جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چه قرصی برای سوزاک خوب است؟

چه قرصی برای سوزاک خوب است؟

فهرست مطالب

سوزاک، نوعی عفونت باکتریایی است که دومین بیماری مقاربتی شایع در آمریکا می باشد. بیش از نیمی از عفونت های سوزاک در افراد، بین سنین 15 تا 24 سال اتفاق می افتند، گرچه، تمام افراد فعال از نظر جنسی، می توانند به سوزاک مبتلا شوند.

اگر سوزاک درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی و جدی تری مانند بیماری التهابی لگن در زنان، اپیدیدیمت در مردان و ناباروری در هر دو گروه شود. خوشبختانه، سوزاک با آنتی بیوتیک قابل درمان است. 

سوزاک چه بیماری است

گاهی سوال پرسیده می شود که قرص برای درمان سوزاک مردان چه پیشنهاد می کنید؟ چه قرصی برای سوزاک خوبه؟ در این مقاله، اطلاعات بیشتری در مورد سوزاک از جمله علائم و نحوه تشخیص آن ارائه می شود. همچنین در مورد آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت و نیز راه های پیشگیری از ابتلا به سوزاک نیز صحبت می شود.

سوزاک یا گنوره آ چه بیماری است؟

سوزاک نوعی بیماری مقاربتی با قدرت سرایت بالا است که بر اثر باکتری نایسریا گنوره آ ایجاد می شود. با اینکه عفونت ها اغلب در اندام های تناسلی رخ می دهند، اما در مقعد و گلو نیز ممکن است یافت شوند.

سوزاک، از طریق لمس سطوحی مانند صندلی توالت قابل انتقال نیست، اما از طریق رابطه ی جنسی دهانی، مقعدی و واژینال محافظت نشده می تواند منتقل شود. تمام افرادی که به سوزاک آلوده می شوند، علائم را تجربه نمی کنند. علائم در بین زنان و مردان متفاوت اند. شایع ترین علامت سوزاک در زنان عبارتند از:

سوزاک یا گنوره آ چیست؟

شایع ترین علامت سوزاک در مردان عبارتند از:

با اینکه هر فرد فعال از نظر جنسی می تواند به سوزاک مبتلا شود، چندین عامل وجود دارد که می توانند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. این عوامل عبارتند از:

زمانی که سوزاک شناسایی و درمان نشود، می تواند منجر به بیماری های دیگری مانند موارد زیر شود:

شناسایی سوزاک

سوزاک چگونه تشخیص داده می شود؟

چندین روش برای تشخیص سوزاک وجود دارد. رایج ترین آزمایش تشخیصی، تست تقویت شده اسید نوکلئیک با استفاده از نمونه ادرار یا ترشحات واژن، مجرای ادرار یا دهانه ی رحم می باشد.

پزشک همچنین ممکن است با استفاده از سواب، ناحیه مشکوک به سوزاک را آزمایش کند. برای عفونت های ناحیه ی مقعد یا گلو، آزمایشات تشخیصی خاصی وجود دارد.

بیشتر بدانید: خارش دستگاه تناسلی

سوزاک چگونه درمان می شود؟

سوزاک را نمی توان در خانه درمان کرد، بنابراین آزمایش دادن و صحبت با پزشک در مورد مؤثرترین برنامه ی درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

قویترین انتی بیوتیک برای درمان سوزاک چه نام دارد؟ بهترین دارو برای درمان سوزاک مردان کدام است؟ از آنجا که سوزاک بر اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود، باید آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد.

با اینکه آنتی بیوتیک ها در اکثر موارد می توانند عفونت را پاکسازی کنند، سویه هایی از باکتری نایسریا گنوره آ وجود دارد که به آنتی بیوتیک مقاوم هستند. متأسفانه، این سویه ها در آمریکا روز به روز در حال افزایش هستند. به همین دلیل، محققان در حال تحقیق روی آنتی بیوتیک های جایگزین جدید برای درمان سوزاک هستند.

دسته دارو

نحوه مصرف

دوز استاندارد

عوارض جانبی

سفتریاکسون 

روسفین (سفالوسپورین)

تزریق عضلانی یا وریدی

250 میلی گرم

التهاب در ناحیه تزریق، حالت تهوع، اسهال

آزیترومایسین (زیترومکس)

قرص خوراکی در کنار تزریق سفتریاکسون

1 گرم

اسهال، استفراغ، سردرد

دوکسی سایکلین (ویبرامایسین) تتراسایکلین

قرص خوراکی در کنار تزریق سفتریاکسون

100 میلی گرم دوبار در روز به مدت یک هفته

اسهال، استفراغ، حالت تهوع

 

سوزاک چگونه درمان می شود؟

بسته به شرایط شما و حساسیت هایی داروهایی خاص، گزینه های دیگری نیز موجود می باشند. اگر تشخیص پزشک این است که به سوزاک مبتلا شده اید، با پزشک خود در مورد روش های درمانی مناسب صحبت کنید. اولین درمان برای سوزاک، تزریق آنتی بیوتیکی به نام سفتریاکسون می باشد. این درمان اغلب اوقات با آنتی بیوتیک خوراکی دیگری مانند آزیترومایسین یا داکسی سیکلین دنبال می شود.

علاوه بر مشورت با پزشک در مورد روش های درمانی مختلف، در مورد برنامه ی مراقبتی خود نیز صحبت کنید.  پزشک ممکن است اقداماتی مانند بررسی دیگر عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، پرهیز از فعالیت جنسی در حین درمان (و حداقل به مدت یک هفته بعد) و مطلع کردن تمام شرکای جنسی اخیر در مورد تشخیص بیماری را توصیه کند.

سه ماه بعد از اتمام درمان، پزشک ممکن است توصیه کند مجدداً آزمایش انجام دهید تا مطمئن شود که آنتی بیوتیک ها، عفونت را کاملاً از بین برده اند. در برخی از موارد پزشک ممکن است انجام آزمایش مجدد را زودتر توصیه کند.

چگونه می توان از سوزاک پیشگیری کرد؟

از آنجا که سوزاک از طریق رابطه ی جنسی واژینال، دهانی و مقعدی منتقل می شود، استفاده مداوم و صحیح از کاندوم های لاتکسی می تواند احتمال ابتلا به عفونت را به طور قابل توجهی کاهش دهد. کاندوم ها همچنین می توانند احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی دیگر از جمله کلامیدیا و سفلیس را کاهش دهند.

با اینکه پرهیز از رابطه ی جنسی، تنها راه از بین بردن احتمال ابتلا به سوزاک می باشد، برقراری رابطه ی جنسی ایمن نیز می تواند مؤثرترین اقدام پیشگیرانه می باشد. اگر شما در یک رابطه ی تک همسری طولانی مدت هستید، آزمایش دادن نیز می تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.

از بین رفتن سوزاک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یک فرد فعال از نظر جنسی هستید و علائم سوزاک یا عفونت های مقاربتی دیگر را تجربه می کنید، هرچه سریعتر با پزشک صحبت کنید. علاوه بر این، اگر پیش از این برای تشخیص بیماری های مقاربتی آزمایش نداده اید، برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه می شود که زنان زیر 25 سال و افراد دارای چند شریک جنسی یا شریک جنسی جدید، سالی یکبار آزمایش عفونت های مقاربتی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: تبخال دهانی

سؤالات متداول:

از بین رفتن سوزاک چه مدت زمانی طول می کشد؟

در اکثر موارد، عفونت بعد از یک هفته پاکسازی می شود. زمان لازم برای از بین رفتن عفونت، ممکن است با توجه به عوامل مختلف از جمله پخش شدن عفونت یا پخش نشدن آن متفاوت باشد. انجام آزمایش مجدد بعد از درمان سوزاک برای اطمینان از پاکسازی عفونت بسیار مهم است.

آیا سوزاک را می توان در خانه درمان کرد؟

خیر. سوزاک را نمی توان در خانه درمان کرد. این بیماری نیاز به تجویز آنتی بیوتیک دارد. بنابراین برای دریافت درمان ایمن و مؤثر باید با پزشک مشورت کرد.

درمان سوزاک

آیا سوزاک خود به خود از بین می رود؟

خیر. درمان این بیماری نیاز به آنتی بیوتیک دارد. به همین دلیل آزمایش دادن و صحبت با پزشک در مورد مؤثرترین برنامه ی درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: