جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منو

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در رابطه با زگیل تناسلی زنان

همه چیز در رابطه با زگیل تناسلی زنان

فهرست مطالب

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) بسیار رایج است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. تمامی افراد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند.

در این مقاله به طور اختصاصی به مشکل زگیل تناسلی در زنان، نحوه ابتلا به زگیل تناسلی، علائم و درمان آن پرداخته شده است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یکی از رایج ترین عفونت های مقاربتی در سراسر جهان است. هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود، زیرا تنها از طریق تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد.

زگیل تناسلی نوعی عفونت ویروسی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس در صورت عدم وجود علائم نیز قابل سرایت است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در کدام نواحی زنان ظاهر می شود؟

زگیل تناسلی زنان بیشتر در نواحی زیر ایجاد می شود:

  • اطراف دهانه واژن (فرج)
  • داخل یا اطراف مقعد
  • داخل واژن
  • دهانه رحم
  • کشاله ران

در صورتی که زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار یا مقعد ایجاد شده باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. زیرا وجود زگیل در این نواحی باعث بروز عوارض جدی خواهد شد.

علائم زگیل تناسلی زنان

علائم رایج زگیل تناسلی زنان شامل موارد زیر می شود:

  • زائده ها یا برجستگی های گوشتی کوچک در ناحیه تناسلی
  • برآمدگی های غیرعادی که قبلاً متوجه آن نشده اید.
  • زگیل های تکی یا چند تایی
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • تحریک و قرمزی ناحیه تناسلی
  • در موارد نادر ممکن است خونریزی نیز دیده شود.

زگیل تناسلی در زنان به اشکال مختلفی دیده می شود. این زگیل ها ممکن است مسطح یا برجسته بوده و به رنگ پوست، سفید یا خاکستری دیده شوند. اندازه ی زگیل ها هم می تواند متفاوت باشد. برخی از زگیل ها آنقدر ریز هستند که برای بررسی آنها ممکن است به آینه نیاز داشته باشید.

در صورت وجود هر یک از علائم نام برده بهتر است بررسی های لازم را انجام دهید. برای این کار می توانید به یک کلینیک سلامت جنسی یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

علائم زگیل تناسلی زنان

آیا می توان از انتقال زگیل تناسلی در زنان پیشگیری کرد؟

با وجود اینکه زگیل تناسلی بسیار رایج است، اما شما با انجام اقدامات مختلفی می توانید جلوی انتقال زگیل تناسلی را بگیرید.

اگر به عنوان یک زن می خواهید از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنید، راه های زیر را در نظر داشته باشید:

  • در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاد کنید.
  • اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی خودداری کنید. در صورتی که این کار را انجام داده اید، پیش از استفاده آن را به خوبی ضدعفونی کنید.

مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده از کاندوم است. با این حال، با استفاده از کاندوم نیز احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی صفر نخواهد شد و همچنان خطر انتقال عفونت حین رابطه جنسی وجود دارد.

آیا زگیل تناسلی در زنان قابل درمان است؟

بله؛ زگیل تناسلی در زنان قابل درمان است. گزینه های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

نحوه درمان زگیل تناسلی در زنان

گزینه های درمانی مختلف برای زگیل تناسلی در زنان شامل موارد زیر می شود:

  • کرم آلدرا: نحوه مصرف این کرم به این صورت است که باید به مدت 8 الی 12 هفته، یک شب در میان روی زگیل اعمال شود. احتمال بروز مجدد زگیل هایی که با کرم آلدرا از بین می روند، بسیار پایین می باشد.
  • کرم وارتیکون: شما از این کرم سه روز در هفته و به مدت 8 الی 16 هفته استفاده می کنید. وارتیکون تنها برای درمان زگیل تناسلی تجویز می شود و تأثیری بر بازگشت زگیل ها ندارد.
  • انجماد: در این روش، پزشک یا پرستار زگیل تناسلی شما را با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می کند. این عمل -که با نام کرایوتراپی نیز شناخته می شود- معمولاً در مطب پزشک انجام می شود.
  • جراحی: شما همچنین می توانید زگیل ها را با روش جراحی بردارید. این روش معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  • لیزر تراپی: در این روش، زگیل ها به کمک لیزر سوزانده می شوند.

مناسب ترین روش درمانی به شکل ظاهری زگیل ها، تعداد و ناحیه ایجاد آنها بستگی دارد. پزشک یا ماما می تواند در انتخاب بهترین گزینه ی درمانی به شما کمک کند.

زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

زگیل تناسلی باعث سرطان دهانه رحم نمی شود. زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم هر دو ناشی از ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV هستند که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد.

HPV شامل سویه های مختلفی می شود که هر یک از آنها عوارض متفاوتی را ایجاد می کنند. برخی از سویه های HPV خطرناک تر از سایر سویه ها می باشند. از سویه های خطرناک HPV می توان به سویه های 16 و 18 اشاره کرد که با بیش از 70% موارد سرطان دهانه رحم در انگلیس مرتبط می باشد.

بیش از 90% زگیل های تناسلی توسط سویه های 6 و 11 ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند که ربطی به سرطان ندارند.

در انگلیس، واکسیناسیون HPV به صورت رایگان برای دختران و پسران 12 تا 13 سال (سالانه در 8 مدرسه) انجام می شود. واکسن HPV از ابتلا به سویه های خطرناک HPV و برخی دیگر از سویه های مسبب زگیل تناسلی پیشگیری می کند. این واکسن 2 دوز دارد و دریافت صحیح هر 2 دوز، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

غربالگری دهانه رحم (که به عنوان «تست اسمیر» یا «پاپ اسمیر» نیز شناخته می شود) برای تمامی زنان در سنین 25 تا 64 سال در دسترس می باشد. در این تست، از سلول های دهانه رحم نمونه برداری شده و هر گونه تغییرات غیرطبیعی این سلول ها مورد بررسی قرار می گیرد. از نمونه تست پاپ اسمیر برای تست HPV نیز می توان استفاده نمود. تست پاپ اسمیر برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم بسیار مفید می باشد.

آزمایشات پاپ اسمیر و HPV معمولاً هر 3 سال یک بار توصیه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از پزشک عمومی یا متخصص زنان خود کمک بگیرید.

درمان زگیل دهانه رحم

زگیل تناسلی در دوران بارداری

بارداری می تواند باعث رشد سریع و تکثیر زگیل تناسلی شود. اگر مبتلا به HPV هستید، ممکن است پس از بارداری زگیل های شما عود کرده یا برای اولین بار علائم ظاهر شوند.

مادرانی که در زمان بارداری مبتلا به زگیل تناسلی هستند، ممکن است زگیل را به نوزاد خود منتقل کنند. با وجود اینکه احتمال انتقال زگیل تناسلی به نوزاد بسیار کم بوده و خطر جانی ندارد، همچنان ممکن است نوزاد شما آلوده به این ویروس شود.

زنان باردار مبتلا یا مشکوک به زگیل تناسلی بهتر است سریعاً این موضوع را به اطلاع پزشک عمومی یا مامای خود برسانند و در مورد روش های درمانی با آنها مشورت کنند.


دکتر انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

مقالات مرتبط

آدرس مطب

ولیعصر بالاتر از زعفرانیه برج فردوس طبقه ۲ واحد ۱۲

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: