

علل ایجاد زگیل تناسلی در زنان

عامل ایجاد زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. بیش از 100 سویه مختلف HPV وجود دارد که می تواند سبب بروز مشکلات متعددی شود. زگیل تناسلی بیشتر با سویه 6 و 11 HPV در ارتباط است و سویه های 16 و 18 آن عامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشند. سویه های مرتبط با زگیل معمولاً باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند.

علل ایجاد زگیل تناسلی در زنان

انتقال HPV از طریق تماس مستقیم پوست با پوست آلوده مثل رابطه جنسی واژینال، دهانی، مقعدی و هر گونه تماس جنسی دیگری با اندام تناسلی است. این باور غلطی است که با تماس به صندلی توالت آلوده می توان به HPV مبتلا شد.

اغلب افراد مبتلا به این ویروس، زگیل قابل مشاهده ای ندارند، اما بدون هیچگونه علائمی نیز می توان HPV را انتقال داد. درمان زگیل معمولاً تأثیری روی احتمال انتقال HPV ندارد. بنابراین تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است به این ویروس مبتلا شوند. زگیل ها معمولاً چند هفته تا یک سال پس از ابتلا به HPV ظاهر می شوند. بنابراین زمان دقیق ابتلا به این ویروس مشخص نمی باشد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل ها معمولاً به رنگ پوست یا صورتی رنگ بوده و شکل آنها صاف، مسطح یا خشن و برجسته می باشد. این زائده ها روی لابیاها، دهانه واژن، اطراف و داخل مقعد ظاهر می شوند.

اغلب زنان مبتلا به زگیل تناسلی علائم خاصی را تجربه نمی کنند. در موارد نادر ممکن است دچار علائمی مانند خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی شوید.

تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی معمولاً با معاینه تشخیص داده می شود. در برخی موارد، برای تأیید تشخیص ممکن است بیوپسی (نمونه برداری از بافت مورد نظر) تجویز شود.

تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

درمان زگیل تناسلی

روش های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که شامل درمان های دارویی و روش های پزشکی می شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که حتی پس از درمان نیز ممکن است زگیل ها بعد از چند هفته یا چند ماه عود کنند. زیرا روش های درمانی زگیل، ویروس HPV را از بین نمی برد.

برخی از سلول های طبیعی پوست و واژن نیز ممکن است آلوده به HPV باشند. در حال حاضر هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. اما سیستم ایمنی اغلب افراد به مرور زمان این ویروس را شکست می دهد. بهترین درمان برای زگیل تناسلی به تعداد زگیل ها، محل بروز آنها و برخی از شرایط سلامتی شما (مثل بارداری و بیماری های سیستم ایمنی) بستگی دارد.

پزشک ممکن است برای پیشگیری از انسداد دهانه واژن در زمان بارداری، برداشتن زگیل های بزرگ دهانه واژن را در دستور کار قرار دهد. درمان زگیل تناسلی در بارداری به طور کامل از انتقال این ویروس به جنین جلوگیری نمی کند.

درمان های دارویی: درمان های دارویی شامل کرم ها یا محلول هایی است که شما یا پزشک باید روی زگیل ها اعمال کنید. تمامی این داروها ها باید یک یا چند بار در هفته و به مدت چند هفته (تا زمانی که تمام زگیل ها محو شوند) انجام شوند.

▪️پودوفیلین: پودوفیلین دارویی است که بافت زگیل ها را هدف قرار می دهد. در این روش، پزشک محلول را به کمک یک سواب پنبه ای روی زگیل ها اعمال کرده و شما باید پس از یک تا چهار ساعت (بنا به توصیه پزشک) آن را بشویید.

داروی پودوفیلین

درمان شما معمولاً یک جلسه در هفته و به مدت چند هفته ادامه می یابد. از عوارض جانبی این روش می توان به تحریک خفیف پوست، درد و زخم های پوستی اشاره کرد. استفاده از پودوفیلین در زنان باردار ممنوع می باشد.

▪️پودوفیلوکس: مکانیسم عملکرد پودوفیلوکس مانند پودوفیلین است؛ با این تفاوت که شما می توانید پودوفیلوکس را در خانه نیز استفاده کنید. نحوه مصرف پودوفیلوکس به این صورت است: دو بار در روز محلول را به کمک یک سواب پنبه ای روی زگیل ها بمالید؛ سه روز این کار را تکرار کنید.

سپس در 4 روز آینده به زگیل ها استراحت داده و از محلول استفاده نکنید. شما می توانید این چرخه را تا از بین رفتن کامل زگیل ها ادامه دهید. پودوفیلوکس برای زنان باردار توصیه نمی شود. عوارض جانبی این دارو نیز مشابه پودوفیلین می باشد.

▪️بی کلرو استیک اسید و تری کلرو استیک اسید: بی کلرو استیک اسید (BCA) و تری کلرو استیک اسید (TCA) برای از بین بردن بافت زگیل ها تجویز می شوند. البته برای درمان زگیل، TCA بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. هر دوی این اسیدها باید توسط پزشک روی ناحیه درمان اعمال شوند.

پزشک یک بار در هفته این داروها را روی زگیل ها اعمال کرده و به مدت چهار تا شش هفته (تا زمان از بین رفتن کامل زگیل ها) روند درمان ادامه می یابد. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش در ناحیه آسیب دیده می باشد. استفاده از این دارو در زمان بارداری بی خطر است.

▪️ایمیکیمود: ایمیکیمود (آلدرا یا زیکلارا) کرمی است که برای تحریک سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید این کرم را مستقیماً روی زگیل ها بمالید (معمولاً بهتر است قبل خواب این کار را انجام دهید) و بعد از گذشت 6 تا 10 ساعت، ناحیه مربوطه را با آب بشویید.

کرم ایمیکیمود

برند آلدرا این کرم سه روز در هفته و به مدت 16 هفته؛ و برند زیکلارا روزانه تا 8 هفته تجویز می شود. سوزش و قرمزی خفیف در ناحیه آسیب دیده از عوارض جانبی رایج این کرم بوده و نشان دهنده ی تأثیر خوب درمان می باشد. مصرف ایمیکیمود در زمان بارداری توصیه نمی شود.

درمان های جراحی: درمان های جراحی شمال درمان هایی است که زگیل را برش داده (به نام برداشتن) یا آنها را از بین می برد (مثل فریز کردن و سوزاندن). این درمان ها اغلب به صورت ترکیبی از روش های درمانی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از درمان های جراحی را می توان در مطب پزشک انجام داد، اما برخی دیگر از آنها باید حتماً در اتاق عمل انجام شوند. درمان های جراحی در دوران بارداری معمولاً بی خطر بوده و برای موارد زیر توصیه می شوند:

  • کرایوتراپی: کرایوتراپی یا سرما درمانی روشی است که در آن از یک ماده شیمیایی برای انجماد زگیل ها استفاده می شود. این روش درمانی را می توان در مطب انجام داد و نیازی به بیهوشی ندارد. اغلب افرادی که تحت کرایوتراپی قرار می گیرند، عوارضی مثل درد و سوزش را تجربه می کنند. سایر عوارض جانبی شامل تحریک، تورم، تاول و زخم پوست ناحیه تحت درمان می شود. شما می توانید در زمان بارداری نیز کرایوتراپی را انجام دهید.
کرایوتراپی
  • الکتروکوتر: در روش الکتروکوتر از انرژی الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود. این روش درمانی معمولاً در اتاق عمل و تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد.
  • اکسیزیون: اکسیزیون شامل استفاده از جراحی برای برداشتن زگیل هاست. این عمل معمولاً تحت بیهوشی کامل انجام می شود. از عوارض جانبی این عمل می توان به درد، زخم و عفونت اشاره کرد.
  • لیزر: اشعه لیزر منجر به نابودی زگیل ها می شود. لیزرتراپی به آموزش و تجهیزات خاصی نیاز دارد. برای پیشگیری از درد در حین عمل، معمولاً این روش در اتاق عمل و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

اگر زگیل های زیادی در نواحی وسیعی از پوست شما پخش شده باشد، لیزرتراپی بهترین روش درمانی می باشد. خطرات این جراحی نیز شامل جای زخم، درد و تغییرات پوستی می شود. آیا می دانید بهترین مرکز لیزر زگیل تناسلی در تهران کجاست؟ اینجا را کلیک کنید.

دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: